Sarcina de lucru pentru elevi:
Îți propun să faci liste de cărți – mai exact, 3 liste în care să urmărești:
1. o listă a cărților pe care le-ai citit;
2. o listă a cărților pe care ai vrea să le citești;
3. o listă a adaptărilor cinematografice care te-au determinat să citești cărțile ecranizate.
Demersul te provoacă să pășești din exterior spre interior, în lumea textelor care te-au marcat.
Încearcă să construiești, cu ajutorul aplicației Bookcreator (bookcreator.com) sau Genially (www.genial.ly), răspunsuri la câteva întrebări-cheie, asociază imagini, galerii de personaje, video-uri, coperți, citate/ fragmente (pe care le poți găsi la un click distanță), reflecții, simboluri, nori de cuvinte (v. wordart.com), tot ceea ce crezi că poate sugera ideea că o carte te-a făcut să mai prinzi un sens:
– Ce îți transmite cartea preferată?
* Vizualizare: – În imaginea din mintea mea…
* Reacție personală: – Simt…
– Partea mea preferată…
– Mi-a plăcut… / Nu mi-a plăcut….
* Clarificare: – M-am încurcat atunci când… Nu sunt sigur de…
* Rezumare: – Cuvântul-cheie este…
Reflecție: – Am realizat că…
– Mă întreb dacă…/ cuvintele care m-au marcat…/ am citit exact când…
*Conexiuni/ inferențe?
Propune un titlu sugestiv pentru demersul creat!
Timp alocat: 2 ore
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să argumenteze propria viziune asupra cărții/ cărților;
Să realizeze conexiuni între texte diferite;
Să compare idei și atitudini diferite în receptarea cărților;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Aplicațiile sugerate stimulează imaginația, creativitatea și interactivitatea, oferind instrumente multimodale pentru orice stil de învățare, orice profil, provocări și interese. Respectă principiile UDL, Universal Design for Learning: - conținuturile pot fi reprezentate, sunt accesibile în formate diverse ce țin de stilurile de învățare (vizual, auditiv, kinestezic, multimodal); - elevul interacționează cu conținutul învățării și poate să demonstreze că a înțeles ce a învățat sau ce are de făcut; - oferă modalități de participare: motivare, interes, antrenare prin interactivitate (asociază imagini, galerii de personaje, video-uri, coperți, citate/ fragmente), inferențe cu viața reală (reflecții); - oferă elevului abilitatea de a alege singur cum va demonstra ce/ cum a învățat, ce sensuri a mai descoperit (caută simboluri, creează nori de cuvinte etc.). Parafrazându-l pe Nicholas Carr, de câte ori citim ne implicăm, simulăm mental toate contextele noi, întâlnite în carte, și ne construim simțul de sine. Se pare că imaginația chiar acționează în acest fel. Și, așa, se transformă modul în care vedem lumea. Creierul întrețese aceste situații nou întâlnite cu informațiile și experiențele noastre, iar citirea unei cărți sapă căi neuronale noi și transformă modul în care vedem lumea, făcându-ne mai atenți la viețile interioare ale celorlalți.
Accesări: 920
Contribuitor: Corina Coliță - Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timișoara (Timiș) (2021)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: WordArt Genially Book Creator
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.