Sarcina de lucru pentru elevi:
Realizați corelația dintre genotip și fenotip, pe baza cunoștințelor despre genele dominante și recesive, în următorul exercițiu: https://wordwall.net/resource/8205316/.
În casetele mari, corelați genotipul corespunzător, iar în casetele mici, fenotipul (grupa de sânge) reprezentativă.
Observați mecanismul transmiterii ereditare a grupelor de sânge și stabiliți procentul organismelor heterozigote și homozigote în urma încrucișării genitorilor.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
1. Să definească fenomenul de codominanță și să numească tipuri de caractere ereditare care se transmit prin intermediul acestei interacțiuni genice alelicer; Fiecare elev să descrie acest fenomen și să enumere minimum două tipuri de caractere ereditare care se transmit prin intermediul acestui proces;
2. Să determine modul de transmitere a caracterelor ereditare prin intermediul intreacțiunilor genice alelice de tipul fenomenului de codominanță și a structurilor implicate în vederea realizării acestor proces; fiecare elev să indice minimum o structură implicată în transmiterea caracterelor ereditare și să deducă modul de transmitere a trăsăturilor prin intermediul acestora;
3. Să indice genotipul si fenotipul descendenților, dar și procentul de organisme heterozigote și homozigote obținute în urma încrucișării genitorilor conform celor acestui tip de intreacțiune genică alelică; fiecare elev să deducă genotipul și fenotipul descendenților în urma încrucișării genitorilor pentru fenomenul de codominanță;
4. Să dovedească importanța fenomenului de codominanță în genetică și în asigurarea biodiversității lumii vii, în urma unei discuții anterioare cu profesorul pe această temă. Fiecare elev să prezinte minimum un rol al fenomenului de codominanță;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor avea la dispoziție 5 minute pentru realizarea corelațiilor dintre genotip și fenotip (Acest link va fi inserat în chat-ul întâlnirii google meet din timpul orei și de asemenea va fi postat pe platforma Google classroom pentru ca toți elevii să aibă acces: https://wordwall.net/resource/8205316/) . Elevii vor stabili grupele de sânge care corespund genitorilor și vor deduce genotipul descendenților din prima generație, în urma încrucișării gameților genitorilor. De asemenea, vor stabili genotipurile și procentul organismelor heterozigote și homozigote obținute în cea de a doua generație. După rezolvarea cerințelor, elevii vor avea acces la vizualizarea clasamentului.
Accesări: 1.082
Contribuitor: Valentina-Alexandra Bădăluță - Facultatea de Biologie (2020)
Alte activități pentru: Biologie Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: Wordwall
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.