Digitaledu
Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

Digitaledu

Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

  • Idei de activități
  • Resurse educaționale deschise
  • Platforme educaționale
  • Aplicații educaționale
  • Despre
Limbă şi comunicare > Limba şi literatura română > Clasa a X-a >

Baltagul, de Mihail Sadoveanu – caracterizarea personajului

Sarcina de lucru pentru elevi:

Folosind aplicația https://www.mindmeister.com, exemplificați modalitățile de caracterizare a personajului utilizând unul sau mai multe dintre fragmentele suport:

I.
„Ea însă se socotea moartă, ca şi omul ei, care nu era lângă dânsa. Abia acum înţelegea că dragostea ei se păstrase ca-n tinereţă. S-ar fi cuvenit să-i fie ruşine, căci avea copii mari; însă nu mărturisea asta nimănui, decât numai sieşi, nopţilor şi greierului din vatră.” (Baltagul, de Mihail Sadoveanu)

II.
„Drumul acela la Sfânta Ana şi la Piatra i-a fost de cel mai mare folos. Având într-însa ştiinţa morţii lui Nechifor Lipan şi crâncenă durere, se văzu totuşi eliberată din întuneric. Cum ajunse acasă, îşi lăsă numai o zi de odihnă, apoi începu a pune la cale îndeplinirea unor hotărâri mari. Toate erau în dosul ochilor acelora aprigi şi ieşeau una după alta.” (Baltagul, de Mihail Sadoveanu)

III.
„- Asta-i grija ta acuma, fată, să-mi faci asemenea ruşine, să rămânem de râsul satului? Acuma ai ajuns domnişoară?
– Asta nu-i nici o ruşine, mămucă; acuma aşa se spune.
– Apoi ştiu eu; acuma vă strâmbaţi una la alta şi nu vă mai place catrinţa şi cămaşa; şi vă ung la inima lăutarii când cântă câte-un valţ nemţesc; îţi arăt eu coc, valţ şi bluză, ardă-te para focului să te ardă! Nici eu, nici bunică-ta, nici bunică-mea n-am ştiut de acestea, şi-n legea noastră trebuie să trăieşti şi tu. Altfel îţi leg o piatră de gât şi te dau în Tarcău. Nu-s eu destul de năcăjită c-am rămas singură asupra iernii şi nu mai ştiu nimica de tată-tău; acuma am ajuns să aud pe popa cetind lucruri ruşinoase. Dar evanghelia asta i-a voastră, nu-i a lui.
– Aceea-i scrisoarea mea? întreabă cu viclenie fata.
– Care scrisoare?
– Aceea pe care ai pus-o la oglindă.
– Îţi arat eu ţie scrisoare. Du-te şi vezi de trage până în sară în fuşalăi lâna pe care ţi-am pregătit-o. Şi să te mai prind că dai gunoiul afară în faţa soarelui, cum ai făcut azi, că-ţi pun la gât două pietre de câte cinci oca. N-ai mai învăţat rânduială? Nu mai ştii ce-i curat, ce-i sfânt şi ce-i bun de când îţi umblă gărgăuni prin cap şi te cheamă domnişoară?” (Baltagul, de Mihail Sadoveanu)

Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):

1. să definească conceptul de personaj literar;
2. să identifice tipologiile pe care le reprezintă personajele;
3. să distingă în text mijloacele de caracterizare a personajelor;
4. să exprime, în scris, păreri, opinii, sentimente față de personaj.

Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual

Modul probabil de desfășurare a activității:

Elevii vor citi cu atenție fragmentele suport, în care vor identifica modalitățile de caracterizare directe sau indirecte. Folosind aplicația mindmeister.com, vor realiza o hartă conceptuală prin care să reprezinte legătura dintre fragmente și modalitățile de caracterizare a personajului.


Accesări: 261
Contribuitor: Alina Maria Mardare - Colegiul Economic Anghel Rugină, Vaslui (2022)

Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Mindmeister

Căutare avansată



Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.

Semnalați o modificare necesară.
Digitaledu

Educație digitală cu aplicații, platforme și resurse educaționale deschise (RED)
Mijloc de învățământ pentru utilizare în sistemul de educație, nivelurile primar, gimnazial și liceal.
Omologat selectiv de Ministerul Educației Naționale prin rezoluțiile cu nr. 36.645 din sept. și oct. 2019.

Semnalați o modificare necesară.

« »

 

Prenume și nume:

E-mail:

Vă rugăm să descrieți modificares necesară:


Anulează Trimite