Sarcina de lucru pentru elevi:
Unitatea de învățare: Funcțiile de nutriție în lumea vie. Tema: Respirație la plante, Subtema: Respirația aerobă și anaerobă.
a. Materiale necesare: 4 pahare de sticlă, apă, zahăr, 4 plicuri de drojdie uscată, un liniar, un marker/ o cariocă.
b. Pași de urmat:
1. Folosește fișa de lucru primită în clasă drept model pentru aranjarea paharelor, așezând-o pe masă, astfel încât paharul cu apa rece să corespundă Paharului 1 de pe foaie ș.a.m.d
2. Urmărește tabelul și toarnă apă în fiecare pahar, apoi, adaugă cele două linguri de zahăr în fiecare (încearcă să pui cantități egale de zahăr peste tot), amestecă bine și asigură-te că zahărul e dizolvat peste tot!
3. Pune plicul cu drojdie peste fiecare pahar cu apă dulce, amestecând din nou!
4. După ce amesteci și în Paharul 4, acoperă-l cu o folie de plastic.. astfel încât că nu mai poată intra aerul.
5. Trasează o mică linie pe fiecare pahar, care să corespundă nivelului mixului tău de drojdie, apă și zahăr.
6. Așteaptă 5 minute.
7. Ia linearul și măsoară cât a crescut nivelul fiecărui pahar. Măsurătoarea începe de la acea linie pe care ai făcut-o la început. Notează pe o foaie valorile, pentru a nu le uita.
8. Așteaptă alte 5 minute.
9. Repetă Pasul 7.
10. Accesează documentul Google Sheets (se dă linkul). Caută-ți numele și urmărește atent coloanele și rândurile. Introdu corespunzător toate cele 8 valori în dreptul numelui tău! Ai grijă ca acestea să fie în cm (ex. 3,5).
c. Discuții
Dacă ai întrebări sau ai remarcat ceva neobișnuit, notează-ți! Vom discuta la clasă. Câteva întrebări importante pe care ar trebui să le iei în calcul sunt:
- Ce tip de respirație întâlnim în primele 3 pahare? Dar în al 4-lea?
- Cu ce ne-a ajutat acea folie de plastic? Ce se întâmpla dacă nu o puneam?
- Din cele două ecuații prezentate la clasă, ai putea să identifici cel puțin o componentă pe care ai folosit-o și tu pentru realizarea experimentului? Pozele sunt, de asemenea, bine-venite! Dacă îți amintești, poți accesa și urmări oricând și graficul atașat tabelului din Google Sheets – acesta cuprinde toate valorile colegilor tăi (inclusiv a ta)!
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
O1. Să identifice respirația întâlnită în experiment (în cazul 1, respectiv 2) din punctul de vedere al prezenței sau absenței oxigenului (oxigen prezent: aerobă, oxigen absent: anaerobă) – din cel mult 2 încercări, pe baza prezentării anterioare a acestora și a informațiilor furnizate de schemele didactice.
O2. Să identifice substanța organică comun-utilizată (cerința minimă) și să numească produșii rezultați (cerința suplimentară) în urma realizării procesului de respirație, în baza explicațiilor și ecuațiilor precedent oferite de profesor.
O3. Să explice rezultatele aferente experimentului, pentru cel puțin un pahar, în baza conținuturilor regăsite în lecția Respirația aerobă și respirația anaerobă și a informațiilor reprezentate de schemele didactice.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
După parcurgerea lecției Respirația aerobă și respirația anaerobă, fiecare elev primește o foaie printată față-verso (anexa 1)*. Aceasta conține toate informațiile necesare completării fișei de lucru. Aceștia sunt rugați, totuși, să o citească atent în prealabil, pentru a semnala orice nelămurire sau pentru a ridica orice întrebare. Fișa de lucru va conține instrucțiunile necesare realizării experimentului. După ducerea la bun sfârșit a experimentului, aceștia sunt rugați să acceseze link-ul pentru Google Sheets: (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Oc53Z1X3frwbG675w8YEh3JnYN5Rgc4SCQZemOkXLvE/edit?usp=sharing), postat și pe Classroom, pentru a-și încărca rezultatele. Sarcina de lucru se va realiza individual. Rezultatele așteptate sunt reprezentate de 8 valori numerice. Elevii pot urmări, in ipsa hora, rezultatele celorlalți colegi. Concomitent, aferent tabelului în curs de completare, se va atașa un grafic cu rol de centralizare a tuturor rezultatelor. Experimentul nu ridică o dificultate sau complexitate notabilă. Acesta durează, aproximativ, 15 minute. Datorită materialelor necesare (i.e drojdie uscată), profesorul le poate oferi elevilor plicuri cumpărate în prealabil. Natura individuală a sarcinii de lucru poate presupune o dificultate sporită, prin comparație cu una grupată - însă, astfel, se încurajează formarea deprinderilor precum: investigarea, spiritul de observație, respectarea pașilor de lucru - aspecte esențiale în domeniul Biologiei. După finalizarea sarcinii de lucru, elevii pot fructifica problematizarea rezultatelor, notându-și întrebările în caiet. Aceste urmări se pot materializa în conversații de tip euristic susținute în ora de Biologie ce succede experimentul. Elevii, în momentul confruntării întrebărilor atașate experimentului, cu lecția tocmai parcursă, trebuie să clarifice termeni omologi - demers ce va conduce la o mai bună înțelegere a procesului de respirație. Aceștia pot, concomitent, să-și testeze cunoștințele și nivelul de înțelegere al fenomenului biologic universal, respirația.
Accesări: 970
Contribuitor: Theodora Chindea - Facultatea de Biologie (2022)
Alte activități pentru: Biologie Clasa a VI-a
Alte activități care utilizează: Google Sheets
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.