Sarcina de lucru pentru elevi:
Propun să jucăm un joc. Presupunem că toată lumea cunoaște franciza Harry Potter. Ne vom imagina că suntem pălăria ce ne sortează în diferitele case Hogwards. Numai că, în loc de case, ne vom juca și alege propria afinitate spirituală. Ce veți avea voi de făcut pentru început este simplă muncă de cercetare. După cum s-ar putea să știți, există multe forme de credință pe care oamenii le-au adoptate de-a lungul timpului și în diferite colțuri ale lumii. Așa că ce aș vrea de la voi este să aflați ce are de spus fiecare.
După ce vă faceți o idee generală despre ce înseamnă fiecare religie, gândiți-vă cu care dintre ideile lor simțiți că ați rezona cel mai mult.
Realizați un poster, utilizând Genial.ly (https://www.genial.ly), ca suport vizual pentru o prezentare orală de 5 minute pe care o veți susține în fața colegilor. Veți prezenta, pe scurt, ideile-forță, argumentul principal, precum ceea ce v-a plăcut sau v-a impresionat. Puteți utiliza pretextul pălăriei de la Hogwards.
Începând de data viitoare vom purta discuții despre acestea și despre argumentele alegerii voastre; dacă, prin prisma a ceea ce ați aflat, ați schimba ceva la modul personal de raportare la spiritualitate și religie, sau dacă ați schimba ceva anume la felul în care aceste noțiuni sunt percepute la un nivel general de către oameni.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să descrie, pe scurt, principalele filosofii spirituale ale lumii
Să explice diferența dintre conceptul de spiritualitate și ceea ce definim ca astăzi ca religie
Să indice argumentele de tip logic și argumentele pe suport afectiv/ psiho-logice care susțin ansamblul ideatic al curentelor religioase majore
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Căutare de articole pe Google pentru formarea unei idei generale, eventual cărți și documentare în cazul în care interesul este stârnit și se afișează interes și dedicare pe cont propriu. De partea mea în poziție de profesor, aș putea oferi sugestii și îndrumare în acest sens - ex. cărți, linkuri ajutătoare spre surse ce dezvoltă potrivit subiectul, Allan Watts și documentarele sale audio etc - sau oferirea și dezvoltarea unor perspective proprii pentru a oferi un model de abordare a subiectului, și pentru a le oferi elevilor siguranța că pot vorbi deschis și chiar sunt încurajați să o facă, indiferent de opinie și chiari datorită acestui fapt - mai ales când acestea sunt însoțite de argumente detaliate. Deși sarcina se bazează pe lucrul inițial acasă constând în munca de cercetare, în totalitatea sa este un efort combinat, având în vedere ulterioarele discuții și colaborarea atât profesor-colectiv, cât și interacțiunea dintre elevi. Sarcina de lucru propusă elevilor îi face să cunoască diferența dintre toate filosofiile spirituale ale lumii, cât și posibila descoperire a unor afinități noi - având în vedere că în școală, de obicei, se păstrează accentul pe religia ortodoxă, fără a se prezenta nimic în legătură cu celelalte opțiuni - urmărind astfel o lărgire a orizonturilor pe plan spiritual. De asemenea diferența dintre conceptul de spiritualitate și ceea ce definim ca astăzi religie, și dacă și cum se implică una pe alta. Îmi propun această temă din prisma unor experiențe proprii - de-a lungul timpului am descoperit că rezonez mult mai mult cu ideile Taoismului decât cu orice altceva (nici acolo în totalitate totuși), și mereu mi-a displăcut atât faptul că nu mi s-a dat niciodată șansa să-mi descopăr singură propriul drum în acest sens, cât și lipsa de informare în condițiile în care religia se studiază în școli pe tot parcursul celor 12 clase existente. Astfel aș vrea cumva, într-un spirit de rebeliune, să-mi provoc elevii să gândească ”în afara cutiei”, să exploreze numeroasele filosofii - Tao, Hinduism, Budism, Satanism, Wicca, diferitele ramuri ale creștinismului și ce anume interpretează ele diferit, mitologie nordică etc - toate întruchipările spiritualității ce au apărut de-a lungul timpului, cu scopul de a avea discuții libere de argumentare a fiecăreia cât și a alegerii elevilor.
Accesări: 802
Contribuitor: Irina Alexandra Deaconu - Facultatea de Limbi și Literaturi Străine (2018)
Alte activități pentru: Religie/ Istoria religiilor Clasa a X-a Clasa a XI-a Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: Google Search Genially
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.