Sarcina de lucru pentru elevi:
Elevii vor fi informați că în lecția de astăzi se vor juca, pe calculator, cu numerele și operațiile aritmetice. În jocuri, vor aplica tot ceea ce au învățat anterior despre adunarea și scăderea numerelor de la 0 la 1000, precum și modalitățile de aflare a unui termen necunoscut. Ei folosesc frecvent calculatorul in laboratorul de informatica al scolii sau in clasa.
Elevii, așezați fiecare la calculatorul sau, in laboratorul TIC, vor avea deschis manualul digital Intuitext la paginile 54 si 55, -la jocul ,,Iepurasul Ronti” si apoi la Ghicitori matematice.
Acest moment al lecției se va realiza cu ajutorul celor două animații din manualul digital ”Matematică și explorarea mediului” al Editurii Intuitext, pagina 54 și 55. Prin intermediul acestor animații elevii își vor reaminti modalitatea de aflare a unui termen necunoscut la adunare și la scădere utilizând modelul balanței și efectuând proba operației.
1. Joc didactic ”Iepurașul Ronți” (10 – 12 minute):
Scopul jocului: consolidarea algoritmului de aflare a termenului necunoscut la adunare și scădere folosind proba operației; consolidarea deprinderilor de calcul oral și scris;
Sarcina didactică: completarea spațiilor lacunare cu numere potrivite;
Desfășurarea jocului: Profesorul le va arăta elevilor planșa (anexa 1) și le va spune că Matei e trist deoarece, în timpul nopții, iepurașul a ieșit din cușca sa, a urcat pe birou și i-a ros fișa cu tema. Acum băiatul are nevoie de ajutor pentru reconstituirea exercițiilor de adunare și scădere din fișă.
Elevii, individual, la calculator, își vor ”reface” exercițiile folosind proba operației. Ronti le arata in aplicatia jocului daca au calculat corect ( <<Ai reusit ! ;; / Mai incearca ” :
+ 38 = 59 – 89 = 63
342 + = 603 458 – = 79
248 – 155 + = 333 199 + 96 – = 142
La nevoie, pentru efectuarea adunărilor sau scăderilor se poate folosi numărătoarea disponibilă în manualul digital al Editurii Intuitext, . Prin sondaj frontal alternativ elevii spun raspunsurile corecte sau se reface tema pe caiet.
La finalul jocului profesorul arată că Matei este fericit deoarece tema lui este refăcută. Învățătorul le transmite elevilor mulțumirile băiatului.
Pentru elevii cu ritm rapid de lucru, care finalizează sarcina înaintea celorlalti, profesorul va recomanda efectuarea suplimentară a unui alt joc- exercițiu din ”Matematică și explorarea mediului – digital.
2. Joc didactic ”Ghicitori matematice” (8 -10 minute):
Scopul jocului: consolidarea algoritmului de aflare a termenului necunoscut la adunare și la scădere folosind metoda balanței sau proba operației;
Sarcina didactică: efectuarea unor calcule pentru a rezolva probleme-ghicitori;
Desfășurarea jocului:
Fiecare elev citeste in manualul digital , pagina 55, cele 2 ghicitori matematice)., Numărul ”ghicit” fiind obținut în urma unor calcule de aflare a termenului necunoscut. Ghicitorile matematice vor surprinde aspecte din viața unor animale.
a) 203 albine
Culeg polen din sulfine.
Iată unele-au plecat
La stup să facă curat.
Au mai rămas 95.
Câte-albine-au plecat?
Ghici?
b)
Pe lac, lângă 14 rațe
Au venit niște rățoi
Si acum sunt 122.
Spune îndată
Câți rățoi înoată!
La comanda ”Start joc!” prima problemă va fi citită si elevul va redacta la calculator operatia .
La comanda ”Stop joc!” prin metoda RAI -Raspunde-Arunca-Intreaba, ,elevul care prinde mingea va prezenta rezolvarea, făcând uz de limbajul matematic specific.
Jocul se reia identic cu cea de-a doua problemă-ghicitoare.
De fiecare dată, elevul care a”ghicit” numărul corect va primi ca recompensă aprecierile colegilor.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să calculeze termenul necunoscut la adunare sau scădere folosind modelul balanței, proba operației sau prin încercări.
Să aplice regulile de aflare a termenului necunoscut pentru rezolvarea unor probleme simple.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Pentru ca au deprinderi de lucru pe calculator si pentru ca le place genul acesta de lecții-joc, elevii vor fi foarte motivați să rezolve sarcinile de lucru din manualul digital de matematică. Ritmul de lucru diferă, datorita ritmului propriu de citire si rezolvare de exerciții al fiecăruia. La jocul Iepurașul Ronți, elevii, ajutați de feedback-ul imediat primit din aplicație - „Ai reușit!” sau „Mai încearcă!!” va fi atractiv, unii vor rezolva prin încercări pana primesc feedback pozitiv, alții vor rezolva exercițiile in caiete, prin algoritmul care li se pare mai accesibil. Toți vor fi antrenați in rezolvare, apoi, prin metoda balanței sau a probei operațiilor, își vor reactualiza cunoștințele despre termenul necunoscut. La rezolvarea ghicitorilor matematice, e posibil să întâmpine unele dificultăți în înțelegerea conținutului acestora și, în lipsa unui feedback imediat, vor recurge la caiet, numărătoare sau balanță, sau la efectuarea probei. Pentru înțelegerea deplina a sarcinilor, vom folosi si lucrul frontal, la tabla sau folosind jetoane si balanță. Vor avea și o temă asemănătoare de lucru pentru acasă.
Accesări: 3.166
Contribuitor: Daniela Tanu Tiganasu - Școala Gimnazială Nr. 1 Matca (Galați) (2018)
Alte activități pentru: Matematică și explorarea mediului Clasa a II-a
Alte activități care utilizează: manualul digital Intuitext
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.