Sarcina de lucru pentru elevi:
Vom vorbi despre Relieful și relațiile interdependente cu alte elemente ale naturii. Trebuie să explicați relațiile între relief şi alte componente ale naturii cu ajutorul unei hărți conceptuale (Bubbl.us/ Popplet/ Spicy Nodes/ Text2MindMap).
Vom etapiza metodele de elaborare a hărţii conceptuale:
Începeți cu alegerea ideii.
Gândiți-vă la câteva idei cunoscute, care au legatură cu tema Relieful Romaniei.
Alegeți ideea principală Relieful – componentă integrală a naturii.
Notați în ordine aleatorie toate informaţiile, care ţin de ideea principală.
Urmează etapa de organizare
Stabiliți conținutul hărţii cognitive – procesați textul din manual.
Continuați cu etapa de aranjare pe ecran -puneți ideile pe hartă
Descifrați relațiile dintre elementele naturii, dintre procesele naturale, dintre cauză şi efect.
Notati, în centrul ecranului subiectul principal, conturați-l într-un dreptunghi sau cerc, după care aranjati în
funcţie de relaţiile existente şi celelalte idei din grupurile şi subgrupurile formate în faza anterioară.
Le veți nota pe aceeaşi linie, dacă e vorba de hartă liniară şi unele sub altele în caz de subordonare.
Puteți folosi culori diferite pentru elementele–cheie şi restul componentelor.
În această etapă, metoda capătă un caracter de joc interactiv.
Veniți cu idei noi, reactualizați relațiile reciproce şi interreciproce între relief şi alte componente ale naturii.
Lucrați cu diferite forme geometrice, colorati în culori diferite, astfel, harta va deveni atractivă.
Urmează etapa de legătură continuă (de finalizare) , faza de fixare a relațiilor de legătură dintre procesele, care conduc la formarea reliefului, dintre relief şi alte componente ale naturii.
Acum, vă rog să dați o formă finală hărţii cognitive.
Folosiți săgeţile unidirecţionale sau bidirecţionale, arcuri între idei.
StabilIiți pe diagramă locul final al fiecărei idei, adaugați ultimele detalii informaționale argumentând opțiunile voastre.
Cerința finală este ca privitorul să poată citi cu ușurință schema cognitivă despre relaţiile cauzale dintre relief şi alte componente ale naturii.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să stabilească relațiile cauzale dintre relief și alte componente ale naturii
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Deoarece metodele de predare trebuie concepute în așa fel încât să-l introducă pe elev cât mai mult în climatul activitătii de invătare pe bază de descoperire stiintifică, am ales să utilizez Harta Conceptuală, care este o modalitate de organizare logică a informaţiilor, evidenţiind relaţiile dintre diverse concepte şi idei. Realizând harta conceptuală în cadrul lecției de geografie, elevii îşi vor forma o viziune de ansamblu asupra naturii şi sistemelor ei componente. La finalul activitatii, elevii vor deveni motivați în realizarea hărţii cognitive, fiind capabili să pună în practică cunoştinţele achiziționate, să aleagă conceptele, ideile şi să stabilescă relaţiile care le caracterizează. Elevii precizează câteva idei cunoscute, care au legătură cu tema Relieful Romaniei. Ex-Relieful influenţează elementele climatice; Lumea vegetală şi animală au impact asupra reliefului; Relieful determină direcţia râurilor, a văilor luviale; Diversitatea reliefului (podişuri, câmpii, platouri) determină varietatea peisajelor. Apoi aleg ideea principală Relieful – componentă integrală a naturii. Stabilesc conținutului hărţii cognitive. Notează în ordine aleatorie toate informaţiile, care ţin de ideea principală. Elevii grupeaza urmatoarele idei, informaţii (cunoscute şi dobândite) de către ei după criteriul relaţiilor reciproce, cauzale. Dau ex.: Procese endogene – unităţi mari de relief (podişuri, platouri, câmpii); Procese exogene – diferite tipuri de eroziune (ogaşe, ravene, vâlcele, văi luviale); Relief – climă (temperatura aerului – presiunea atmosferică – vânturi – precipitaţii atmosferice). Elevii notează în centrul ecranului subiectul principal, îl conturează într-un dreptunghi sau cerc, după care aranjează în funcţie de relaţiile existente şi celelalte idei din grupurile şi subgrupurile formate în faza anterioară. Le notează așa cum le am solicitat, pe aceeaşi linie, dacă e vorba de hartă liniară şi unele sub altele în caz de subordonare. Folosesc culori diferite pentru elementele–cheie şi restul componentelor. Elevii lucrează cu diferite forme geometrice, le colorează , dau forma finală hărţii cognitive folosindu-se de săgeţile unidirecţionale sau bidirecţionale, Ei stabilesc pe diagramă locul final al fiecărei idei, adaugănd ultimele detalii informaţionale si argumentand opţiunile lor.
Accesări: 713
Contribuitor: Ilinca Maria Stoian - Facultatea de Geografie (2020)
Alte activități pentru: Geografie Clasa a VIII-a
Alte activități care utilizează: Text2MindMap SpicyNodes Popplet Bubbl.us
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.