Sarcina de lucru pentru elevi:
Pornind de la citirea celor 6 texte afișate în aplicația Sway (se dă linkul), realizați un „avizier” virtual cu titlul „Textul literar și textul nonliterar. Particularități și exemple”, folosind aplicația Padlet în care veți scrie, pe baza observațiilor, particularitățile textului literar și textului nonliterar sub aspectul temei, al ideilor și al structurii.
Din cele 6 texte suport, alegeți 2 texte care vă plac, unul literar și unul nonliterar. Folosind aplicația Wordle veți putea realiza 2 imagini de tipul „nor de cuvinte” care să conțină: cuvinte cheie care definesc textul literar (spre exemplu: citate care să conțină figuri de stil, imagini artistice) și cuvinte cheie care definesc textul nonliterar (spre exemplu: termeni specifici, clișee de limbaj) sau alte particularități pe care le-ați observat.
În pagina de lucru a clasei voastre din aplicaţia Padlet, veţi insera linkul către „avizierul” virtual creat, precum și linkul către textele din aplicația Wordle, astfel încât colegii care îl vor citi să descopere diferențele dintre cele 2 tipuri de texte, dar și preferințele voastre.
Veți pregăti această temă pentru săptămâna viitoare.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să identifice tipul unui text la prima vedere
Să își exprime opinia cu privire la valoarea formativă a lecturii
Să desprindă informațiile esențiale din textele date
Să descrie pe scurt particularitățile textelor literare și nonliterare
Să diferențieze textul literar de textul nonliterar
Să exemplifice prin cuvinte cheie, trăsăturile celor două tipuri de texte
Să argumenteze apartenența unui text la prima vedere la un anumit gen literar
Să rezume un text, utilizând mărci afective diferite
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii trebuie să citească acasă, individual cele 6 texte suport : Fragment din „Enciclopedia zmeilor” de Mircea Cărtărescu, Fragment din „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran, Fragment din „Corigent la limba româna” de Ion Minulescu, ,,Haideți să înălțăm un zmeu” din www.revista-atelierul.ro, „Corabia” din http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Corabia și „Ministerul Educației a publicat calendarul examenelor de coringența” din https://www.hotnews.ro/stiri-esential-12380318-ministerul-educatiei-publicat-calendarul-examenelor-corigenta.htm, pregătite de profesor în aplicația Sway (https://sway.com) și să-și aleagă 2 dintre ele. Pe baza preferințelor, a observațiilor personale, cunoștințelor dobândite la oră, ei trebuie să realizeze un „avizier” virtual cu titlul ,,Textul literar și textul nonliterar. Particularități și exemple” folosind aplicația Padlet (https://padlet.com/). Ei vor grupa particularitățile în chenare diferite. „Avizierul” are scopul de ai ajuta să observe diferențele și asemănările dintre cele două tipuri de texte în privința temei, ideilor și a structurii. Pe baza observațiilor și folosindu-se de textele suport alese, elevii vor extrage cuvinte și expresii care relevă specificitatea fiecărui text. și le vor grupa în „nori de cuvinte” în aplicația Wordle. Linkurile de la fiecare pagină realizată de către elevi vor fi inserate în pagina de lucru a clasei lor (din aplicația Padlet) pentru a putea fi citite atât de profesor, cât și de elevi. Cele mai bune teme vor deveni exemple și vor fi discutate în clasă.
Accesări: 10.584
Contribuitor: Lucia Ciubotaru (Bohariuc) - Facultatea de Litere (2018)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a VIII-a
Alte activități care utilizează: Wordle Padlet Microsoft Sway
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.