Descriere:
Competență generală: dezvoltarea abilităților emoționale și sociale.
Scopul: Dezvoltarea sferei emoționale a copilului.
Obiective:
- Să-și identifice variatele trăiri emoționale;
- Să-și conștientizeze reacțiile care însoțesc anumite stări emoționale;
- Să-și exprime emoțiile și să le numească.
Desfășurare:
Copiilor le vom prezenta un set de fișe cu fețe ce redau diferite stări emoționale. Le vom adresa întrebarea: „Ce stări emoționale sunt reprezentate pe cartonașe?”. Apoi se propune copiilor să-și amintească ei când au simțit o stare similară celei din fișă. „Ce simțeau în starea dată? Ar dori ei să se întoarcă în acea stare? Dar poate această expresie a feței să redea altă stare a omului? În ce alte stări redate în fișe ați mai fost? Haideți să le desenăm”. Peste 2 – 3 săptămâni jocul poate fi repetat, totodată comparând starea emoțională anterioară a copiilor cu cea prezentă. Se vor cere răspunsuri la următoarele întrebări: „Ce fel de stări predominau cu 2 – 3 săptămâni în urmă: negative sau pozitive? Dar ce poți face tu pentru a trăi mai multe emoții pozitive?”.
Le vom spune copiilor că este normal să fie trist, vesel, mândru, umil; fiecare poate trăi în anumite momente ale vieții sale astfel de stări. Se aplică principiul de bază al jocului: activarea – descoperirea – deplasarea – către o problemă reală din viața individului.
Copiii vor participa la un exercițiu de educare a capacităților empatice, având posibilitatea să experimenteze transpunerea personală în stării celuilalt. Este astfel exersată funcția cognitivă a empatiei.
Efectele obținute în urma aplicării exercițiului: Copiii vor putea să-și observe propriile trăiri, să se concentreze asupra persoanelor, condițiilor fundamentale pentru autodezvoltare. Copiii vor avea posibilitatea de a trăi împreună anumite stări. Ei vor observa timbrul vocii celorlalți, ce trădează sentimentele de încredere, curaj, tristețe, mândria etc.
Identificarea stării celuilalt în funcție de sonoritatea și se timbrul vocii facilitează exersarea comunicării de tip empatic, cea care permite manifestarea unui comportament cooperant, de înțelegere reciprocă între parteneri. Astfel, se pun bazele unei bune comunicări interpersonale.
Tipul resursei: Joc didactic
Limba resursei: Română
Nivelul: Preșcolar
Disciplina: B. Dezvoltarea socio-emoțională
Competență generală: B. Dezvoltarea socio-emoțională
Competența specifică vizată prioritar: B.4. Autocontrol și expresivitate emoțională
Legătura web către resursă: https://iteach.ro/resurse/
Accesări: 18
Propunător: Silvia-Benonia Rujoiu - Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (Bucureşti)
Data validării: 2 mai 2025
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.