Sarcina de lucru pentru elevi:
„Luceafărul” – Mihai Eminescu
 – tabloul I
A fost odată ca-n poveşti,
 A fost ca niciodată.
 Din rude mari împărăteşti,
 O prea frumoasă fată.
Şi era una la părinţi
 Şi mândră-n toate cele,
 Cum e Fecioara între sfinţi
 Şi luna între stele.
Din umbra falnicelor bolţi
 Ea pasul şi-l îndreaptă
 Lângă fereastră, unde-n colţ
 Luceafărul aşteaptă.
Privea în zare cum pe mări
 Răsare şi străluce,
 Pe mişcătoarele cărări
 Corăbii negre duce.
Îl vede azi, îl vede mâini,
 Astfel dorinţa-i gata;
 El iar, privind de săptămâni,
 Îi cade draga fată.
Cum ea pe coate-şi răzima
 Visând ale ei tâmple,
 De dorul lui şi inima
 Şi sufletu-i se împle.
Şi cât de viu s-aprinde el
 În orişicare sară,
 Spre umbra negrului castel
 Când ea o să-i apară.
…
Şi pas cu pas pe urma ei
 Alunecă-n odaie,
 Ţesând cu recile-i scântei
 O mreajă de văpaie.
Şi când în pat se-ntinde drept
 Copila să se culce,
 I-atinge mâinile pe piept,
 I-nchide geana dulce;
Şi din oglindă luminiş
 Pe trupu-i se revarsă,
 Pe ochii mari, bătând închişi
 Pe faţa ei întoarsă.
Ea îl privea cu un surâs,
 El tremura-n oglindă,
 Căci o urma adânc în vis
 De suflet să se prindă.
Iar ea vorbind cu el în somn,
 Oftând din greu suspină:
 – O, dulce-al nopţii mele domn,
 De ce nu vii tu? Vină!
Cobori în jos, luceafăr blând,
 Alunecând pe-o rază,
 Pătrunde-n casă şi în gând
 Şi viaţa-mi luminează!
El asculta tremurător,
 Se aprindea mai tare
 Şi s-arunca fulgerător,
 Se cufunda în mare;
Şi apa unde-au fost căzut
 În cercuri se roteşte,
 Şi din adânc necunoscut
 Un mândru tânăr creşte.
Uşor el trece ca pe prag
 Pe marginea ferestei
 Şi ţine-n mână un toiag
 Încununat cu trestii.
Părea un tânăr voievod
 Cu păr de aur moale,
 Un vânăt giulgi se-ncheie nod
 Pe umerele goale.
Iar umbra feţei străvezii
 E albă ca de ceară –
 Un mort frumos cu ochii vii
 Ce scânteie-n afară.
– Din sfera mea venii cu greu
 Ca să-ţi urmez chemarea,
 Iar cerul este tatăl meu
 Şi mumă-mea e marea.
Ca în cămara ta să vin,
 Să te privesc de-aproape,
 Am coborât cu-al meu senin
 Şi m-am născut din ape.
O, vin’! odorul meu nespus,
 Şi lumea ta o lasă;
 Eu sunt luceafărul de sus,
 Iar tu să-mi fii mireasă.
Colo-n palate de mărgean
 Te-oi duce veacuri multe,
 Şi toată lumea-n ocean
 De tine o s-asculte.
– O, eşti frumos, cum numa-n vis
 Un înger se arată,
 Dară pe calea ce-ai deschis
 N-oi merge niciodată;
Străin la vorbă şi la port,
 Luceşti fără de viaţă,
 Căci eu sunt vie, tu eşti mort,
 Şi ochiul tău mă-ngheaţă.
…
Trecu o zi, trecură trei
 Şi iarăşi, noaptea, vine
 Luceafărul deasupra ei
 Cu razele-i senine.
Ea trebui de el în somn
 Aminte să-şi aducă
 Şi dor de-al valurilor domn
 De inim-o apucă:
– Cobori în jos, luceafăr blând,
 Alunecând pe-o rază,
 Pătrunde-n casă şi în gând
 Şi viaţa-mi luminează!
Cum el din cer o auzi,
 Se stinse cu durere,
 Iar ceru-ncepe a roti
 În locul unde piere;
În aer rumene văpăi
 Se-ntind pe lumea-ntreagă,
 Şi din a chaosului văi
 Un mândru chip se-ncheagă;
Pe negre viţele-i de păr
 Coroana-i arde pare,
 Venea plutind în adevăr
 Scăldat în foc de soare.
Din negru giulgi se desfăşor
 Marmoreele braţe,
 El vine trist şi gânditor
 Şi palid e la faţă;
Dar ochii mari şi minunaţi
 Lucesc adânc himeric,
 Ca două patimi fără saţ
 Şi pline de-ntuneric.
– Din sfera mea venii cu greu
 Ca să te-ascult ş-acuma,
 Şi soarele e tatăl meu,
 Iar noaptea-mi este muma;
O, vin’, odorul meu nespus,
 Şi lumea ta o lasă;
 Eu sunt luceafărul de sus,
 Iar tu să-mi fii mireasă.
O, vin’, în părul tău bălai
 S-anin cununi de stele,
 Pe-a mele ceruri să răsai
 Mai mândră decât ele.
– O, eşti frumos cum numa-n vis
 Un demon se arată,
 Dară pe calea ce-ai deschis
 N-oi merge niciodată!
Mă dor de crudul tău amor
 A pieptului meu coarde,
 Şi ochii mari şi grei mă dor,
 Privirea ta mă arde.
– Dar cum ai vrea să mă cobor?
 Au nu-nţelegi tu oare,
 Cum că eu sunt nemuritor,
 Şi tu eşti muritoare?
– Nu caut vorbe pe ales,
 Nici ştiu cum aş începe –
 Deşi vorbeşti pe înţeles,
 Eu nu te pot pricepe;
Dar dacă vrei cu crezământ
 Să te-ndrăgesc pe tine,
 Tu te coboară pe pământ,
 Fii muritor ca mine.
– Tu-mi cei chiar nemurirea mea
 În schimb pe-o sărutare,
 Dar voi să ştii asemenea
 Cât te iubesc de tare;
Da, mă voi naşte din păcat,
 Primind o altă lege;
 Cu vecinicia sunt legat,
 Ci voi să mă dezlege.
Şi se tot duce… S-a tot dus.
 De dragu-unei copile,
 S-a rupt din locul lui de sus,
 Pierind mai multe zile.
VREMEA… PROVOCĂRILOR!
1. Găsește un titlul reprezentativ pentru tabloul I al poemului.
 2. Asociază sinonimelor contextuale ale cuvintelor: vorbe, rupt, oftând, cununi, cale câte un emoticon și așează-le în așa fel încât să obții o poveste.
 3. Redă, printr-un desen, explicația folosirii virgulei în versul: „- Cobori în jos, luceafăr blând, /[…]”.
 4. Scrie un catren în care să folosești 4 expresii/locuțiuni care conțin lexemul „față”.
 5. Realizează, în Canva sau în Animaker, un filmuleț în care să prezinți două teme/ motive literare ce se regăsesc în text.
 6. Prezintă, în ritmuri de hip-hop, două trăsături ale genului epic, regăsite în textul dat.
 7. Tradu în engleză și în franceză două secvențe din text care conturează dimensiunea spațială și temporală a imaginarului poetic.
 8. Explică două figuri de stil diferite din portretul fetei de împărat.
 9. Realizează un rebus a cărui dezlegare să fie o structură care conţine o imagine senzorială și una vizuală.
 10. Caută o melodie în care să se regăsească patru termeni din câmpul lexico-gramatical al poveștilor din textul dat.
 11. Realizează, cu exemple din text, o hartă a trăsăturilor romantismului, regăsite în tabloul I.
 12. Găsește o melodie folk pe care să cânți prima promisiune pe care i-o face Luceafărul fetei de împărat, evidențiind ideea poetică și mijloacele artistice.
 13. Compune o poezie în care să ilustrezi, cu exemple din text, motivul refuzului fetei de a-l urma pe Luceafăr.
 14. Fă o listă a sentimentelor pe care le generează textul tău.
 15. Rearanjează, în ce ordine dorești, versurile poeziei care surprind prima metamorfoză a Luceafărului, astfel încât să obții același portret al acestuia. Pentru fiecare vers vei utiliza câte o culoare reprezentativă sentimentului pe care îl transmite acesta.
 16. Realizează un colaj foto al simbolurilor textului poetic, precizând semnificația acestora.
„Luceafărul” – Mihai Eminescu
 – tabloul al II-lea
În vremea asta Cătălin,
 Viclean copil de casă,
 Ce umple cupele cu vin
 Mesenilor la masă,
Un paj ce poartă pas cu pas
 A-mpărătesii rochii,
 Băiat din flori şi de pripas,
 Dar îndrăzneţ cu ochii,
Cu obrăjei ca doi bujori
 De rumeni, bată-i vina,
 Se furişează pânditor
 Privind la Cătălina.
Dar ce frumoasă se făcu
 Şi mândră, arz-o focul;
 Ei, Cătălin, acu-i acu
 Ca să-ţi încerci norocul.
Şi-n treacăt o cuprinse lin
 Într-un ungher degrabă.
 – Da’ ce vrei, mări Cătălin?
 Ia du-t’ de-ţi vezi de treabă.
– Ce voi? Aş vrea să nu mai stai
 Pe gânduri totdeauna,
 Să râzi mai bine şi să-mi dai
 O gură, numai una.
– Dar nici nu ştiu măcar ce-mi ceri,
 Dă-mi pace, fugi departe –
 O, de luceafărul din cer
 M-a prins un dor de moarte.
– Dacă nu ştii, ţi-aş arăta
 Din bob în bob amorul,
 Ci numai nu te mânia,
 Ci stai cu binişorul.
Cum vânătoru-ntinde-n crâng
 La păsărele laţul,
 Când ţi-oi întinde braţul stâng
 Să mă cuprinzi cu braţul;
Şi ochii tăi nemişcători
 Sub ochii mei rămâie…
 De te înalţ de subsuori
 Te-nalţă din călcâie;
Când faţa mea se pleacă-n jos,
 În sus rămâi cu faţa,
 Să ne privim nesăţios
 Şi dulce toată viaţa;
Şi ca să-ţi fie pe deplin
 Iubirea cunoscută,
 Când sărutându-te mă-nclin,
 Tu iarăşi mă sărută.
Ea-l asculta pe copilaş
 Uimită şi distrasă,
 Şi ruşinos şi drăgălaş,
 Mai nu vrea, mai se lasă,
Şi-i zice-ncet: – Încă de mic
 Te cunoşteam pe tine,
 Şi guraliv şi de nimic,
 Te-ai potrivi cu mine…
Dar un luceafăr, răsărit
 Din liniştea uitării,
 Dă orizon nemărginit
 Singurătăţii mării;
Şi tainic genele le plec,
 Căci mi le umple plânsul
 Când ale apei valuri trec
 Călătorind spre dânsul;
Luceşte c-un amor nespus,
 Durerea să-mi alunge,
 Dar se înalţă tot mai sus,
 Ca să nu-l pot ajunge.
Pătrunde trist cu raze reci
 Din lumea ce-l desparte…
 În veci îl voi iubi şi-n veci
 Va rămânea departe…
De-aceea zilele îmi sunt
 Pustii ca nişte stepe,
 Dar nopţile-s de-un farmec sfânt
 Ce nu-l mai pot pricepe.
– Tu eşti copilă, asta e…
 Hai ş-om fugi în lume,
 Doar ni s-or pierde urmele
 Şi nu ne-or şti de nume,
Căci amândoi vom fi cuminţi,
 Vom fi voioşi şi teferi,
 Vei pierde dorul de părinţi
 Şi visul de luceferi.
VREMEA…PROVOCĂRILOR!
1. Găsește un titlul reprezentativ pentru tabloul al II-lea al poemului.
 2. Asociază sinonimelor contextuale ale cuvintelor: pustii, durere, amor, singurătate, mândră câte un emoticon și așează-le în așa fel încât să obții o poveste.
 3. Redă, printr-un desen, explicația folosirii virgulei în versul: „- Da’ ce vrei, mări Cătălin /[…]”.
 4. Scrie un catren în care să folosești 4 expresii/locuțiuni care conțin lexemul „zi”.
 5. Realizează, în Canva sau în Animaker, un filmuleț în care să prezinți două teme/motive literare ce se regăsesc în text.
 6. Prezintă, în ritmuri de hip-hop, două trăsături ale genului dramatic, regăsite în textul dat.
 7. Tradu în engleză și în franceză două secvenţe din text care conturează dimensiunea spaţială și temporală a imaginarului poetic.
 8. Explică două figuri de stil diferite din portretul lui Cătălin.
 9. Realizează un rebus a cărui dezlegare să fie o structură care conţine o imagine senzorială și una vizuală.
 10. Caută o melodie în care să se regăsească patru termeni din câmpul lexico-gramatical al teluricului din textul dat.
 11. Realizează, cu exemple din text, o hartă a trăsăturilor romantismului, regăsite în tabloul al II-lea.
 12. Găsește o melodie folk pe care să cânți taina fetei pe care i-o spune lui Cătălin, evidențiind ideea poetică și mijloacele artistice.
 13. Compune o poezie în care să ilustrezi, cu exemple din text, iubirea pe care i-o propune Cătălin Cătălinei.
 14. Fă o listă a sentimentelor pe care le generează textul tău.
 15. Rearanjează, în ce ordine dorești, versurile primelor 4 strofe ale poeziei, astfel încât să obții același portret al lui Cătălin. Pentru fiecare vers vei utiliza câte o culoare reprezentativă sentimentului pe care îl transmite acesta.
 16. Realizează un colaj foto al simbolurilor textului poetic, precizând semnificația acestora.
„Luceafărul” – Mihai Eminescu
 – tabloul al III-lea –
Porni luceafărul. Creşteau
 În cer a lui aripe,
 Şi căi de mii de ani treceau
 În tot atâtea clipe.
Un cer de stele dedesubt,
 Deasupra-i cer de stele –
 Părea un fulger ne’ntrerupt
 Rătăcitor prin ele.
Şi din a chaosului văi,
 Jur împrejur de sine,
 Vedea, ca-n ziua cea dentâi,
 Cum izvorau lumine;
Cum izvorând îl înconjor
 Ca nişte mări, de-a-notul…
 El zboară, gând purtat de dor,
 Pân’ piere totul, totul;
Căci unde-ajunge nu-i hotar,
 Nici ochi spre a cunoaşte,
 Şi vremea-ncearcă în zadar
 Din goluri a se naşte.
Nu e nimic şi totuşi e
 O sete care-l soarbe,
 E un adânc asemene
 Uitării celei oarbe.
– De greul negrei vecinicii,
 Părinte, mă dezleagă
 Şi lăudat pe veci să fii
 Pe-a lumii scară-ntreagă;
O, cere-mi, Doamne, orice preţ
 Dar dă-mi o altă soarte,
 Căci tu izvor eşti de vieţi
 Şi dătător de moarte;
Reia-mi al nemuririi nimb
 Şi focul din privire,
 Şi pentru toate dă-mi în schimb
 O oră de iubire…
Din chaos, Doamne,-am apărut
 Şi m-aş întoarce-n chaos…
 Şi din repaos m-am născut,
 Mi-e sete de repaos.
– Hyperion, ce din genuni
 Răsai c-o-ntreagă lume,
 Nu cere semne şi minuni
 Care n-au chip şi nume;
Tu vrei un om să te socoţi
 Cu ei să te asameni?
 Dar piară oamenii cu toţi,
 S-ar naşte iarăşi oameni.
Ei numai doar durează-n vânt
 Deşerte idealuri –
 Când valuri află un mormânt,
 Răsar în urmă valuri;
Ei doar au stele cu noroc
 Şi prigoniri de soarte,
 Noi nu avem nici timp, nici loc
 Şi nu cunoaştem moarte.
Din sânul vecinicului ieri
 Trăieşte azi ce moare,
 Un soare de s-ar stinge-n cer
 S-aprinde iarăşi soare;
Părând pe veci a răsări,
 Din urmă moartea-l paşte,
 Căci toţi se nasc spre a muri
 Şi mor spre a se naşte.
Iar tu, Hyperion, rămâi
 Oriunde ai apune…
 Cere-mi cuvântul meu dentâi –
 Să-ţi dau înţelepciune?
Vrei să dau glas acelei guri,
 Ca dup-a ei cântare
 Să se ia munţii cu păduri
 Şi insulele-n mare?
Vrei poate-n faptă să arăţi
 Dreptate şi tărie?
 Ţi-aş da pământul în bucăţi
 Să-l faci împărăţie.
Îţi dau catarg lângă catarg,
 Oştiri spre a străbate
 Pământu-n lung şi marea-n larg,
 Dar moartea nu se poate…
Şi pentru cine vrei să mori?
 Întoarce-te, te-ndreaptă
 Spre-acel pământ rătăcitor
 Şi vezi ce te aşteaptă.
VREMEA…PROVOCĂRILOR!
1. Găsește un titlul reprezentativ pentru tabloul al III-lea al poemului.
 2. Asociază sinonimelor contextuale ale cuvintelor: cuvânt, viață, pământ, gură, clipă câte un emoticon și așează-le în așa fel încât să obții o poveste.
 3. Redă, printr-un desen, explicația folosirii virgulei în versul: „- Hyperion, ce din genuni/[…]”.
 4. Scrie un catren în care să folosești 4 expresii/locuțiuni care conțin lexemul „ochi”.
 5. Realizează, în Canva sau în Animaker, un filmuleț în care să prezinți două teme/motive literare ce se regăsesc în text.
 6. Prezintă, în ritmuri de hip-hop, două trăsături ale genului liric, regăsite în textul dat.
 7. Tradu în engleză și în franceză două secvenţe din text care conturează dimensiunea spaţială și temporală a imaginarului poetic.
 8. Explică două figuri de stil diferite din cuvintele Demiurgului adresate Luceafărului.
 9. Realizează un rebus a cărui dezlegare să fie o structură care conţine o imagine auditivă și una vizuală.
 10. Caută o melodie în care să se regăsească patru termeni din câmpul lexico-gramatical al cosmicului din textul dat.
 11. Realizează, cu exemple din text, o hartă a trăsăturilor romantismului, regăsite în tabloul al III-lea.
 12. Găsește o melodie folk pe care să cânți cererea lui Hyperion adresată Demiurgului, evidențiind ideea poetică și mijloacele artistice.
 13. Compune o poezie în care să ilustrezi, cu exemple din text, antiteza om comun-om de geniu.
 14. Fă o listă a sentimentelor pe care le generează textul tău.
 15. Rearanjează, în ce ordine dorești, versurile primelor 6 strofe ale poeziei, astfel încât să obții același cadru cosmic. Pentru fiecare vers vei utiliza câte o culoare reprezentativă sentimentului pe care îl transmite acesta.
 16. Realizează un colaj foto al simbolurilor textului poetic, precizând semnificația acestora.
„Luceafărul” – Mihai Eminescu
 – tabloul al IV-lea –
În locul lui menit din cer
 Hyperion se-ntoarse
 Şi, ca şi-n ziua cea de ieri,
 Lumina şi-o revarsă.
Căci este sara-n asfinţit
 Şi noaptea o să-nceapă;
 Răsare luna liniştit
 Şi tremurând din apă
Şi umple cu-ale ei scântei
 Cărările din crânguri.
 Sub şirul lung de mândri tei
 Şedeau doi tineri singuri:
– O, lasă-mi capul meu pe sân,
 Iubito, să se culce
 Sub raza ochiului senin
 Şi negrăit de dulce;
Cu farmecul luminii reci
 Gândirile străbate-mi,
 Revarsă linişte de veci
 Pe noaptea mea de patimi.
Şi de asupra mea rămâi
 Durerea mea de-o curmă,
 Căci eşti iubirea mea dentâi
 Şi visul meu din urmă.
Hyperion vedea de sus
 Uimirea-n a lor faţă:
 Abia un braţ pe gât i-a pus
 Şi ea l-a prins în braţe…
Miroase florile-argintii
 Şi cad, o dulce ploaie,
 Pe creştetele-a doi copii
 Cu plete lungi, bălaie.
Ea, îmbătată de amor,
 Ridică ochii. Vede
 Luceafărul. Şi-ncetişor
 Dorinţele-i încrede:
– Cobori în jos, luceafăr blând,
 Alunecând pe-o rază,
 Pătrunde-n codru şi în gând,
 Norocu-mi luminează!
El tremură ca alte dăţi
 În codri şi pe dealuri,
 Călăuzind singurătăţi
 De mişcătoare valuri;
Dar nu mai cade ca-n trecut
 În mări din tot înaltul:
 – Ce-ţi pasă ţie, chip de lut,
 Dac-oi fi eu sau altul?
Trăind în cercul vostru strâmt
 Norocul vă petrece,
 Ci eu în lumea mea mă simt
 Nemuritor şi rece.
VREMEA…PROVOCĂRILOR!
1. Găsește un titlul reprezentativ pentru tabloul al IV-lea al poemului.
 2. Asociază sinonimelor contextuale ale cuvintelor: liniște, patimi, cade, uimire, mișcătoare câte un emoticon și așează-le în așa fel încât să obții o poveste.
 3. Redă, printr-un desen, explicația folosirii virgulei în versul: „Ce-ți pasă ție, chip de lut,/[…]”.
 4. Scrie un catren în care să folosești 4 expresii/locuțiuni care conțin lexemul „noapte”.
 5. Realizează, în Canva sau în Animaker, un filmuleț în care să prezinți două teme/motive literare ce se regăsesc în text.
 6. Prezintă, în ritmuri de hip-hop, modul de expunere identificat în strofele: 2, 3 și 8, evidențiind rolul acestuia.
 7. Tradu în engleză și în franceză două secvenţe din text care conturează dimensiunea spaţială și temporală a imaginarului poetic.
 8. Explică două figuri de stil diferite din chemarea Cătălinei adresată Luceafărului.
 9. Realizează un rebus a cărui dezlegare să fie o structură care conţine o imagine olfactivă și una vizuală.
 10. Caută o melodie în care să se regăsească patru termeni din câmpul lexico-gramatical al timpului din textul dat.
 11. Realizează, cu exemple din text, o hartă a trăsăturilor romantismului, regăsite în tabloul al IV-lea.
 12. Găsește o melodie folk pe care să cânți ultimele patru strofe ale textului, evidențiind relaţia dintre ideea poetică şi mijloacele artistice folosite.
 13. Compune o poezie în care să ilustrezi, cu exemple din text, trăsăturile lui Cătălin.
 14. Fă o listă a sentimentelor pe care le generează textul tău.
 15. Rearanjează, în ce ordine dorești, versurile primelor 3 strofe ale poeziei, astfel încât să obții același cadru natural. Pentru fiecare vers vei utiliza câte o culoare reprezentativă sentimentului pe care îl transmite acesta.
 16. Realizează un colaj foto al simbolurilor textului poetic, precizând semnificația acestora.
Redactare:
- Proiectul va fi lucrat în Book Creator: https://bookcreator.com/
 - Fiecare cerință va fi rezolvată pe o pagină!
 - Fiecare pagină va avea un titlu care să reflecte cerința dată!
 - Pe fiecare pagină vor fi menționate numele celor care au rezolvat cerința!
 - Backround-ul și font-ul vor fi la alegere!
 - Paginile cărții voastre trebuie să cuprindă poze/ filmări de-ale voastre din timpul rezolvării cerințelor.
 - Înscrieți linkul la produsul activității pe pagina dedicată de pe platforma de elearning. Oferiți feedback pentru cel puțin alte două echipe.
 
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
– să identifice, în textul poetic eminescian, teme și motive romantice
 – să prezinte, într-o formă ludică, elemente de structură/ compoziție ale textului poetic
 – să exemplifice trăsăturile genurilor literare regăsite în poem
 – să prezinte sentimentele pe care le generează lectura unor versuri
 – să explice simbolistica unor culori, în context
 – să-și folosească talentele muzicale si plastice în transmiterea unor mesaje
Tip de activitate:  Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza:  În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii își vor distribui sarcinile de lucru în mod echitabil, se vor implica în cel mai serios mod cu putință, vor fi responsabili și FOARTE CREATIVI!
Accesări: 2.451
Contribuitor: Adriana Anamaria Draghiș - Liceul Teoretic Emil Racoviță, Baia Mare (Maramureș) (2021)
  Alte activități pentru: Limba şi literatura română   TIC   Clasa a XI-a   
  Alte activități care utilizează: Canva Book Creator Animaker 
  Căutare avansată
![]()
 Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional 
 Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.