Sarcina de lucru pentru elevi:
[Unitatea de învățare „Orientări moderne în romanul interbelic”/ Tema: Romanul „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, de Camil Petrescu/ Subiectul lecției: Fidelitatea personajului feminin, Ela Gheorghidiu dezbatere- online]
Elevii vor fi împărțiți în două camere, pe ZOOM, o parte vor fi AFIRMATORII, cealaltă parte vor fi NEGATORII. Ei vor dezbate online, în cadrul orei sincron, argumentele oferite de profesor, și vor realiza o listă cu citate reprezentative pentru fiecare argument oferit, în funcție de echipa din care fac parte!
Lista cu citate se va proiecta ulterior prin funcția Share screen, de către liderul fiecărei echipe.
Fiecare echipă are la dispoziție 20 de minute pentru acest lucru.
AFIRMATORII
(pentru fiecare argument, oferiți un citat reprezentativ)
1. În timpul facultăţii, Ela era o fată mondenă, cu viaţă socială activă, la care însă a renunţat prin căsătoria cu Ştefan.
2. Lupta pentru banii moşteniţi de la unchiul Tache ne prezintă o faţă nouă a Elei.
3. Având bani, Ela devine mondenă: garderobă nouă, ieşiri la restaurante, noi prietenii (Anişoara, domnul G.), excursii, noi activităţi mondene – tango.
4. Lipseşte o noapte de acasă când Ştefan vine pe neaşteptate.
5. Flirtul evident cu domnul G. în timpul excursiei la Odobeşti.
6. La Câmpulung Muscel, înainte de începerea războiului, se află şi G. pe care Ştefan ar vrea să-l împuşte.
7. Scrisoarea pe care o primeşte Ştefan în timpul permisiei de convalescenţă.
8. Sunt destule dovezi care o incriminează pe Ela.
NEGATORII
2. Nevoia de bani e firească în condiţiile angoasei de a fi sărac, de a nu avea un viitor sigur. De altfel şi renta pe care o cere de la Ştefan e la fel justificată.
(pentru fiecare argument, oferiți un citat reprezentativ)
1. Originea modestă a Elei şi frumuseţea ei nu reprezintă argumente ale trădării.
3. Ela cheltuiește bani şi pentru familie: mobilează o locuinţă, schimbă garderoba lui Ştefan, face cadouri prietenilor din studenţie.
4. Lipsa de acasă e justificată de plecarea
îndelungată a lui Ştefan cu treburi şi de biletul de la Anişoara care o chema la ea.
5. Fiindcă în monologurile introspective, Ela nu se apără, nu se justifică asupra faptelor nu înseamnă că are o aventură ci că Ştefan e orbit de gelozie.
6. La desele despărţiri de Ştefan, Ela suferă, iese rar în public, are orgoliul de a nu face ea primul pas, tocmai pentru că nu e vinovată de trădare.
7. Consideră scrisoarea o calomnie şi propunerea divorţului o răneşte.
8. Dovezile sunt doar în mintea lui Ștefan, care analizează fiecare detaliu, fiecare gest, nu avem acces la opinia Elei privind dragostea, intensitatea sentimentelor sau propria loialitate, aspirațiile sau concepția ei, Ștefan este singurul care scrie în jurnal.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să argumenteze fidelitatea/ infidelitatea personajului feminin Ela Gheorghidiu, din romanul lui Camil Petrescu
Să identifice argumente/ contraargumente, pentru opțiunea aleasă, utilizând citate reprezentative
Să accepte diversitatea de opinii
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor încerca să găsească citate reprezentative pentru argumentele oferite, vor încerca să-și susțină cât mai convingător opinia cu privire la fidelitatea/ infidelitatea Elei Gheorghidiu. Se va organiza o dezbatere online, prin intermediul camerelor de discuții oferite de platforma ZOOM, pornind de la întrebarea Este cu adevărat vinovat de trădare personajul feminin din romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război? la clasa a XI-a, la unitatea de învățare „Orientări moderne în romanul interbelic”. Metoda dezbaterii mi se pare potrivită deoarece favorizează înțelegerea complexității romanului interbelic și diversitatea punctelor de vedere. Se oferă elevilor câteva repere pe care să le aibă în vedere în formularea argumentelor, folosind problematizarea: - Relația dintre problematica fidelității și perspectiva naratorului (mă înșală? … nu mă înșală?) - De ce este Ştefan Gheorghidiu gelos? - Este într-adevăr întemeiată gelozia personajului? - Percepția burgheziei interbelice asupra vieții mondene și a relațiilor dintre sexe. - Studiul psihologic al perturbării vieții sentimentale, a relației de cuplu dintre bărbat și femeie. - Ștefan Gheorghidiu înțelege doar iubirea dictată de rațiune: „Beția minții e falimentul iubirii.” („dragostea- pasiune”, și „dragostea- vanitate”, Nicolae Manolescu). - Individualitatea Elei, modernitatea personajului. - Subiectivismul cu care este construită eroina (Nicolae Manolescu: „Nu Ela se schimbă (poate doar superficial, dându-şi arama pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie), ci felul în care o vede Ştefan. În acest caz, putem afirma că singurele evenimente veritabile nu sunt acelea obiective, ci acelea din conştiinţa lui Gheorghidiu. Numai pe acestea le putem povesti fără riscul de a greşi". Prima echipă, cea afirmatoare, va iniția dezbaterea, fiecare membru al echipei vorbind pe rând (primul din fiecare echipă își prezintă coechipierii şi anunţă poziţia pe care au adoptat-o faţă de tema dezbaterii), apoi se prezentă sistemul de argumentare al echipei, în timp ce echipa adversă și-a pregătit contraargumentarea, ţinând seama de argumentele invocate de echipa aflată la răspuns. După un timp de gândire şi dialog pentru pregătirea contraargumentării , aprox. 5 minute, primul vorbitor din echipa adversă își va începe discursul și va oferi contraargumente pentru fiecare argument al celeilalte, valorificând în acelaşi timp propriile argumente. În etapa analizei dezbaterii, profesorul va adresa întrebări clarificatoare echipelor pentru a evidenția elementele importante de conținut care trebuie reținute de toți elevii. În etapa de evaluare a dezbaterii, se vor nota elevii participanți, ținând cont de o grilă de argumentare, care a fost prezentată elevilor încă de la începutul activității sincron. Aceasta va fi proiectată la începutul și la sfârșitul activității. Prin intermediul platformei Wordwall.net, elevii vor accesa un scurt exercițiu de fixare care presupune răspunsul la 5-6 întrebări cu mai multe variante de răspuns, din care doar una este corectă, într-un timp limitat, stabilindu-se la final clasamentul elevilor în funcție de nr de răspunsuri corecte și timpul de răspuns!
Accesări: 2.281
Contribuitor: Daniela Andra - Liceul Tehnologic Aurel Vlaicu, Arad (Arad) (2020)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: videoconferință
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.