Sarcina de lucru pentru elevi:
În urma activității la clasă, în care ați aflat despre tipurile de roman în perioada interbelică și postbelică, realizați harta conceptuala a romanelor monografice studiate, folosind aplicația popplet.com. Vă veți împărți pe trei grupe, în ordine alfabetică ( așadar, primii 8 la catalog fac parte din prima grupa, ceilalți 8 din a doua grupă și ultimii 8 din a treia grupă).
Prima grupă va realiza harta conceptuală a romanului Baltagul, scris de Mihail Sadoveanu, a doua grupă harta romanului Ion, scris de Liviu Rebreanu, a treia grupă harta romanului Moromeții, scris de Marin Preda.
Trebuie să menționați elementele ce concretizează aspectul monografic al romanului: principalele cadre – cosmologic (cum e așezat satul), biologic (straturile sociale, descendența), psihic (conflictele existente) și manifestările sociale-spirituale (școala, biserica, ceremonii și obiceiuri), juridice (obiceiurile locale, coduri morale), economice (munca pământului, creșterea animalelor, câștiguri, comerț etc).
Puteți utiliza culori diferite (reprezentative), imagini, sau chiar citate din romane.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să enumere elementele monografice ale romanului;
Să analizeze cadrele principale de organizare a satului descris în roman;
Să identifice principalele manifestări sociale descrise în roman;
Să enumere conflictele existente în roman.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii sunt împărțiți în trei grupe. Elevii trebuie să cunoască foarte bine romanele date, acțiunea și evenimentele importante din viața personajelor. Fiecare grupă trebuie să realizeze, prin intermediul aplicației popplet.com, o hartă conceptuală, prin care să evidențieze aspectele monografice ale romanului. Elevii își pot împărți sarcinile, astfel încât unul să se preocupe de așezarea satului, altul de obiceiuri și datini, un alt elev poate menționa felul în care își câștigau țăranii existența, altul sa cerceteze tendințele de evoluție socială/ modernizare etc. Acest exercițiu presupune atât activități individuale, cât și în colaborare. Se va urmări punerea în evidenta a conceptelor cheie, pentru sublinierea aspectului monografic al romanului în discuție.
Accesări: 1.368
Contribuitor: Jenica Alina Filimon - Colegiul Național de Agricultură și Economie, Tecuci (2020)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Popplet
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.