Sarcina de lucru pentru elevi:
Vizitați Padlet-ul realizat special pentru această temă: [se dă linkul].
În Padlet veți găsi 4 sticky notes ce conțin numele și caracterizarea pe scurt a patru personaje din romanul „Maitreyi”, de Mircea Eliade.
Alegeți un personaj din cele 4 prezente pe Padlet și realizați, cu ajutorul platformei Prezi, Google Slides sau Canva, o prezentare prin care să caracterizați personajul ales.
Prezentarea ar trebui să conțină următoarele repere:
- profilul fizic, moral și psihologic al personajului ales
- moduri de caracterizare a personajului – direct, indirect. Se recomandă susținerea ideilor prin extragerea unor citate relevante, a unor citate care să ilustreze felul în care personajul a fost caracterizat – direct sau indirect.
- motivarea alegerii personajului: De ce ai ales să caracterizezi acest personaj?
- impresii generale despre personaj: Ce părere ai despre personajul ales? Ce ai fi făcut diferit dacă ai fi fost în locul acestuia? Dacă erai autor, cum ai fi construit tu acest personaj?
Tema se realizează individual.
După realizarea prezentării, postați link-ul de Prezi pe avizierul clasei.
Prezentările vor fi citite la ora de limba și literatura română, după vacanță.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
OO1: fiind date câteva caracteristici ale personajului, să identifice minimum 3 alte caracteristici ale personajului pe care l-au ales.
OO2: discutându-se anterior despre fiecare personaj în parte și despre acțiunea romanului, să scrie și să proiecteze o prezentare care să surprindă minimum 1 portret al personajului – fizic, moral sau psihologic.
OO3: discutându-se anterior despre fiecare personaj în parte și despre acțiunea romanului, să scrie și să proiecteze o prezentare care să redea cel puțin un mod de caracterizare a personajului pe care l-au ales (direct, indirect), acesta fiind ilustrat printr-un citat relevant
OO4: discutându-se anterior despre fiecare personaj în parte și despre acțiunea romanului, să exprime cu propriile cuvinte cel puțin un motiv pentru care au ales un anume personaj pentru prezentarea lor
OO5: discutându-se anterior despre fiecare personaj în parte și despre acțiunea romanului, să exprime cu propriile cuvinte cel puțin 2 idei referitoare la părerea personală despre personajul ales
OO6: discutându-se anterior despre fiecare personaj în parte și despre acțiunea romanului, să povestească/ să prezinte cel puțin o acțiune din roman pe care ar fi făcut-o diferit sau în plus față de personajul ales, dacă ar fi fost în postura acestuia
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Timpul de lucru aproximativ pentru această temă este de 5 ore. Tema verifică în ce măsură s-a realizat lectura integrală a romanului, în ce măsură discuțiile de la clasă despre fiecare personaj au fost constructive, în ce măsură elevii au înțeles și au memorat profilul general al fiecărui personaj. Ei trebuie să valorifice informațiile date de profesor în clasă, dar și lectura personală în încercarea de a construi o prezentare coerentă care să caracterizeze în detaliu personajul ales. Elevii trebuie să aleagă un personaj, apoi să realizeze o prezentare urmând fiecare reper oferit de profesor. Trebuie să urmărească profilul fizic, moral și psihologic al personajului ales. Se pot ajuta și de citate din carte pe care le pot insera în prezentare. Următorul pas este precizarea modurilor de caracterizare a personajului - direct sau indirect. De data aceasta ar fi ideal ca elevii să aducă citate relevante din roman pentru ilustrarea modurilor de caracterizare a personajelor. Ulterior, elevii trebuie să motiveze alegerea personajului - de ce au ales acel personaj, ce anume i-a făcut să îl aleagă. Ultimul punct ce trebuie inclus în prezentare vizează stimularea imaginației și a creativității - trebuie să își expună părerea despre personajul ales, dar și să prezinte ce anume ar fi făcut ei diferit/în plus față de personajul ales; de asemenea, ar putea vorbi și despre cum ar fi construit ei acel personaj, dacă ar fi fost autorii romanului Maitreyi. Prezentarea trebuie să fie succintă, însă suficient de detaliată încât să cuprindă toate aspectele de mai sus. Pot fi inserate și mijloace media - mijloace audio, video, poze (ar putea insera poze cu actori sau persoane celebre pe care le-ar vedea potrivite pentru a juca rolul personajului ales, motivându-și alegerea), scheme, desene (desenarea personajului, așa cum și l-au imaginat după descrierea din roman, de exemplu, dacă sunt elevi talentați la desen) ș.a.
Accesări: 1.334
Contribuitor: Beatrice-Georgiana Ioanițescu - Facultatea de Litere (2023)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Prezi Google Slides Canva
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.