Descriere:
Proiectul, bazat pe exerciţiul muncii în echipă, își propune să le dezvolte elevilor curiozitatea intelectuală şi să le formeze deprinderi în ceea ce priveşte relaţionarea dintre diverse domenii (istorie-geografie, religie, literatură, artă), dar şi abilitatea de a susţine un punct de vedere comun unui anume grup prin interacţiunea directă sub forma dezbaterii. Proiectul reprezintă o formă complexă de învăţare şi de evaluare a cunoştinţelor dobândite.
Fiecare etapă a cercetării a presupus o strânsă colaborare între membrii grupului şi respectarea cu stricteţe a regulilor. Elevii au încercat să-şi îndeplinească cât mai bine sarcinile în cadrul grupului, dar nu au neglijat nici partea de cercetare şi redactare individuală. Pe parcursul acestei activităţi, un loc important l-a avut componenta afectivă. Afinităţile artistice ale elevilor i-au determinat să aleagă spre exemplificare acele versuri care poartă o semnificaţie aparte pentru fiecare dintre ei. Datorită complexităţii demersului şi a multitudinii aspectelor implicate, am considerat necesar să acord o atenţie sporită modului în care se face evaluarea unei asemenea activităţi. Prin urmare, nota finală a fost rezultatul evaluării separate a procesului de elaborare a proiectului şi a produsului realizat.
Pentru a valoriza problematica discutată şi a verifica validitatea ideilor susţinute, am acordat o atenţie sporită modului în care s-au ales rolurile în grupuri, s-au stabilit şi au fost urmate regulile, au înţeles să dezbată ideile referitoare la temă şi au reuşit sa ajungă la un consens în ceea ce priveşte concluziile finale. Acest lucru a fost posibil deoarece, în locul prezentării aride şi plicticoase a unui vorbitor desemnat de fiecare grup, către o audienţă generală formată din restul clasei, am folosit metoda discuţiei de tip panel. Prin urmare, atât reprezentanţii grupurilor, cât şi membrii lor au fost antrenaţi în dezbatere, pe tema propusă.
Prin folosirea metodei proiectului, elevii au devenit mai riguroşi în organizarea informaţiei, transferul la nivel conceptual realizându-se mai bine, iar prin evaluarea desfăşurată sub formă de dezbatere s-a pus în evidenţă capacitatea lor de analiză şi sinteză, precum şi abilităţile retorice în susţinerea unui punct de vedere.
Este o resursă educațională deschisă – se poate descărca în format editabil (clic pe Fișier – Descărcați) sau copia în propriul Drive (Fișier – Faceți o copie) pentru a fi adaptată în vederea reutilizării la clasă.
Tipul resursei: Suită de activități
Limba resursei: Română
Nivelul: Clasa a X-a
Disciplina: Limba şi literatura română
Competență generală: 2. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
Competența specifică vizată prioritar: 2.. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
Legătura web către resursă: https://docs.google.com/document/d/1WvlwhcDG8aC4YXMGSNLC03eGZndbzHMt/
Accesări: 18
Propunător: Georgeta Pompilia Chifu - Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza, Galați (Galaţi)
Data validării: 10 august 2025
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.