Sarcina de lucru pentru elevi:
Spargerea gheții: Astăzi vom pune în scenă un fragment din opera studiată, Popa Tanda, rugămintea mea fiind aceea de a vă interpreta rolurile primite într-o manieră creativă, ludică și atractivă, în așa fel încât să creăm o atmosferă destinsă, așa cum ne-am obișnuit în cadrul orelor de limba română.
Evocarea: Pentru că am decis împreună să ne desfășurăm activitatea de astăzi pe 6 grupe (Philips 6/6 ), vă propun să analizați, să dezbateți și să soluționați în cadrul fiecărei grupe următoarea problemă: să identificați factorii perturbatori (care v-au deranjat în receptarea mesajului) ai reprezentației colegilor voștri și să precizați cum îi putem evita. Împreună vom stabili – atunci când credeți că ați terminat – care sunt aceștia și ce putem face mai bine în așa fel încât comunicarea orală (un joc de rol, de pildă) să nu fie obstrucționată.
Realizarea sensului:
a) Cubul – Fiecare grupă va primi o sarcină de lucru corespunzătoare uneia dintre cele 6 fețe ale cubului:
Grupa 1: Descrieți personajul Popa Tanda din opera cu același titlu;
Grupa 2: Comparați personajul Popa Tanda cu un alt personaj dintr-o operă studiată, evidențiind asemănări și deosebiri;
Grupa 3: Aplică: realizați un blazon al personajului Popa Tanda, evidențiind calitatea / defectul principal, mottoul personajului;
Grupa 4: Analizați acțiunile personajului Popa Tanda;
Grupa 5: Asociați acțiunile acestui personaj cu aspecte concrete / abstracte din lumea înconjurătoare;
Grupa 6: Argumentați pro sau contra, referindu-vă la modul în care acționează personajul Popa Tanda
Reflecție: Horoscopul – Pentru că doresc să fixăm trăsăturile de caracter definitorii ale personajului Popa Tanda, am optat pentru o variantă care, sper, să îmbine utilul cu plăcutul, rugându-vă să identificați, pe baza fișei primite – Horoscop – trăsăturile descriptive ale zodiei căreia credeți că îi aparține personajul; folosindu-vă de tabletă, realizați o hartă conceptuală cu ajutorul aplicației Mindmeister (http://mindmeister.com). Va trebui, deci, să încadrați personajul într-un semn zodiacal (acesta va fi cuvântul central, alături de numele personajului) și să justificați alegerea făcută prin adăugarea unor trăsături distinctive ale zodiei și a unor citate relevante care susțin trăsătura pentru care ați optat.
Cele 10 minute rămase din lecție vor fi destinate Evaluării și extensiei, în cel din urmă moment dându-li-se elevilor tema pentru acasă – cu explicațiile de rezolvare a sarcinii de lucru.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să identifice, fără ajutor, factorii perturbatori în receptarea unui dialog, explicând cu propriile cuvinte care au fost barierele în receptarea mesajului / ce anume a obstrucționat comunicarea;
Să identifice trăsăturile morale ale personajului principal – cu sprijinul colegilor, argumentând alegerea făcută cu ajutorul lecturii selective / trimitere la text;
Să precizeze modalitățile de caracterizare a personajului – cu sprijinul profesorului – exemplificând cu citate din text;
Să încadreze personajul literar într-o tipologie, cu ajutorul unui Horoscop ce fixează trăsăturile (calități și defecte) fiecărei zodii, într-o expunere orală coerentă.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Activitatea este proiectată pentru 40 de minute. Spargerea gheții / Evocarea: Elevii pun în scenă un scurt fragment din Popa Tanda, iar spectatorii - organizați pe grupe - discută, după terminarea jocului de rol despre factorii perturbatori în receptarea mesajului (având în vedere rumoarea, râsetele - chiar înfundate - ale spectatorilor care s-au auzit în fundal). Explicând cu propriile cuvinte motivele pentru care reprezentația colegilor a avut de suferit, elevii aleg împreună cu profesorul o soluție optimă pentru evitarea riscurilor ce obstrucționează receptarea / înțelegerea unui mesaj oral. Realizarea sensului: Fiecare grupă prezintă rezolvarea sarcinii pe care a primit-o prin rostogolirea cubului, profesorul încurajând elevii să se implice activ, să se exprime liber, să-și folosească imaginația creatoare, dar și gândirea critică, acest moment oferindu-le oportunitatea de a investiga, de a compara, de a asocia și de a argumenta. Elevii rezolvă cu succes aceste sarcini, dovedind stăpânirea achizițiilor anterioare, abilități de comunicare, competențe de interrelaționare și de utilizare corectă a limbii. Reflecție: În cadrul acestui moment, elevii - familiarizați cu acest instrument online - realizează (individual) o hartă conceptuală cu ajutorul aplicației http://mindmeister.com și decid la final, împreună cu profesorul, semnul zodiacal în care, cel mai probabil, s-ar încadra personajul. Elevii concep aceste hărți dovedind competențe digitale, dar și înțelegerea personajului supus atenției.
Accesări: 5.057
Contribuitor: Florentina Stoian - Școala Gimnazială Nr. 10 Petre Țuțea, Galați (Galați) (2020)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: Mindmeister
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.