Digitaledu
Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

Digitaledu

Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

  • Idei de activități
  • Resurse educaționale deschise
  • Platforme educaționale
  • Aplicații educaționale
  • Despre
Informatică > Clasa a XI-a >

Pointeri vs indici. Parcurgerea șirurilor de caractere (Exercițiu ludic de asociere)

Autor: Mariana Ivan - Liceul Teoretic Mircea Eliade, Galați (Galaţi)

Descriere:

Această resursă educațională prezintă comparativ cele două moduri fundamentale de accesare a șirurilor de caractere în C++: prin indici și prin pointeri. Materialul explică relația dintre numele unui șir, adresa primului caracter și aritmetica pointerilor, evidențiind echivalențele dintre s[i], *(s+i) și utilizarea pointerului p în parcurgerea unui șir.

Resursa conține opt programe C++ organizate în perechi, fiecare pereche ilustrând aceeași operație realizată atât prin indici, cât și prin pointeri. Sunt analizate patru tipuri de parcurgeri: afișarea subșirurilor în ordine directă, afișarea caracterelor în ordine directă, afișarea subșirurilor în ordine inversă și afișarea caracterelor în ordine inversă. În toate situațiile, elevii pot observa că cele două metode produc același rezultat, dar folosesc mecanisme diferite pentru accesarea memoriei.

Prin exemple clare, cod comentat și output explicit, resursa clarifică modul în care funcționează șirurile de caractere în C++, cum se deplasează pointerii în memorie și cum poate fi obținut același efect fie prin indici, fie prin operații cu pointeri. Materialul are un rol formativ, consolidând înțelegerea conceptelor de bază legate de tablouri, pointeri, adrese, subșiruri și parcurgerea caracterelor.

Activitatea interactivă constă în asocierea celor două variante ale programelor – cea prin indici și cea prin pointeri – care produc același output. Elevii trebuie să identifice corect perechile echivalente, observând diferențele de implementare și asemănările de funcționare.

Resursa poate fi folosită la clasă pentru predare, recapitulare sau studiu individual, oferind un cadru coerent pentru înțelegerea accesării șirurilor și pentru dezvoltarea unei gândiri algoritmice bazate pe înțelegerea memoriei și a pointerilor.

 

Tipul resursei: Joc didactic
Limba resursei: Română

Nivelul: Clasa a XI-a
Disciplina: Informatică

Competență generală: 1. Identificarea datelor care intervin într-o problemă şi aplicarea algoritmilor fundamentali de prelucrare a acestora
Competența specifică vizată prioritar: 1.3. Utilizarea şirurilor de caractere şi a structurilor de date neomogene în modelarea unor situaţii problemă


Legătura web către resursă: https://learningapps.org/43391184
Accesări: 24

Propunător: Mariana Ivan - Liceul Teoretic Mircea Eliade, Galați (Galaţi)
Data validării: 15 noiembrie 2025

Căutare avansată



Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.

Semnalați o modificare necesară.
Digitaledu

Educație digitală cu aplicații, platforme și resurse educaționale deschise (RED)
Mijloc de învățământ pentru utilizare în sistemul de învățământ
Omologat selectiv de Ministerul Educației

Semnalați o modificare necesară.

« »

 

Prenume și nume:

E-mail:

Vă rugăm să descrieți modificarea propusă:


Anulează Trimite