Sarcina de lucru pentru elevi:
Identificați toate verbele existente în text și, în funcție de conjugarea și de modul personal al fiecărui verb identificat, le clasificați utilizând aplicația Bubbl.us. Pentru rezolvarea corectă a exercițiului, trebuie să respectați următoarele criterii:
În casetele mari (Bubble), din plan orizontal, scrieți cele patru tipuri de conjugări, iar în cele verticale, care derivă din acestea, (Child Bubble), scrieți cele patru moduri personale.
Construiți apoi, patru căsuțe pentru fiecare conjugare. Pentru fiecare conjugare în parte, scrieți un verb pe care îl puneți la toate modurile personale.
Culoarea fiecărei căsuțe, care cuprinde căte o conjugare, să fie diferită de celelalte trei căsuțe. De asemenea, fiecare mod personal trebuie să aibă o culoare distinctă față de celelalte.
Cele mai interesante scheme vor fi adăugate la avizierul virtual al clasei, cu ajutorul aplicaţiei Lino.
„Ca să nu mai rămâie repetent şi anul acesta, mam’mare, mămiţica şi tanti Miţa au promis tânărului Goe să-l ducă-n Bucureşti de 10 mai.
Puţin ne importă dacă aceste trei dame se hotărăsc a părăsi locul lor spre a veni în Capitală numai de hatârul fiului şi nepoţelului lor. Destul că foarte de dimineaţă, dumnealor, frumos gătite, împreună cu tânărul Goe, aşteaptă cu multă nerăbdare, pe peronul din urbea X, trenul accelerat care trebuie să le ducă la Bucureşti. Adevărul e că, dacă se hotăreşte cineva să asiste la o sărbătoare naţională aşa de importantă, trebuie s-o ia de dimineaţă. Trenul în care se vor sui ajunge în Gara de Nord la opt fără zece a.m. D. Goe este foarte împacient şi, cu un ton de comandă, zice încruntat:
– Mam’mare! de ce nu mai vine?… Eu vreau să vie!
– Vine, vine acuma, puişorul mamii! răspunde cucoana.
Şi sarută pe nepoţel; apoi îi potriveşte pălăria.
Tânărul Goe poartă un frumos costum de marinar, pălărie de paie, cu inscripţia pe pamblică: le Formidable, şi sub pamblică biletul de călătorie înfipt de tanti Miţa, că „aşa ţin bărbaţii biletul”.
– Vezi ce bine-i şade lui – zice mam’mare – cu costumul de marinel?
– Mamiţo, nu ţi-am spus că nu se zice marinel?
– Da cum?
– Marinal…
– Ei! ziceţi voi cum ştiţi; eu zic cum am apucat. Aşa se zicea pe vremea mea, când a ieşit întâi moda asta la copii – marinel.
– Vezi că sunteţi proaste amândouă? întrerupe tânărul Goe. Nu se zice marinal, nici marinel…
– Da cum, procopsitule? întreabă tanti Miţa cu un zâmbet simpatic.
– Mariner..
– Apoi de! n-a învăţat toată lumea carte ca d-ta! zice mam’mare, şi iar sărută pe nepoţel şi iar îi potriveşte pălăria de mariner.
Dar nu e vreme de discuţii filologice: soseşte trenul – şi nu stă mult.
Trenul este plin… Dar cu multă bunăvoinţă din partea unor tineri politicoşi, cari merg până la o staţie apropiată, se fac locuri pentru dame. Trenul a plecat… Mam’mare îşi face cruce, apoi aprinde o ţigară… Goe nu vrea sa intre în cupeu; vrea să şadă în coridorul vagonului cu bărbaţii.
– Nu!… nu e voie să scoţi capul pe fereastră, mititelule! zice unul dintre tineri lui d. Goe, şi-l trage puţin înapoi.
– Ce treabă ai tu, urâtule? zice mititelul smucindu-se.
Şi după ce se strâmbă la urâtul, se spânzură iar cu amândouă mânile de vergeaua de alarmă şi scoate iar capul. Dar n-apucă să răspunză ceva urâtul, şi mititelul îşi retrage îngrozit capul gol înauntru si-ncepe să zbiere.
– Mamiţo! mam’mare! tanti!
– Ce e? Ce e? sar cocoanele.
– Să oprească! zbiară şi mai tare Goe, bătând din picioare. Mi-a zburat pălăria! Opreșteeeeee!”(I. L. Caragiale, „D-l Goe”)
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să identifice toate verbele dintr-un text la prima vedere;
Să specifice, pentru orice verb, conjugarea și modul personal;
Să ofere exemple pentru fiecare tip de conjugare și fiecare mod personal;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Fiecare elev va trebui să: 1. Scrie în casetele mari (Bubble), din plan orizontal, cele patru tipuri de conjugări, iar în cele verticale, care derivă din acestea, (Child Bubble), cele patru moduri personale. 2. Construiască apoi, patru căsuțe pentru fiecare conjugare. Pentru fiecare conjugare în parte, trebuie să scrie un verb pe care îl vor conjugai la toate modurile personale. 3. Coloreze fiecare căsuță, care cuprinde căte o conjugare, diferit față de celelalte trei căsuțe. De asemenea, fiecare mod personal trebuie să fie colorat de fiecare elev cu o culoare distinctă față de celelalte. 4. Poziționeze corect schema în pagină.
Accesări: 852
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a VI-a
Alte activități care utilizează: Lino Bubbl.us
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.