Sarcina de lucru pentru elevi:
Realizați o prezentare cu tema „Diversitate tematică, stilistică și de viziune în poezia interbelică”, utilizând aplicația MindMeister. Direcțiile tematice vor fi: Modernism, Tradiționalism și Orientări avangardiste. Fiecare dintre grupe va avea în vedere: principiile definitorii ale direcției poetice repartizate, temele și motivele poetice specifice, analiza aspectelor poetice.
Elevii clasei vor fi împărțiți în trei grupe, iar fiecare grupă se va ocupa de una dintre cele trei dimensiuni ale temei: poezie modernistă, poezie tradiționalistă, respectiv poezie avangardistă.
Timp de lucru: 30 de minute
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să construiască enunțuri care să cuprindă cel puțin trei principii definitorii ale direcției poetice repartizate;
Să enumere cel puțin patru teme și motive specifice direcției poetice în discuție;
Să analizeze cel puțin două trăsături ale Modernismului poetic, ale Tradiționalismului poetic, respectiv ale poeziei avangardiste;
Să compare cel puțin două teme ale direcțiilor poetice indicate, prin producerea unei schimbări de perspectivă;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Prima etapă este aceea a împărțirii în cele trei grupe, fiind o activitate colaborativă. I se va comunica fiecărei grupe sarcina de lucru, în funcție de obiectivele anunțate de profesor la începutul orei și timpul de lucru alocat pentru rezolvare. Fiecare grupă trebuie să cunoască foarte bine specificul direcției tematice de care se va ocupa: motive poetice, reprezentanți, procedee stilistice. Faza de brainstorming – Elevii, organizaţi în grupuri, se gândesc la câteva idei, cuvinte, propoziţii care au legătură cu subiectul pentru care realizează harta conceptuală. Faza de organizare – Se notează încă o dată ideile din faza de brainstorming, însă mai structurat şi rezumat, sub forma unor idei ori sintagme-cheie. Apoi elevii încearcă să le grupeze după diverse criterii: importanţă, relevanţă, utilitate, grad de realizare etc. Aceştia obţin, procedând în acest fel, grupe şi subgrupe de informaţie, reuşind să le elimine pe cele irelevante. Elevii își vor împărți între ei sarcinile de lucru, astfel încât se vor ocupa de principiile direcției poetice, de teme, respectiv de prezentare. Unui elev din grupă i se va delega sarcina să se ocupe de compunerea schimbării direcției poetice, dovedindu-și astel spiritul critic și empatia. Faza de aşezare în pagină – Elevii se gândesc la elementul-cheie şi îl poziționează astfel încât aplicația să-l includă ca relevant. Acest element poate fi asociat celor trei direcții (de exemplu: „noutate”, „tradiție”, respectiv „negare”). Faza de legătură continuă faza anterioară prin fixarea relaţiilor de legătură dintre elemente. În mijloc se scrie conceptul-cheie. Prin intermediul aplicației MindMeister vor realiza scenariul original al schimbării direcției poetice, după vor fi fixat reperele ei. Faza de finalizare a hărţii conceptuale constă în a oferi o imagine de ansamblu şi de a detalia aspectul acesteia. Elevul purtător de cuvânt al fiecărei grupe aruncă o ultimă privire asupra ei, de la distanţă şi se pune în locul unei alte persoane care nu ştie nimic despre subiect (dacă acea persoană citeşte harta conceptuală pe care a creat-o elevul, va înţelege ceea ce a expus, elementele importante, relaţiile dintre ele etc.). În cazul în care răspunsul este afirmativ, înseamnă că a realizat o schemă/ hartă bine concepută. Este și momentul în care elevul responsabil cu schimbarea direcției poetice își va pune în valoare imaginația și gândirea critică (Exemplu: Tematica religioasă abordată de poezia avangardistă). -- Beneficiile pedagogice ale activității -- Deși poate fi utilizată pentru mai multe secvențe ale activităților didactice – pentru brainstorming, pentru explicarea modului în care cunoștințele noi se integrează în sistemul celor dobândite anterior, harta conceptuală este utilă și în etapa de recapitulare a unei unități de evaluare⁄ teme, în vederea evaluării. Astfel, folosită ca metodă de evaluare, prezintă avantaje precum: stabilirea relațiilor între concepte, idei, date și emiterea aprecierilor cu privire la eficiența învățării, în mod logic, ordonat. Cu toate acestea, criteriile de evaluare și standardele trebuie fixate și comunicate clar elevilor, în cazul utilizării ca metodă de evaluare. Observație: Pentru diversitatea prezentărilor digitale, pot fi utilizate hărți conceptuale (mind maps) diferite (de tip ierarhic, de tip „pânză de păianjen” și liniară), fiecare grupă evidențiind produsul activității alegând un anumit model.
Accesări: 821
Contribuitor: Costina-Florentina Creiţă - Colegiul Național Mihai Eminescu, Iași (2021)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: Mindmeister
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.