Sarcina de lucru pentru elevi:
Folosind aplicația Bubbl.us, realizați o hartă conceptuală a caracterizării personajului principal al nuvelei „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici.
Veți crea echipe de 7 elevi și veți elabora harta respectând următoarea structură: Ghiță – personaj principal, primul nivel, profilul personajului, trăsătură definitorie, elemente de compoziție semnificative – al doilea nivel, profil social, psihologic, moral, două secvențe semnificative pentru trăsătura definitorie, două elemente de compoziție în relație cu personajul următoarele nivele.
Structura de ansamblu o veți realiza împreună, apoi fiecare va scrie o prezentare esențializată în căsuța aferentă pentru ultimul nivel un element ales.
Fiecare echipă postează harta pe avizierul clasei și comentează hărțile celorlalte echipe.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să caracterizeze personajul principal din trei perspective – social, psihologic și moral
Să ilustreze o trăsătură a personajului principal, prin două episoade semnificative
Să analizeze două elemente de compoziție, structură și limbaj ale nuvelei prin raportarea la evoluția personajului principal
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor elabora împreună prima parte a hărții: Ghiță - personaj principal, primul nivel, profilul personajului, trăsătură definitorie, elemente de compoziție semnificative- al doilea nivel, profil social, psihologic, moral, două secvențe semnificative pentru trăsătura definitorie, două elemente de compoziție în relație cu personajul următoarele nivele. Vor discuta și vor stabili împreună ce anume ține de profilul social al personajului și schimbările prin care acesta trece din acest punct de vedere-cizmar modest, cârciumar prosper, sancționat social ca suspect ca părtaș la tâlhărie și crimă; profilul moral- tată și soț iubitor, cinstit și harnic, afectat moral de manipulare- ursuz, impulsiv și chiar violent, recâștigarea morală prin cererea de iertare plină de mustrări de conștiință, intransigența cu privire la trădarea Anei; psihologic- personaj puternic, independent, învins prin lipsa de mecanisme în înfruntarea compromisurilor, dar învingător prin dezechilibrul pe care îl crează în personajul negativ drama sa individuală. De asemenea, vor discuta ce secvențe își aleg ca semnificative pentru trăsătura personajului și ce elemente de compoziție. Apoi, fiecare, individual, va completa prin expresii cheie fiecare element din cele discutate pentru ultimul nivel al hărții conceptuale. Vor posta harta și vor comenta rezultatele activității celorlalte echipe. Valoarea adăugată: colaborarea pentru alegerea celei mai bune soluții, observarea relațiilor între părți componente și întreg, organizarea coerentă a informației.
Accesări: 1.004
Contribuitor: Ionela Bașotă - Colegiul Național Liviu Rebreanu, Bistrița (Bistrița-Năsăud) (2020)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Bubbl.us
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.