Sarcina de lucru pentru elevi:
Activitatea este specifică unui demers interdisciplinar (Istorie/ Limba română).
Veți avea de realizat o prezentare cu ajutorul aplicației MindMeister cu titlul: „Domnitori români în trecere prin literatura română”.
Operele literare la care se va face referire sunt:
– „Apus de soare”, de B. ȘT. Delavrancea;
– „Scrisoarea a III-a” (fragment), de Mihai Eminescu;
– „Pașa Hassan”, de George Coșbuc;
– „Alexandru Lăpușneanu”, de Costache Negruzzi.
Vă veți împărți în patru grupe. Fiecare grupă se va axa pe una dintre operele literare enumerate.
Fiecare grupă va trebui să ofere aspecte istorice referitoare la personajul central, precum și elemente ce țin de viziunea artistică a scriitorului asupra personalității acestuia și a faptelor/ evenimentelor istorice la care a participat.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să redea cel puțin patru aspecte istorice referitoare la domnitorul din opera literară aleasă;
Să descopere cel puțin două moduri de caracterizare a personajului istoric ( prin limbaj, prin fapte) din opera literară aleasă;
Să identifice cel puțin alte două opere literare care îl au ca figură centrală pe domnitorul din opera literară aleasă inițial;
Să prezinte pe scurt un moment important din opera literară aleasă care valorifică patriotismul personajului istoric central;
Să valorifice artistic (creație literară, vizuală, specifică artei dramatice) mesajul care se desprinde din opera literară aleasă inițial.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Activitatea propusă se poate desfășura pe parcursul a două ore. Elevii sunt împărțiți în patru grupe. Fiecare membru din grupă a citit în prealabil opera literară pe care o reprezintă și s-a documentat în ceea ce privește datele istorice referitoare la figura centrală a domnitorului. Fiecare echipă trebuie să realizeze prin intermediul aplicației MindMeister o prezentare originală și creativă pornind de la omul-domnitor până la domnitor- făuritor de istorie națională. Elevii își vor delega sarcinile de lucru astfel: - un elev va selecta din opera literară date referitoare la caracterizarea fizică a personajului istoric central; -un alt elev va alege din opera literară elemente referitoare la caracterizarea morală a personajului istoric central; - un alt elev va corobora datele culese anterior de colegii lui și va întocmi un CV al fiecărui personaj istoric central; - un elev va strânge CV-urile și le va înscrie în concursul de ocupare a postului de cel mai patriot domnitor român; - un alt elev va prezenta alte exemple de opere literare care au ca personaje centrale figuri de domnitori; - un alt elev va valorifica artistic ( poate fi câte unul pentru fiecare modalitate de exprimare: în scris, grafic, joc de rol, dramatizare sau chiar grupa întreagă) mesajul fiecărui text literar oferit la începutul activități. Un astfel de demers didactic poate determina conștientizarea/ internalizarea unor valori și atitudini dezirabile (dragostea de țară, respectul față de înaintași) și poate favoriza formularea de opinii și argumente referitoare la un anume subiect istoric.
Accesări: 1.206
Contribuitor: Mihaela Gena Dumitraș - Școala Gimnazială Simion Florea Marian, Ilișești (Suceava) (2020)
Alte activități pentru: Istorie Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: Mindmeister
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.