Sarcina de lucru pentru elevi:
1. Realizați doi nori de cuvinte folosind aplicația Wordle sau WordArt în care să folosiți scurte citate pe care să le considerați relevante pentru evoluția psihologică a personajului principal. Evidențiați prin dimensiune, font, culoare cel puțin două cuvinte/ sintagme- cheie ale fragmentelor folosite din care să puteți deduce o trăsătură morală (aceeași) a personajului. De exemplu: iubirea de bani, indecizia, non-comunicarea, autojustificarea etc. Postați norii pe avizierul clasei.
2. Urmăriți materialul video din linkul atașat: edpuzzle.com/media/5f3e21df01f3ea3f3ed2d7a2
Răspundeți la cele două întrebări pe măsură ce ele apar.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să selecteze secvențe de text relevante pentru evoluția psihologică a personajului principal;
Să evidențieze relevanța unor cuvinte-cheie din fragmentele alese pentru o trăsătură morală a personajului;
Să relaționeze teza morală a nuvelei cu acțiunile concrete ale personajului principal;
Să identifice evenimentul care declanșează intriga nuvelei;
Să stabilească legătura între intrigă și transformări psihologice evidente determinate în structura interioară a personajului principal.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
(1) Elevii vor selecta două citate relevante pentru o trăsătură morală a personajului. Folosind aplicația Wordle sau WordArt vor realiza un nor de cuvinte în care vor evidenția două-trei cuvinte din care să reiasă trăsătura morală a personajului. Ca exemplu, vor avea norul de cuvinte realizat de profesor cu fragmentul-temă al nuvelei, din care ies în evidență grafic sintagmele: ”liniștea colibei”, ”nu banii”, ”fericit”. (2) Urmărind un fragment de început din filmul ”La Moara cu noroc” ( youtube), elevii vor răspunde la cele două întrebări cu final deschis: -- Ce legătură există între tema nuvelei, enunțată prin vorbele bătrânei, și intenția inițială a personajului principal prin care motivează mutarea la ”Moara cu noroc”? -- Răspuns așteptat: Decizia lui Ghiță și urmările acesteia confirmă tema nuvelei prin aceea că, deși planul inițial nu era unul care să vădească lăcomie, nu ține cont de posibilitățile psihologice ale familiei sale de a face față compromisurilor unei vieți de cârciumari expuși răufăcătorilor. Tema confirmată este: liniștea colibei este garanția fericirii, nu sporirea bunurilor materiale. -- Ce eveniment anunță intriga nuvelei și ce relevanță are aceasta pentru evoluția psihologică a personajului principal? -- Răspuns așteptat: Intriga este anunțată de apariția lui Lică la Moara cu noroc și determină risipirea siguranței și fericirii personajului principal- cumpără câini, pistoale, angajează slugi, devine tensionat și suspicios, începe procesul de degradare morală. Valoarea adăugată a sarcinii de lucru constă în dezvoltarea capacității de a ierarhiza și selecta informații în funcție de relevanța pentru un context comunicațional concret, realizarea de legături între cauză și efect, între decizii morale și consecințele acestora, impactul asupra celorlalți etc.
Accesări: 903
Contribuitor: Ionela Bașotă - Colegiul Național Liviu Rebreanu, Bistrița (Bistrița-Năsăud) (2020)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Wordle WordArt Edpuzzle
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.