Sarcina de lucru pentru elevi:
Elevii din clasa a XII-a sunt împărțiți în 6 grupe a câte 4 elevi. Ca temă pentru acasă, trei grupe vor avea de analizat un text liric bacovian (Lacustră), iar celelalte 3 grupe vor analiza poezia lui Ion Minulescu – Acuarelă.
În primul rând, veți audia textul propus (versuri.ro/versuri/george-bacovia-lacustra-_3a17.html# ; versuri.ro/versuri/ion-minulescu-acuarela-_7iy1.html#), apoi încercați să pătrundeți în lumea poeziei. Pășiți cu sensibilitate în universul liric simbolist pentru a putea rezolva corect itemii.
Pornind de la poezia ,,Plumb”, de G. Bacovia pe care am parcurs-o folosind tot o hartă conceptuală, vă rog să analizați textele propuse și să răspundeți corect la itemi, completând apoi harta conceptuală a fiecărei grupe. Puteți folosi informațiile acumulate în anii trecuți precum și alte sursele de informare/ documentare (Internet, Teleșcoala, culegeri, manualul școlar).
Grupele se formează în funcție de preferințe pentru a evita situații conflictuale și pentru a asigura starea de bine a participanților. Fiecărei grupe îi sunt atribuite „ramuri” ale hărții mentale, respectiv textul poetic de analizat.
Grupa 1, respectiv 1A vor rezolva prima ramură – încadrarea operei studiate (perioadă, curent literar, tipologie);
Grupa 2, respectiv 2A – tema și două secvențe semnificative pentru temă;
Grupa 3, respectiv 3A – elemente de structură și compoziție specifice textelor (titlul, imaginarul poetic, relații de opoziție și simetrie).
Fiecare grupă realizează o hartă mentală asemănătoare modelului dat:
go.bubbl.us/bc0712/d1bb? și completează segmentul atribuit. În continuare, veți posta link-urile hărților mentale rezolvate în Padlet-ul oferit în tema atribuită:
https://padlet.com/sandrucati/a.
Împreună, vom vedea rezultatele muncii tuturor, le vom analiza și le vom aprecia, respectiv vom corecta, dacă există probleme. Fiecare neclaritate deschide noi oportunități de abordare a conținuturilor atât pentru mine, cât și pentru voi.
Activitatea voastră va fi punctul de plecare pentru realizarea unui eseu în care veți putea compara două poezii simboliste prin referire la temele abordate, la viziunile autorilor, la elementele de compoziție și structură.
Vă doresc spor la muncă și o colaborare fructuoasă!
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să identifice ideile unui text literar în raport cu un cadru de referință dat;
Să realizeze corelații între informații;
Să analizeze un text literar utilizând vocabular de specialitate, într-o manieră logică, expresivă, coerentă în exprimarea ideilor și opiniilor.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii revăd, dacă este nevoie harta conceptuală realizată pentru studierea poeziei ,,Plumb”, de George Bacovia. Fiecare grupă lucrează independent de celelalte, încercând să construiască răspunsuri corecte și expresive. Vor alcătui hărți mentale în care așază informațiile cerute, hărți pe care le vor posta în Padlet. Vor emite păreri asupra rezultatelor obținute de ei și de colegii lor, vor pune întrebări dacă nu au înțeles unele lucruri. Elevii sunt obișnuiți să lucreze în echipe/ camere, așa că își vor distribui ,,rolurile,,- fiecare va avea ,,ceva” de rezolvat în cadrul echipei.
Accesări: 1.070
Contribuitor: Cati Neluța Șandru - Liceul Ion Buteanu, Gurahonț (Arad) (2021)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: Padlet Bubbl.us
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.