Sarcina de lucru pentru elevi:
Vă rog să vă conectați telefonul mobil la wifi-ul școlii și să accesați site-ul socrative.com. Faceți Login ca elevi, apoi intrați în camera ETNOGENEZA și accesați quizzul „Integrarea geto-dacilor în lumea romană”, unde veți răspunde la câteva întrebări recapitulative din lecția de zi.
Exemplu de test (disponibil pe https://b.socrative.com/teacher/#import-quiz/37120911):
1. Provincia romană Dacia a cuprins actualele regiuni:
A. Transilvania (x)
B. Banat (x)
C. Vestul Munteniei (x)
D. Bucovina
E. Oltenia (x)
2. Provincia a fost reorganizată administrativ în timpul împăraţilor Hadrian şi Marcus Aurelius, fiind împărţită initial în Dacia Superior şi Dacia Inferior, ulterior în Dacia Porolissensis, Dacia Apulensis şi Dacia Malvensis.
True (x)
False
3. În cadrul urbanizării intense, în provincia romană Dacia s-au creat orașe de tipul:
A. municipiilor (x)
B. coloniilor (de rang inferior) (x)
C. satelor
4. Printre orașele întemeiate în Dacia romană, s-au numărat:
A. Apulum (x)
B. Drobeta (x)
C. Napoca (x)
D. Craiova
E. Ulpia Traiana Sarmizegetusa (x)
5. Integrarea geto-dacilor în lumea romană s-a manifestat prin desfășurarea unor activități ce corespundeau necesitaților vremii, precum mineritul, agricultura, meșteșugurile și comerțul.
True (x)
False
6. Printre factorii principali care au contribuit la romanizarea dacilor regăsim:
A. armata romană cantonată în provincia Dacia și veteranii (x)
B. administraţia și justiţia romană (x)
C. comerțul
D. coloniştii latinofoni și limba latină (x)
E. religia romană (x)
7. Dacii liberi reprezentau:
A. populația care a refuzat să vorbească limba latină
B. populaţia geto-dacă neinclusă în provincia romană Dacia (x)
C. dacii care nu au acceptat religia romanilor
D. dacii care s-au opus căsătoriilor între populația geto-dacă și coloniști
8. În ceea ce privește relațiile dintre dacii liberi și populația geto-dacă din provincia romană:
A. acestea nu au existat
B. dacii liberi atacau deseori limesul roman (graniţa fortificată) (x)
C. procesul de romanizare a avut loc doar intre granițele provinciei romane
D. dacii liberi au primit influenţe de civilizaţie romană, fiind supuşi, cu timpul, romanizării (x)
9. Retragerea armatei și administrației romane din Dacia (271 d. Hr.) a marcat încetarea stăpânirii romane în provincie.
True (x)
False
10. Cauzele care au determinat retragerea armatei și administrației romane din Dacia sunt:
A. atacurile dacilor liberi și ale goților germanici (x)
B. epuizarea bogățiilor naturale din provincia Dacia
C. criza economică și militară din imperiul roman
D. migrarea populației geto-dace din provincie la sud de Dunăre
Omologată ca resursă pentru învățământul gimnazial: rezoluția Ministerului Educației Naționale nr. 36.645/30.09.2019
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să identifice așezările actuale care datează din timpul romanizării provinciei Dacia;
Să definească procesul de colonizare în ansamblul său
Să explice în context sensul unor noțiuni istorice precum „dacii liberi”, „urbanizare intensă”;
Să plaseze corect în timp și spațiu relațiile dintre dacii din provincia romană și dacii liberi;
Să identifice factorii care au contribuit la romanizarea dacilor;
Să identifice teritoriile în cadrul cărora a avut loc procesul de romanizare;
Să recunoască cauzele care au dus la retragerea aureliană;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
1. Elevii, individual, se vor conecta de pe telefon la rețeaua de wi-fi free a școlii. 2. Vor accesa site-ul socrative.com. 3. Vor selecta "Student login" și vor scrie la "Room name" numele ETNOGENEZA. 4. După ce fiecare elev se va conecta, vor începe să răspundă la întrebările ce vor fi luate în ordine. 5. Pe ecranul de proiecție vor apărea întrebările adresate de către profesor, elevii urmând să selecteze de pe telefon răspunsul corect. 6. Răspunsul corect va putea consta fie în selectarea unei afirmații ca fiind adevărata sau falsă, fie în alegerea variantei/variantelor corecte (atunci când există mai multe variante corecte li se va specifica acest lucru elevilor). 7. După ce expiră timpul acordat răspunsului la fiecare întrebare, pe ecran va fi proiectat clasamentul nominal. 8. La finalul testului, după parcurgerea celor 10 întrebări recapitulative, pe ecran se vor afișa numele primelor trei persoane. 9. Drept recompensă, primii trei elevi vor primi 1 punct bonus la următoarea lucrare de control, în timp ce restul colegilor vor primi 0.5 puncte.
Accesări: 1.452
Alte activități pentru: Istorie Clasa a VIII-a
Alte activități care utilizează: Socrative
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.