Digitaledu
Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

Digitaledu

Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

  • Idei de activități
  • Resurse educaționale deschise
  • Platforme educaționale
  • Aplicații educaționale
  • Despre
Matematică > Clasa a V-a >

Factorul comun (Suită de activități)

Autor: Cătălina Drăgan - Liceul Teoretic Mircea Eliade, Galați (Galaţi)

Descriere:

Această resursă educațională deschisă este concepută pentru a facilita înțelegerea și aplicarea conceptului de „factor comun” în operațiile cu numere naturale. Prin exerciții interactive, exemple practice și o abordare pas cu pas, materialul urmărește consolidarea deprinderilor de calcul rapid și eficient, în conformitate cu obiectivele programei școlare în vigoare.

Competențe specifice
1.2. Identificarea etapelor necesare pentru rezolvarea unei probleme.
1.4. Identificarea elementelor de limbaj specific, de raționament matematic și de reprezentare matematică.
2.2. Efectuarea de calcule cu numere naturale folosind proprietățile operațiilor.
3.2. Aplicarea regulilor de calcul și folosirea parantezelor în efectuarea operațiilor cu numere naturale.
4.2. Exprimarea proprietăților operațiilor utilizând limbajul matematic.
5.2. Analizarea și interpretarea unor seturi de date în scopul rezolvării unor probleme.

Resursa include o serie de activități structurate progresiv:

  • Explorare inițială: Identificarea divizorilor comuni a două sau mai multor numere.
  • Exemplificare dirijată: Prezentarea formală a proprietății de distributivitate (inversul factorului comun): a⋅(b +c)=a ⋅b +a ⋅c 𝑎⋅(𝑏+𝑐)=𝑎⋅𝑏+𝑎⋅𝑐 .
  • Algoritmizare: Explicarea pas cu pas a scoaterii factorului comun: a⋅ b +a ⋅c=a⋅(b +c) 𝑎⋅𝑏+𝑎⋅𝑐=𝑎⋅(𝑏+𝑐) .
  • Exerciții practice interactive: Seturi de probleme cu feedback imediat.
  • Aplicații în contexte reale/probleme tip text: Utilizarea factorului comun pentru simplificarea calculelor în probleme de aritmetică (ex: calcularea rapidă a sumei de produse).

Integrarea resursei în procesul didactic de către profesori

Această resursă este extrem de versatilă și poate fi integrată în diverse etape ale lecției:

  • Momentul de captare a atenției/ Evocare: Profesorul poate începe ora folosind partea introductivă a resursei pentru a reactualiza noțiunile despre operații cu numere naturale;
  • Dirijarea învățării (Predare): Resursa poate servi ca suport vizual principal pe tabla inteligentă, ghidând elevii prin etapele algoritmului de scoatere a factorului comun;
  • Fixarea cunoștințelor/ Feedback: Exercițiile interactive pot fi folosite pentru lucru frontal sau individual la clasă, oferind profesorului o evaluare formativă instantanee a nivelului de înțelegere al elevilor;
  • Temă pentru acasă diferențiată: Profesorul poate distribui link-ul resursei elevilor, specificând ce secțiuni să parcurgă în funcție de nivelul lor (secțiuni de bază pentru elevii care au nevoie de consolidare, secțiuni avansate pentru extindere);
  • Remediere școlară: Ideală pentru orele de sprijin, unde elevii pot relua materia într-un ritm propriu.

Utilizarea resursei de către elevi (învățare individuală și recapitulare)

Resursa este proiectată pentru a fi intuitivă, permițând elevilor să o folosească autonom:

  • Studiu individual/învățare autonomă: Elevii pot parcurge materialul pas cu pas, în ritmul lor. Explicațiile clare și exemplele rezolvate le permit să înțeleagă conceptul fără supraveghere constantă.
  • Autoevaluare: Exercițiile interactive cu feedback automat le permit elevilor să verifice singuri dacă au înțeles corect noțiunea și să identifice unde greșesc.
  • Recapitulare: Înaintea testelor sau evaluărilor (de exemplu, evaluarea națională de la finalul clasei a VI-a, unde conceptul este esențial), resursa servește ca un ghid rapid de reîmprospătare a memoriei, concentrându-se pe aplicațiile practice.

Bibliografie
Ministerul Educației Naționale, Programa școlară pentru disciplina Matematică, clasele a V-a – a VIII-a, OMEN nr. 3393 din 28.02.2017.
Manual Școlar: Orice manual de Matematică clasa a V-a aprobat de M.E. (ex: Editura Paralela 45, Editura Sigma, etc.) pentru structurarea materiei.
Ionescu, D. S., Metodica predării matematicii, București, Editura Didactică și Pedagogică, 2001.

 

Tipul resursei: Suită de activități
Limba resursei: Română

Nivelul: Clasa a V-a
Disciplina: Matematică

Competență generală: 3. Utilizarea conceptelor și a algoritmilor specifici în diverse contexte matematice
Competența specifică vizată prioritar: 3.1. Utilizarea regulilor de calcul pentru efectuarea operaţiilor cu numere naturale şi pentru divizibilitate


Legătura web către resursă: https://learningapps.org/31811704
Accesări: 19

Propunător: Cătălina Drăgan - Liceul Teoretic Mircea Eliade, Galați (Galaţi)
Data validării: 20 noiembrie 2025

Căutare avansată



Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.

Semnalați o modificare necesară.
Digitaledu

Educație digitală cu aplicații, platforme și resurse educaționale deschise (RED)
Mijloc de învățământ pentru utilizare în sistemul de învățământ
Omologat selectiv de Ministerul Educației

Semnalați o modificare necesară.

« »

 

Prenume și nume:

E-mail:

Vă rugăm să descrieți modificarea propusă:


Anulează Trimite