Sarcina de lucru pentru elevi:
Deschideți programul QGIS* și creați o bază de date shp (cu vectori de tip punct). Este deosebit de important ca vectorii să poată fi facil de așezat pe suprafața hărții politice a lumii (pe care vă rog să o inserați la început în format jpeg), astfel că aceștia vor trebui să prezinte aceeași dimensiune și culoare:
1. Aranjați vectorii pe harta politică inserată astfel încât să reprezinte un imperiu
2. Remodelați vectorii pe harta politică inserată astfel încât să reprezinte o colonie
Dacă aveți întrebări suplimentare sau aveți nevoie de ajutor, nu ezitați să comunicați cu colegii sau să mă întrebați direct. Succes!
*noțiuni elementare în ceea ce privește utilizarea softului open-source QGIS sunt abordate în cadrul unei lecții anterioare acestui exercițiu
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
a) Obiective de cunoaștere și analiză
O1. Să definească termenii de imperiu și colonie și să realizeze distincția dintre aceste două noțiuni
O2. Să specifice care sunt principalele etape istorice în evoluția hărții politice a lumi
O3. Să descrie principalii factori care au generat restructurarea hărții politice a lumii
O4. Să recunoască apariția de noi state pe harta politică a lumii și modificări ale granițelor
b) Obiective psihomotorii/ procedurale
O5. Să compare principalele etape de evoluție ale hărții politice a lumii
O6. Să estimeze posibilele viitoare modificări ale granițelor
O7. Să indice statele pe harta politică a lumii în diferite etape istorice de evoluție
O8. Să reprezinte grafic statele pe harta mută în diferite etape istorice de evoluție
c) Obiective afectiv-atitudinale
O9. Să conștientizeze importanța analizei evoluției hărții politice în contextul principalelor provocări socio-economice ale lumii contemporane
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor trebui să formeze un cluster de vectori de tip punct în ceea ce privește prima cerință (astfel reprezentând schematic un imperiu), iar în ceea ce privește cea de a doua cerință, elevii vor trebui să disperseze vectorii pe tot cuprinsul hărții (în acest caz fiind reprezentate coloniile). Totuși, se poate menține și clusterul inițial, iar apoi adăugați vectorii dispersați (în acest caz fiind reprezentat imperiul colonial - este deosebit de important să se mențină aceeași grafică a vectorilor, fiind vorba despre aceeași formă de organizare statală). 1) Atunci când sunt uniți, vectorii întrunesc schematic morfologia unui imperiu. 2) Atunci când dispersăm vectorii, acestea întrunesc schematic morfologia unui imperiu colonial, fiecare mărgea distribuită în fiecare colț al lumii reprezentând o colonie.
Accesări: 821
Contribuitor: Alexandru Berbecariu - Facultatea de Geografie (2021)
Alte activități pentru: Geografie Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: simulări
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.