Sarcina de lucru pentru elevi:
ACTIVITATEA PRINCIPALĂ – Este gândită pentru a fi lucrată în online, prin intermediul aplicației Zoom sau Meet; se va utiliza breakout rooms. Elevii vor fi împărțiți în 7 grupe, fie aleatoriu, fie manual, în funcție de tipul de inteligență predominant.
Vor avea la dispoziție un link pentru un Jamboard colaborativ. Fiecare grupă va lucra pe tabla corespunzătoare grupei sale. Sarcinile de lucru se regăsesc pe Jamboard: jamboard.google.com/d/1JP7upfGS_7ePurOajJZByMDSc3w0GPsdemgpewewPNo/
Grupa 1 – Inteligenţa verbal-lingvistică: Creaţi un monolog interior al lui Lică înainte de sinucidere.
Grupa 2 – Inteligenţa logico-matematică: Reprezentaţi grafic relaţia dintre Ghiţă, Ana şi Lică, evidenţiind modificările suferite de aceasta pe parcursul acţiunii.
Grupa 3 – Inteligenţa vizual-spaţială: Realizaţi un afiş publicitar pentru Moara cu noroc şi împrejurimile acesteia.
Grupa 4 – Inteligenţa muzical-ritmică: Alegeţi una/ două secvenţe din nuvelă şi imaginaţi-vă ce instumente muzicale/ ce melodii le-ar putea ilustra din punct de vedere auditiv.
Grupa 5 – Inteligenţa naturalistă: Încadraţi personajele principale – Ghiţă, Ana, Lică – în tipuri temperamentale, motivându-vă alegerea.
Grupa 6 – Inteligenţa interpersonală: Definiţi relaţia dintre personajele principale, subliniind modificările survenite pe parcursul acţiunii.
Grupa 7 – Inteligenţa intrapersonală: Analizaţi gândurile şi trăirile lui Ghiţă din finalul nuvelei, explicând gestul acestuia de a-şi ucide soţia.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
1. să creeze un monolog;
2. să reprezinte grafic relația dintre personaje principale (Ghiță, Ana și Lică);
3. să realizeze un afiș publicitar;
4. să încadreze personajele principale în tipuri temperamentale, justificându-și alegerea;
5. să definească relația dintre personajele principale;
6. să analizeze gândurile/ trăirile personajului;
7. să construiască în scris un discurs argumentativ coerent, plecând de la o secvență din nuvelă.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Activitatea se va desfășura pe parcursul a 80 de minute - Toate cerințele se regăsesc pe un Jamboard colaborativ, la care elevii vor avea dreptul de a edita. 1. Evocare: (10 minute). Se oferă elevilor imaginea unui tablou al pictorului Quentin Metsys cerându-li-se să precizeze ce văd în imagine și posibilele legături pe care le văd între imagine și textul Moara cu noroc. Activitatea se va desfășura frontal. 2. Realizarea sensului (60 de minute) - ACTIVITATEA PRINCIPALĂ. - elevii vor lucra împărțiți în 7 grupe, fiecare grupă își va completa fila de Jamboard corespunzătoare (20-25 de minute); - după expirarea timpului se revine în camera principală și fiecare grupă își prezintă produsele, solicitând sau dând lămuriri acolo unde este cazul; celelalte grupe pun întrebări și fac aprecieri la adresa activității colegilor (35-40 de minute). Activitatea se desfășoară pe Zoom/Meet pe grupe, folosindu-se breakout rooms 3. Reflecție (10 minute). a. Exercițiu: Li se cere elevilor să completeze pe Jamboard punctele tari și punctele slabe ale acestei activități. b. Tema de casă: Li se cere elevilor să formuleze o opinie argumentată pornind de la un citat din nuvelă (tema se regăsește pe Jamboard). Activitatea este individuală. Sarcina de lucru este provocatoare. Elevii vor fi încântați să lucreze în colaborare, iar apoi, interesul lor va fi menținut datorită diversității materialelor prezentate de colegi. Ei vor observa că textul literar poate fi înţeles prin apelul la alte arte sau la ştiinţe. Vor constata că atenţia autorului e orientată spre personaje şi spre transformările petrecute în fiinţa acestora, că sunt urmărite îndeaproape transformările prin care trec personajele, prin intermediul analizei psihologice.
Accesări: 1.117
Contribuitor: Vasilica-Nelia Nicula - Colegiul Național Petru-Rareș, Beclean (Bistrița-Năsăud) (2021)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a XI-a
Alte activități care utilizează: Zoom Jamboard Google Meet
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.