Sarcina de lucru pentru elevi:
Folosind noțiunile predate la clasă și regulile de complementaritate ale nucleotidelor redate în manual, folosiți simulatorul de sinteză proteică de la linkul următor (lab.concord.org/embeddable.html#interactives/sam/DNA-to-proteins/4-mutations.json), pentru transformarea proteinei prestabilite (Met-Pro-Gly-Gly-Glu-Ser-Leu-Leu-Ile-Gly-Leu) într-o proteină formată din 5 aminocizi în ordinea următoare (Pro-Met-Leu-Gly-Glu).
La finalul realizării temei, încărcați poza făcută proteinei în avizierul virtual al disciplinei Biologie (padlet.com), iar ca titlu scrieți secvența de nucleotide folosită pentru crearea proteinei.
Tema poate fi predată în timp de o săptămână.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
1. Să distingă între procesele genetice de transcripție și translație prin cel puțin un aspect pentru fiecare în parte.
2. Să identifice regula de complemetaritate a nucleotidelor folosind cel puțin simbolurile nucleotidelor.
3. Să identifice modul de formare a aminoacizilor, redând cel puțin numărul de nucleotide dintr -un codon.
4. Să simuleze producerea unei proteine după un model dat, pentru cel puțin 5 aminoacizi
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor avea la dispoziție timp de o săptămână pentru familiarizare cu simulatorul de sinteză proteică. Prin accesarea butonului de Edit DNA, elevul vizualizează secvența de ADN prestabilită. Prin accesarea butonului de Show DNA, elevul vizualizează regula de complementaritate a nucleotidelor (C<->G,A<->T). Prin accesarea butonului Transcribe, elevul vizualizează modul de formare al ARN-ului mesager. Prin accesarea butonului Translate, elevul vizualizează modul de formare al aminoacizilor după regula un codon => un aminoacid. Astfel va reține faptul că în momentul în care va scrie secvența de ADN necesară formării proteinei, în locul literei U din ARN-ului mesager, va trebuie ca el să scrie T în secvența de ADN. Formarea proteinei date poate fi realizată prin două moduri în funcție de creativitatea elevului. Fie prin urmărirea codonilor din secvența de ADN prestabilită ca apoi aceștia să fie mutați în ordinea dată, urmând ca la final să se adauge codonul terminal. Fie prin formarea de noi codoni folosind regulile redate în manual. Elevul poate verifica rezultatul prin accesarea butonului Show protein. Elevul efectuează o poză sau un print screen, unde se poate vizualiza proteina redată de simulator și o uploadeză pe avizierul online. Iar la titlu poate introduce secvența de ADN folosită fie prin copy-paste din simualtor fie prin introducere manuala. În ambele cazuri în postările de pe avizierul online este de așteptat ca la Secvența de ADN, să apară codoni diferiți, datorită faptului ca diferiți codoni pot sintetiza același tip de aminoacid.
Accesări: 709
Contribuitor: Ioan Octavian Matei - Facultatea de Psihologie (2020)
Alte activități pentru: Biologie Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: simulări
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.