Sarcina de lucru pentru elevi:
Se împarte clasa în 4 grupe, fiecare primește spre investigare un mediu terestru: grădina, livada, parcul și pădurea. Investigația se realizează pe baza fișei de lucru, fiecare grupă având de completat un document word (colaborativ/ google docs).
Fișă de lucru:
1. Investigarea unor factori abiotici dintr-un ecosistem
a. Apreciază vizual intensitatea luminii, utilizând scara de la 0 la 10.
0. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
(0 – 3) cer senin
(3 – 7) cer parțial acoperit cu nori
(7 – 10) cer înnorat
b. Determină temperatura aerului și a solului utilizând termometrul.
c. Determină intensitatea vântului folosind scara convențională:
Intensitatea vântului. Ce observăm la un copac
Vânt slab (Se mişcă frunzele)
Vânt moderat (Se mişcă rămurelele)
Vânt puternic (Se mişcă crengile)
Vânt foarte puternic (Se rup crengile)
d. Înscrie în tabel datele obținute:
Zilele săptămânii: (ziua I – ziua a II-a – ziua a III-a)
Data
Ora
Intensitatea luminii
Cer senin (0-3)
Cer parțial acoperit cu nori (3-7)
Cer înnorat (7-10)
Temperatura (în ºC)
– aerului
– solului
Intensitatea vântului
2. Determinarea biocenozei dominante și particularitățile ei
a. Enumeră speciile întâlnite:
– arbori
– arbuști
– plante ierboase
– animale nevertebrate
– animale nevertebrate
b. Fotografiază viețuitoarele întâlnite în ecosistem și alcătuiește un album digital.
Fiecare grupă va prezenta rezultatele investigației, săptămâna viitoare.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
• Să identifice caracteristicile factorilor biotici și abiotici din ecosistemul studiat;
• Să completeze o fișă de observație cu datele rezultate în urma desfășurării unei investigații (plante și animale întâlnite, variația factorilor de mediu).
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Scenariul didactic propus are în vedere organizarea unei activități experimentale care participă la formarea de competențe cheie/ transversale precum: comunicare în limba română (prezentarea rezultatelor investigației), competențe matematice, tehnologice (măsurarea factorilor abiotici și înregistrarea datelor în tabel) și competențe digitale fotografierea viețuitoarelor și realizarea albumului digital).
Accesări: 1.042
Contribuitor: Stela Predescu - Școala Gimnazială Singidava, Cugir (2022)
Alte activități pentru: Biologie Clasa a V-a
Alte activități care utilizează: Microsoft Word Microsoft Office Microsoft Excel Google Sheets Google Docs
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.