Sarcina de lucru pentru elevi:
Elevii vor fi împărțiți în grupuri de câte patru și li se va cere să creeze o poveste interactivă care să exploreze diverse procedee și forme ale imaginației. Vor folosi platforma Twine pentru a construi povestea pornind de la un fir narativ deja existent.
După deschiderea platformei https://twinery.org/2/#/, vor folosi Library – Import – fișierul pe care il va transmite cadrul didactic. Sloturile sunt deja create de către cadrele didactice. Elevii vor înlocui definiția cu propria poveste.
Fiecare grup va trebui să includă cel puțin două ramificații în poveste care să evidențieze diferite procedee ale imaginației, cum ar fi: amplificarea şi diminuarea, multiplicarea și omisiunea, diviziunea şi rearanjarea, substituirea, modificarea, schematizarea, analogia, tipizarea, empatia. În plus, vor trebui să integreze cel puțin două forme ale imaginației, cum ar fi imaginația creativă și imaginația constructivă, prin intermediul personajelor sau a evenimentelor din poveste.
Informații legate de platforma (nu sunt necesare elevilor):
La sfârșit, din meniul Build, tabul Play, vor rula povestea si vor prezenta celorlalți procedeele alese si un motiv pentru care au ales acest procedeu.
Linkul de descărcare fișier import: https://drive.google.com/file/d/10xntQ2iK6BaksIPHDgZzIHHLUfWQo7W0/
Ca finalitate, aceasta poveste poate avea fire narative diferite, scenarii diferite, pe care un utilizator îl poate alege interactiv. Deja in unele platforme de conținut video se utilizează această metodă ca utilizatorul să își aleagă modul in care se desfășoară acțiunea sau cum se termina acțiunea. Modul acesta de interacțiune poate fi o modalitate în care se pot elabora cărți si scenarii. Este o formă de publicare web pe format html, într-un format user friendly.
Toate sloturile sunt asezate pe un map asemanator mind map-urilor- tip retea ierarhizata. Sintaxa de creare a optiunilor de continuare este: [[text]]. Fiecare astfel de sintaxa va genera un slot nou.
Pe tabul PROOF, se poate exporta în format asemănător txt, care arată astfel:
Imaginația
Călătoria prin Țara imaginației
Te trezeşti într-o dimineaţă stranie, împreună cu prietenii tăi, într-o pădure misterioasă. În jurul vostru, copacii par să vorbească, iar frunzele strălucesc în culori spectaculoase. Vă daţi seama că sunteţi în Ţara Imaginaţiei, un loc unde totul este posibil. Alegeţi cu grijă următoarea acţiune pentru a continua aventura voastră.
[[Fântâna creativității]]
[[Pe Urmele Creativității]]
Un fluture strălucitor vă ghidează către o poartă imensă, făcută din caleidoscop de culori. În spatele acesteia, se află Grădina Creativităţii, locul unde orice idee devine realitate. Ce alegeţi să faceţi în Grădină?
[[Multiplicare si Omisiune]]
[[Diviziunea si Rearanjarea]]
[[Amplificarea si diminuarea]]
Multiplicarea și omisiunea: Adăugați o ramificație care să implice repetarea sau eliminarea unor elemente sau detalii pentru a crea un anumit efect sau a atrage atenția asupra unor aspecte particulare ale unui text.
[[Multiplicarea]]
[[Omisiunea]]
Diviziunea și rearanjarea: Introduceți o opțiune care implică separarea unui întreg în părți componente sau rearanjarea lor într-o ordine diferită pentru a evidenția anumite aspecte sau pentru a sublinia un anumit mesaj.
[[Diviziunea]]
[[Rearanjarea]]
Amplificarea și diminuarea: Creați o ramificație care să implice mărirea sau micșorarea detaliilor sau a aspectelor unui obiect sau al unei idei pentru a evidenția sau a sublinia anumite aspecte sau pentru a crea efecte specifice.
[[Amplificare]]
[[Diminuarei]]
În faţa voastră se ridică o fântână veche şi misterioasă. Dacă bei din apă, se spune că vei câştiga înțelepciunea supremă. Decizi să încerci?
[[Aglutinarea]]
[[Substituirea]]
[[Modificarea]]
Aglutinarea: Creați o ramificație care implică adăugarea de cuvinte noi create prin combinarea mai multor cuvinte existente sau a elementelor lingvistice pentru a forma unul nou.
Substituirea: Adăugați o altă ramificație care să implice înlocuirea unui cuvânt sau a unei fraze cu un altul pentru a crea un anumit efect sau a transmite o anumită emoție.
Modificarea: Introduceți o opțiune care implică adăugarea sau eliminarea de elemente pentru a schimba sau a completa sensul unei fraze sau a unui text.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
O1: Să construiască (în scris) o compoziție proprie(poveste) pornind de la un fir narativ existent în care să existe două procedee ale imaginației.
O2: Să asocieze procedeele imaginației cu descrierea adecvată, pe baza explicațiilor cadrului didactic.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor trebui să colaboreze activ în grupuri pentru a identifica și implementa procedeele și formele imaginației în poveste. Ei vor trebui să se consulte reciproc pentru a asigura coerența și relevanța în povestirea lor. În timpul procesului de creare a povestirii, vor fi încurajați să aducă exemple din propriile experiențe și să le integreze în poveste. Ei vor avea ocazia să împărtășească și să prezinte povestea lor în fața clasei, explicând modul în care au aplicat diferite procedee și forme ale imaginației. Valoarea adăugată a activității: Această activitate îi va ajuta pe elevi să își dezvolte abilitățile creative, precum și capacitatea de a identifica și aplica procedeele și formele imaginației într-un context practic. Lucrul în echipă îi va învăța cum să comunice și să colaboreze eficient, iar prezentarea povestirii va consolida abilitățile de comunicare și prezentare în fața publicului. De asemenea, integrarea exemplelor din viața personală le va permite elevilor să-și dezvolte empatia și să înțeleagă mai bine impactul imaginației în viața de zi cu zi. Astfel, această activitate va încuraja gândirea critică și creativă, dezvoltând în același timp abilitățile de comunicare și colaborare.
Accesări: 279
Contribuitor: Florentina Șerban (Gheorghe) - Facultatea de Psihologie (2023)
Alte activități pentru: Psihologie Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Twine
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.