Sarcina de lucru pentru elevi:
Intrați pe platforma Google classroom și deschideți testul pregătit pentru astăzi (google form). Aveți la dispoziție două ore pentru a rezolva toate cerințele.
Nume şi prenume: Data:
EVALUARE – SUBSTANTIVUL
Clasa a VI-a
Se dă textul:
„Calul îi zise lui Făt-Frumos:
– Să ştii, stăpâne, că aici suntem pe moşia unei Gheonoaie, care e atât de rea, încât nimeni nu calcă pe moşia ei, fără să fie omorât. A fost şi ea femeie ca toate femeile, dar blestemul părinţilor (…) a făcut-o să fie Gheonoaie…”
(Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte)
1. Transcrie din textul dat: (4x1p)
a. un subst. nearticulat …
b. un subst. articulat hotărât …
c.un subst articulat nehotărât …
d. un subst compus …
2. Transcrie din textul dat cinci substantive în cazuri diferite. Precizează cazul şi funcţia sintactică. (5x1p)
Subst……………………………………………..caz…………………..fcţ. sintactică……………………………
Subst……………………………………………..caz…………………..fcţ. sintactică……………………………
Subst……………………………………………..caz…………………..fcţ. sintactică……………………………
Subst……………………………………………..caz…………………..fcţ. sintactică……………………………
Subst……………………………………………..caz…………………..fcţ. sintactică……………………………
3. Alcătuieşte enunţuri în care substantivul elev să îndeplinească funcţiile sintactice de: (3x3p)
a. nume predicativ: …
b. complement direct: …
c. atribut genitival: …
4. Indică litera corespunzătoare seriei care cuprinde numai substantive colective: (5p)
a. stol, armată, pietre, tineret, muncitorime, tufiş;
b. câlţi, cârd, mulţime, zori, păpuriş, ochelari;
c. brădet, pietriş, oştire, popor, turmă, porumbişte.
5. Indică litera corespunzătoare seriei care cuprinde numai substantive defective de plural: (5p)
a. aur, cenuşă, apă, fier, lapte;
b. miere, aur, făină, fier, curaj;
c. miere, aur, ochelari, cenuşă, lapte.
6. Treceţi la plural, articulate hotărât, substantivele: (4x2p)
Câine-lup … nou-născut …
Prim-ministru … clarvăzător …
7. Explicaţi scrierea cu trei „-i” a cuvântului copiii. (3x1p)
…
8. Transcrie prepoziţiile care cer cazul genitiv şi, separat, pe cele care cer cazul dativ: (10p)
contra, de, împotriva, spre, înaintea, contrar, pentru, asupra, la, asemenea, în, sub,graţie, peste, datorită, înapoia, dintre.
9. Redactează o compunere de maximum 10 rânduri, în care să ilustrezi cel puţin patru funcţii sintactice diferite ale substantivului. Vei extrage substantivele şi vei preciza funcția lor sintactică. Titlul compunerii să fie Într-un borcan cu ciocolată. 18p
Pentru redactare vei primi 11 puncte:
-coerenţa textului – 1 punct;
-registrul de comunicare, vocabularul – 2 puncte;
-ortografia (0-1 erori: 3 puncte, 2-3 erori: 2 puncte, 4 erori: 1 punct, 5 sau mai multe 0 puncte);
-punctuaţia (0-1 erori: 3 puncte, 2-3 erori: 2 puncte, 4 erori: 1 punct, 5 sau mai multe 0 puncte);
– aşezare în pagină – 1 punct;
-lizibilitate – 1 punct.
Se acordă 10 puncte din oficiu!
BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total.
1. Pentru fiecare răspuns corect se acordă 1 punct:
-subst. nearticulat: femeie 1p
-subst. art. hotărât: calul, femeile, moşia 1p 4×1 =4 puncte
-subst. art. nehotărât: unei Gheonoaie 1p
-subst. compus: Făt-Frumos 1p
2. Pentru fiecare caz (N, Ac., D, G, V) corect indentificat se acordă 1 punct: 5×1 = 5 puncte
Pentru fiecare funcţie sintactică corectă se alocă 1 punct: 5×1 = 5 puncte
Total: 10 puncte
3. Se acordă punctajul pentru alcătuirea corectă a enunţurilor, astfel:
– 3×1 puncte pentru formularea unor enunţuri corecte din punct de vedere gramatical;
– 3×2 puncte pentru încadrarea corectă a substantivului elev în funcţiile sintactice cerute.
Total: 9 puncte
4. c 5 puncte
5. b 5 puncte
6. Notarea corectă a fiecărei forme de plural: câini-lupi, prim-minştri, nou-născuţi, clarvăzători
4x2puncte=8 puncte
7. Explicarea corectă a scrierii cu 3 i a cuvântului copiii, astfel:
-primul i face parte din rădăcina cuvântului;
-al doilea i este desinenţă de plural; 3x2puncte=6 puncte
-al treilea i reprezintă articolul hotărât.
8. Marcarea corectă a prepoziţiilor:
-G: contra, împotriva, înaintea, înapoia, asupra;
-D: contrar, asemenea, graţie, conform, datorită. 10x1puncte=10 puncte
8. În vederea acordării punctajului aferent compunerii se vor urmări aspectele următoare:
– Relatarea unei întâmplări cu respectarea succesiunii logice a evenimentelor – 6 puncte; fără respectarea succesiunii logice -3 puncte.
– Adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 puncte; adecvare parţială – 1 punct.
– Marcarea corectă a celor 4 substantive şi precizarea funcţiei sintactice pentru fiecare – 4x 2 puncte=8 puncte.
– Încadrarea în limita de spaţiu – 2 puncte.
Total: 18 puncte
Se acordă 11 puncte pentru redactare:
-coerenţa textului – 1 punct;
-registrul de comunicare, vocabularul – 2 puncte;
-ortografia (0-1 erori: 3 puncte, 2-3 erori: 2 puncte, 4 erori: 1 punct, 5 sau mai multe 0 puncte);
-punctuaţia (0-1 erori: 3 puncte, 2-3 erori: 2 puncte, 4 erori: 1 punct, 5 sau mai multe 0 puncte);
– aşezare îm pagină – 1 punct;
-lizibilitate – 1 punct.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Utilizarea structurilor sintactice şi morfologice de bază ale limbii române standard pentru înţelegerea şi exprimarea corectă şi precisă a intenţiilor comunicative.
Aplicarea conştientă a achiziţiilor lexicale şi semantice de bază, din limba română standard.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Prin acest test se verifică însușirea de către elevi a noțiunilor legate de categoriile gramaticale ale substantivului, regimul cazual și funcții sintactice și capacitatea elevilor de a redacta un text pornind de la cerințele date. Se vizează și creativitatea acestora, precum și respectarea normelor de ortografie și de punctuație în redactarea unui text scris.
Accesări: 2.696
Contribuitor: Florina Goge - Școala Gimnazială Augustin Buzura, Copalnic-Mânăștur (Maramureș) (2020)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a VI-a
Alte activități care utilizează: Google Forms Google Classroom
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.