Digitaledu
Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

Digitaledu

Situații de învățare cu instrumente digitale și resurse educaționale deschise

  • Idei de activități
  • Resurse educaționale deschise
  • Platforme educaționale
  • Aplicații educaționale
  • Despre
Limbă şi comunicare > Limba şi literatura română > Clasa a VII-a >

Caracterizarea personajului principal. Popa Tanda, de Ioan Slavici

Sarcina de lucru pentru elevi:

Spargerea gheții: Astăzi vom pune în scenă un fragment din opera studiată, Popa Tanda, rugămintea mea fiind aceea de a vă interpreta rolurile primite într-o manieră creativă, ludică și atractivă, în așa fel încât să creăm o atmosferă destinsă, așa cum ne-am obișnuit în cadrul orelor de limba română.

Evocarea: Pentru că am decis împreună să ne desfășurăm activitatea de astăzi pe 6 grupe (Philips 6/6 ), vă propun să analizați, să dezbateți și să soluționați în cadrul fiecărei grupe următoarea problemă: să identificați factorii perturbatori (care v-au deranjat în receptarea mesajului) ai reprezentației colegilor voștri și să precizați cum îi putem evita. Împreună vom stabili – atunci când credeți că ați terminat – care sunt aceștia și ce putem face mai bine în așa fel încât comunicarea orală (un joc de rol, de pildă) să nu fie obstrucționată.

Realizarea sensului:
a) Cubul – Fiecare grupă va primi o sarcină de lucru corespunzătoare uneia dintre cele 6 fețe ale cubului:
Grupa 1: Descrieți personajul Popa Tanda din opera cu același titlu;
Grupa 2: Comparați personajul Popa Tanda cu un alt personaj dintr-o operă studiată, evidențiind asemănări și deosebiri;
Grupa 3: Aplică: realizați un blazon al personajului Popa Tanda, evidențiind calitatea / defectul principal, mottoul personajului;
Grupa 4: Analizați acțiunile personajului Popa Tanda;
Grupa 5: Asociați acțiunile acestui personaj cu aspecte concrete / abstracte din lumea înconjurătoare;
Grupa 6: Argumentați pro sau contra, referindu-vă la modul în care acționează personajul Popa Tanda

Reflecție: Horoscopul – Pentru că doresc să fixăm trăsăturile de caracter definitorii ale personajului Popa Tanda, am optat pentru o variantă care, sper, să îmbine utilul cu plăcutul, rugându-vă să identificați, pe baza fișei primite – Horoscop – trăsăturile descriptive ale zodiei căreia credeți că îi aparține personajul; folosindu-vă de tabletă, realizați o hartă conceptuală cu ajutorul aplicației Mindmeister (http://mindmeister.com). Va trebui, deci, să încadrați personajul într-un semn zodiacal (acesta va fi cuvântul central, alături de numele personajului) și să justificați alegerea făcută prin adăugarea unor trăsături distinctive ale zodiei și a unor citate relevante care susțin trăsătura pentru care ați optat.

Cele 10 minute rămase din lecție vor fi destinate Evaluării și extensiei, în cel din urmă moment dându-li-se elevilor tema pentru acasă – cu explicațiile de rezolvare a sarcinii de lucru.

Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):

Să identifice, fără ajutor, factorii perturbatori în receptarea unui dialog, explicând cu propriile cuvinte care au fost barierele în receptarea mesajului / ce anume a obstrucționat comunicarea;
Să identifice trăsăturile morale ale personajului principal – cu sprijinul colegilor, argumentând alegerea făcută cu ajutorul lecturii selective / trimitere la text;
Să precizeze modalitățile de caracterizare a personajului – cu sprijinul profesorului – exemplificând cu citate din text;
Să încadreze personajul literar într-o tipologie, cu ajutorul unui Horoscop ce fixează trăsăturile (calități și defecte) fiecărei zodii, într-o expunere orală coerentă.

Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare

Modul probabil de desfășurare a activității:

Activitatea este proiectată pentru 40 de minute. Spargerea gheții / Evocarea: Elevii pun în scenă un scurt fragment din Popa Tanda, iar spectatorii - organizați pe grupe - discută, după terminarea jocului de rol despre factorii perturbatori în receptarea mesajului (având în vedere rumoarea, râsetele - chiar înfundate - ale spectatorilor care s-au auzit în fundal). Explicând cu propriile cuvinte motivele pentru care reprezentația colegilor a avut de suferit, elevii aleg împreună cu profesorul o soluție optimă pentru evitarea riscurilor ce obstrucționează receptarea / înțelegerea unui mesaj oral. Realizarea sensului: Fiecare grupă prezintă rezolvarea sarcinii pe care a primit-o prin rostogolirea cubului, profesorul încurajând elevii să se implice activ, să se exprime liber, să-și folosească imaginația creatoare, dar și gândirea critică, acest moment oferindu-le oportunitatea de a investiga, de a compara, de a asocia și de a argumenta. Elevii rezolvă cu succes aceste sarcini, dovedind stăpânirea achizițiilor anterioare, abilități de comunicare, competențe de interrelaționare și de utilizare corectă a limbii. Reflecție: În cadrul acestui moment, elevii - familiarizați cu acest instrument online - realizează (individual) o hartă conceptuală cu ajutorul aplicației http://mindmeister.com și decid la final, împreună cu profesorul, semnul zodiacal în care, cel mai probabil, s-ar încadra personajul. Elevii concep aceste hărți dovedind competențe digitale, dar și înțelegerea personajului supus atenției.


Accesări: 3.094
Contribuitor: Florentina Stoian - Școala Gimnazială Nr. 10 Petre Țuțea, Galați (Galați) (2020)

Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: Mindmeister

Căutare avansată



Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.

Semnalați o modificare necesară.
Digitaledu

Educație digitală cu aplicații, platforme și resurse educaționale deschise (RED)
Mijloc de învățământ pentru utilizare în sistemul de educație, nivelurile primar, gimnazial și liceal.
Omologat selectiv de Ministerul Educației Naționale prin rezoluțiile cu nr. 36.645 din sept. și oct. 2019.

Semnalați o modificare necesară.

« »

 

Prenume și nume:

E-mail:

Vă rugăm să descrieți modificares necesară:


Anulează Trimite