Descriere:
În activitatea propusă de această resursă digitală interactivă, elevii urmăresc secvența din filmul „Ciuleandra”. Atunci când filmul se oprește, răspund la sarcinile de lucru afișate.
1. Descrieți dansul Ciuleandra.
2. Pornind de la funcțiile (joc erotic, joc al destinului și joc al extazului) dansului popular Ciuleandra, comentați interdicțiile pe care le încalcă Puiu Faranga:
• participă la un rit al unei colectivități din care nu făcea parte
• își îngăduie gesturi de intimitate cu o parteneră întâmplătoare
• își uită propriul statul social, acceptând interpelări prea familiare ale flăcăilor
• decide, sub fascinația dansului, să schimbe destinul tinerei țărănci.
3. Motivați faptul că în scena dansului Puiu Faranga își abandonează masca construită prin presiunile exterioare și se lasă pradă pulsiunilor instinctuale.
4. Prin starea de extaz provocată dansatorilor, Ciulendra a fost pusă în relație cu serbările dionisiace. În ambele ceremonii, participanții își pierd identitatea. Motivați asemănarea Mădălinei cu o bacantă dezlănțuită.
5. Înainte de a rememora scena dansului, Puiu Faranga discută despre Ciuleandra cu gardianul său, Andrei Leahu, care îi dezvăluie semnificațiile jocului în lumea satului argeșean: „Apoi, prin partea noastră, mai toți flăcăii de la Șuleandra se însoară. Acolo se adună fiecare cu fata de-i place și mi se strâng și se oțărăsc la joc, până ce-și pierd mințile… Așa-i jocul, boierule!”
Explicați funcțiile Ciuleandrei de joc erotic, joc al destinului și joc al extazului.
Rezultatele așteptate ale învățării:
-Să găsească semnificațiile dansului Ciuleandra
-Să recunoască funcțiile dansului
-Să precizeze impactul pe care Ciuleandra l-a avut asupra psihicului personajului Puiu Faranga.
Tipul resursei: Video
Limba resursei: Română
Nivelul: Clasa a IX-a
Disciplina: Limba şi literatura română
Competență generală: 2. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
Competența specifică vizată prioritar: 2.. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
Legătura web către resursă: https://learningapps.org/display?v=pbta17tnk21
Accesări: 266
Propunător: Mihaela-Ionela Coman - Liceul Teoretic Nicolae Iorga, Brăila (Brăila)
Data validării: 27 aprilie 2022
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.