Sarcina de lucru pentru elevi:
Pentru consolidarea regulilor obligatorii de redactare a unei scrisori electronice, veți realiza o scrisoare adresată autoarei contemporane Ileana Mălăncioiu, în care îi veți solicita informații cu privire la realizarea poeziei Într-o așteptare apăsătoare.
Realizarea transferului se face prin menționarea necesității exersării redactării unor scrisori electonice deoarece, pe parcursul vieții, elevii se vor confrunta cu situații în care li se va solicita să formuleze ideile/ nemulțumirile/ intențiile într-un e-mail, sub forma unei scrisori (de intenție, de invitație, de apreciere etc.). De asemenea, vor exersa regulile de ortografie și de punctuație, își vor dezvolta competențele de tehnoredactare, atât de necesare în orele online.
EXERSAȚI!
Citiți cu atenție textul de mai jos și menționați în ce categorie poate fi încadrat. Prin ce se caracterizează la nivel de conținut și de limbaj?
Într-o aşteptare apăsătoare – Ileana Mălăncioiu
Azi nu mai scriu versuri, nu mai visez,
Nu mai tremur, nu mai plâng, nu mai sunt,
Într-o aşteptare apăsătoare m-am îngropat
În mine însămi ca într-un mormânt.
Coboară un înger în el şi mă caută,
Nu mă găseşte şi crede că-am înviat,
Doamne, cât de naivi sunt şi îngerii ăştia
Care de-atâta vreme nu au aflat
Că nu învie morţii, e în zadar (copile),
Oricâtă speranţă, oricâtă îndoială, oricât
Ar plânge mironosiţele în acest cimitir
În care mi s-a făcut urât
Să tot ascult plânsul lor care nu se mai termină,
Să tot încerc să ies din acest noroi,
Să tot dau la o parte lespedea asta grea
Pe care nu ştiu cine o pune înapoi.
Pornind de la mesajul textului, redactați o scrisoare electronică în care să o încurajați pe poeta Ileana Mălăncioiu să continue să scrie. Pentru a afla mai multe date despre scriitoare și pentru a completa dosarul de autor contemporan început în clasa a IX-a, consultați următorul site: https://www.goodreads.com/book/show/5247257-poezii
Observație!
Scrisorile electronice le veți trimite pe adresa de email … [adresa cadrului didactic]
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Competențe derivate (obiective operaționale):
a. cognitive
OC3: să utilizeze corect concepte precum text literar/ nonliterar, text epistolar, text informativ, text funcțional;
OC5: să redacteze un text epistolar pe o tematică dată, respectând două particularități de conținut și de limbaj;
b. afective
Pe parcursul orei, elevii:
OA1: vor manifesta interes pentru consolidarea informaţiilor privind trăsăturile textelor literare și nonliterare;
OA2: vor exprima satisfacţia descoperirii unor noi trăsături ale textelor funcționale;
OA3: vor integra noile cunoştinţe în sistemul propriu de valori;
c. phihomotorii
Pe parcursul activităţii, elevii vor fi capabili:
OPM1: să-şi dirijeze activitatea motorie în funcţie de sarcinile primite;
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
După ce se vor documenta, elevii vor redacta o scrisoare electronică. Valoarea adăugată: reactualizarea convențiilor stilului epistolar, creativitate, muncă individuală.
Accesări: 17
Contribuitor: Daniela Enea - Colegiul Național Vasile Alecsandri, Bacău (2025)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: altele
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.