Sarcina de lucru pentru elevi:
Pregătesc materialele de lucru și organizez clasa în grupe de cinci elevi prin numărare de la 1 la 5, la nevoie numărul grupelor poate fi crescut. Grupele de elevi primesc câte o imagine cu diverse persoane (din grupuri etnice şi culturale diferite) şi li se cere să descrie persoana din imagine (vârstă, ocupaţie, stare de spirit). Fiecare elev va nota descrierea individual şi, înainte de a da foaia colegilor de echipă, o va îndoi asemeni unui evantai, ascunzând ceea ce a scris.
La final, profesorul citeşte câteva dintre descrierile cu mari diferenţe, aducând în discuţie problema: “Pe ce ne bazăm primele impresii?” (roluri, imagini din societate, media, experienţe personale, exemple din comunitate, exemple din poveşti/literatură). Răspunsurile sunt notate pe o foaie de flipchart.
ACTIVITĂȚI:
A. Definirea termenilor cheie: stereotip, prejudecată
Brainstorming – Profesorul întreabă: Ți s-a întâmplat vreodată să-ți formezi o părere despre o persoană înainte să o cunoști cu adevărat? În funcție de răspunsurile elevilor profesorul poate diversifica aria continuând prin a spune pe rând diverse categorii de indivizi, elevii trebuind să spună prima trăsătură care le vine în minte și pe care o asociază cu categoria respectivă. Categorii: femei, bărbați, germani, chinezi, profesori, tineri, bătrâni.
– Profesorul explică: În fiecare dintre aceste situații, ți-ai format o părere bazându-te doar pe anumite elemente ale persoanelor respective (înfățișare, loc de muncă etc.), cu alte cuvinte ai folosit un stereotip. Se completează elementele identificate pe foaia de flipchart a Primelor Impresii din exerciţiul anterior.
– Se scriu pe o foaie de flipchart trăsături ale stereotipului: o credinţă personală, generalizare a comportamentului, etichetare, judecarea unei persoane, rol dat de ceilalţi, colectiv, pozitiv, negativ.
Foaia de flipchart poate fi înlocuita cu un tricider, pe care elevii pot adauga idei, argumenta pro si cintra, por vota ideile și argumentele colegilor.
– Se urmărește clipul „Too quick to judge”, care exemplifică efectele prejudecăţii pornind de la stereotipuri
Unul dintre personaje este considerat hoţ şi nepoliticos pentru că ascultă muzică la căşti, are o postură foarte relaxată, are un aspect fizic ieşit din comun. Profesorul le spune elevilor că e baza stereotipurilor ne creăm primele impresii despre cineva nou cunoscut, prejudecățile fiind stereotipuri la care se adaugă emoţii, sentimente. Elevii vor identifica emoţiile legate de prejudecată pentru personajele din videoclip.
B. Exerciţiu – impactul emoţional al prejudecăţii, etichetării, stereotipului
Pregătesc un număr de post-it-uri egal cu numărul participanţilor (de exemplu 24: 7 albastre, 8 galbene, 8 roşii şi doar unul verde cu un punct mare negru în mijloc). Îi rog pe participanţi să închidă ochii şi le lipesc câte un post-it pe frunte. Apoi îi rog să se grupeze în funcţie de culoarea pe care cred că o au. Îşi vor da seamă că unii pot face parte dintr-un grup, iar alţii vor rămâne în afară (cel care are punctul negru). Apoi ne așezăm și discutăm despre ceea ce s-a întâmplat. Întrebări cu care poate să înceapă dezbaterea: Cum te-ai simţit când ai întâlnit pe cineva care avea aceeaşi culoare de post-it cu a ta? Cum crezi că s-a simţit persoana cu punctul negru atunci când nu a găsit pe nimeni? Aţi colaborat ca să vă găsiți partenerii?
c. Evaluare și feedback : Fiecare elev descrie impresiile sale după curs printr-un cuvânt. Pentru acest moment, pregătesc un chestionar menti, pe mentimeter, sub forma unui nor de cuvinte.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
1. să definească stereotipurilor și prejudecăților;
2. să recunoască stereotipurilor/prejudecăților și sursele lor;
3. să-și dezvolte abilități de a gândi neconvențional
4. să-și dezvolte munca în echipă, abilitățile de comunicare și colaborare.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Rezultate așteptate: colaborare eficientă și crescută între elevi, încurajarea gândirii neconvenţionale, participare activă la activităţile nonformale, realizarea de conexiuni cu situaţii din viaţa reală.
Accesări: 651
Contribuitor: Cristina Stan - Școala Gimnazială Grigore Moisil, Ploiești (2023)
Alte activități pentru: Consiliere Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: vision board Mentimeter
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.