Sarcina de lucru pentru elevi:
Protocol premergător:
1. Vă rog să vă împărțiți in grupe de câte 2-3;
2. Fiecare grupă va primi un pliculeț cu semințe/ câteva semințe/ câțiva bulbi (în funcție de disponibilitatea cadrului didactic);
3. Veți lua semințele/ bulbii acasă (sau bulbii pot fi plantați în curtea școlii, dacă există un loc amenajat, sigur);
4. Îngrijirea viitoarei plante și observațiile trebuie făcute de toți elevii grupei, în funcție de cum veți alege să vă distribuiți sarcinile în cadrul echipei.
5. Primul pas este să completați împreună schema următoare, realizată către mine în cadrul aplicației Mindmeister și care are rolul de a vă ghida experimentul/ observația (https://mm.tt/map/2493846231?t=YGrG7gV6vF). Completați căsuțele cu bordură roșie.
6. Urmărind și completând schema, realizați toți pașii până când planta ajunge să producă flori;
7. Realizați videoclipuri scurte (3-10 secunde) și poze cu fiecare pas pe care îl parcurgeți: plantarea semințelor/bulbilor, germinarea, minim 5 udări, tulpiniță de 2 cm/ 5 cm/ 10 cm, primele frunze, primii boboci, prima floare, plantă matură cu flori;
8. Când planta produce flori, observația se poate considera încheiată;
9. După încheierea observației:
a. reuniți videoclipurile scurte și imaginile într-un video mai lung, de maxim 3-4 minute prin intermediul unei aplicații de creat filmulețe (Canva, TikTok, Powtoon);
b. în cadrul videoclipului menționați:
i. descrierea videoclipurilor scurte și pozelor, cu pașii parcurși;
ex: Ziua 1 – 13.11.2022: Am plantat semințele în ghiveci, le-am udat cu apă și le-am așezat la geam, la lumină. Ghiveciul cu semințe a primit aprox. 10 ore de lumină pe zi;
ex: Ziua 3 – 15.11.2022: Am udat semințele a doua oară, astăzi. Până acum, nu s-a înregistrat niciun progres;
ex: Ziua 14 – 26.11.2022: Udând semințele o dată la 2 zile, astăzi am observat că unele dintre acestea au germinat și au format o tulpiniță foarte scurtă, de aprox. 0.5 cm;
ex: Ziua 112 – X.Y.2023: În ultima lună, am udat planta de 2 ori pe săptămână și am adăugat în apă îngrășământ lichid de înflorire. Planta care acum are 10 cm și a format 10 muguri care urmează să înflorească;
ii. timpul (zile) scurs de la plantare până la germinare;
iii. timpul (zile) scurs de la germinare până când tulpinița atinge 5 cm;
iv. timpul (zile) scurs de la germinare până la apariția primei flori;
v. dacă observați influența unor factori de mediu asupra dezvoltării plantei, notați-i și pe aceștia (apă, lumină, temperatură, umiditate, etc)
ex: În a 56-a zi, am observat că nu este suficient să udăm planta la 7 zile pentru că, începând cu ziua a 4-a, frunzele acesteia încep să se deshidrateze./ Am observat că dacă ținem planta la umbră, aceasta se dezvoltă mai greu și încetează să mai crească. De aceea, am mutat-o într-un loc cu mai mult soare.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
1. Explorarea sistemelor biologice, a proceselor și a fenomenelor cu instrumente și metode științifice;
1.2. Realizarea independentă a unor activități de investigare pe baza unor fișe de lucru parțial elaborată de elev;
-realizarea de observații macroscopice asupra unor organe vegetale;
-realizarea unor lucrări de înmulțire a unor plante ornamentale/ de cultură prin însămânțare;
-realizarea observațiilor, a măsurătorilor, colectarea și înregistrarea datelor în tabele/scheme;
1.3. Asumarea de roluri în cadrul echipei pentru rezolvarea sarcinilor de lucru;
-stabilirea unor reguli de conduită în vederea desfășurării eficiente a investigațiilor în echipă ;
-stabilirea resurselor disponibile pentru alegerea sarcinii de lucru;
-alegerea sarcinii în cadrul echipelor ce realizează o investigație;
-cooperarea în cadrul echipelor;
2. Comunicarea adecvată în diferite contexte științifice și sociale;
2.2. Expunerea, în cadrul unui grup, a informațiilor prezentate sub formă de modele, grafice, texte, produse artistice, cu mijloace TIC, utilizând adecvat terminologia specifică biologiei;
3. Rezolvarea unor situații problemă din lumea vie pe baza gândirii logice și a creativității;
3.2. Elaborarea unor algoritmi pentru realizarea unei investigații;
-stabilirea etapelor de desfășurare a experimentelor, a materialelor necesare, a modului de lucru și de redare a datelor în conformitate cu ipoteza formulată (se pot utiliza și aplicații on-line);
-elaborarea fișelor de observație/ de lucru cu respectarea etapelor de desfășurare a experimentului/ investigației.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor realiza cu succes observația pe parcursul a minim 3 luni (în cazul bulbilor) sau 4 luni (în cazul semințelor). Fiecare echipă va urmări pașii din fișa creată în aplicația Mindmeister, va face observații și își va nota factorii care au influențat dezvoltarea plantei. Pe parcursul lunilor în care se derulează experimentul, aceștia vor realiza scurte filmulețe și poze. La final, vor crea un videoclip care va prezenta și reliefa modul de lucru al fiecărei echipe, evoluția plantei pe care au avut-o în grijă, corectitudinea lucrului, capacitatea de a lucra în echipă și a-și împărți sarcinile, capacitatea de a-și asuma roluri, capacitatea de a realiza observații, măsurători și de a le interpreta și capacitatea de a realiza rapoarte (filmulețul) ale muncii și progresului lor.
Accesări: 502
Contribuitor: Theodora Băutu - Facultatea de Biologie (2022)
Alte activități pentru: Biologie Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: TikTok PowToon Mindmeister Canva
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.