Sarcina de lucru pentru elevi:
Pe baza cunoștințelor acumulate în urma studierii universului liric al lui Nichita Stănescu, realizați o prezentare sintetică în care să demonstrați faptul că marele poet a trecut dincolo de generația sa, urmând linia imprimată de Mihai Eminescu, Tudor Arghezi, Lucian Blaga și Ion Barbu.
Operele pe care le veți supune analizei pot fi cele studiate în clasă:
- Mihai Eminescu: „Odă (în metru antic)”
- Tudor Arghezi: „Testament”
- Lucian Blaga: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”
- Ion Barbu: „Joc secund”
- Nichita Stănescu: „Leoaică tânără, iubirea”, „Lecția despre cub”
Prezentarea o veți realiza sub forma unei hărți conceptuale prin intermediul uneia dintre aplicațiile Bubbl.us (https://bubbl.us) sau Mindmeister (https://www.mindmeister.com). Harta concepută o veți posta în avizierul virtual de pe Google Classroom (sau Padlet/ Lino), pentru ca toți colegii să o poată accesa.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să enumere particularitățile curentelor literare;
Să identifice, într-un text dat, trăsăturile specifice unui curent literar;
Să analizeze, prin comparație, principalele componente de structură, de compoziție și de limbaj specifice textelor poetice;
Să prezinte texte studiate, într-o manieră cursivă, logică, argumentată, utilizând limbaj de specialitate.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor fi împărțiți în patru grupe, fiecare având câte o sarcină diferită a cărei rezolvare necesită cunoașterea particularităților liricii fiecărui scriitor. Cunoscând faptul că poezia lui Nichita Stănescu a însemnat o redefinire a poeziei și o reîntoarcere la lirism, grupele vor analiza modul în care identificăm, în neomodernismul lui Nichita Stănescu, vizionarismul de tip eminescian, capacitatea de a realiza asocieri insolite de cuvinte specifică lui Tudor Arghezi, limbajul metaforic inedit utilizat de Lucian Blaga în textele sale, ermetismul lui Ion Barbu și înnoirile prozodice. Elevii vor surprinde la Nichita Stănescu noua sensibilitate poetică ce asimilează trăsăturile definitorii ale predecesorilor. Timpul de lucru alocat va fi de 30 de minute. Accesând aplicațiile recomandate, fiecare grupă întocmește o hartă conceptuală cu particularitățile identificate, prezentând, mai apoi, materialul colegilor. Scopul acestui exercițiu este de a le dezvolta elevilor deprinderile de gândire autonomă, de reflecție, precum și spiritul de cooperare.
Accesări: 1.103
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: Mindmeister Bubbl.us
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.