Sarcina de lucru pentru elevi:
Se dau sursele:
De la Spiridon Ion Cepleanu – Operă proprie, CC BY-SA 3.0, Legătură
Cerință: Identificați pe hartă formațiunile prestatale existente la sud de Carpați în secolul al XIII-lea apoi notați-le în caiete.
- https://www.youtube.com/watch?v=GmEJfV-URDg
legenda lui Negru Vodă: de văzut de la min1.00 pînă la min.5.20 și notăm în caiete evenimentul și timpul în care a avut loc.
- manualul manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20VIII-a/Istorie/Uy5DLiBDLkQuIFBSRVNT/book.html?book#55
- La care se adaugă sursa text. Cerința:
Citiți cu atenție textul și identificați:
1. Tactica de luptă folosită de valahi;
2. O relație de cauză-efect.
„Regele ajunse pe o cale oarecare cu toată oastea sa, dar calea aceasta era cotită și închisă de amândouă părțile de râpe foarte înalte de jur împrejur și pe unde această cale era mai largă, acolo valahii în mai multe locuri o întăriseră împrejur cu prisăci. Iar regele și ai săi negândindu-se în adevăr la așa ceva, mulțimea nenumărată a vlahilor sus pe râpe a alergat din toate părțile și a aruncat săgeți asupra oastei regelui, care se găsea în fundul unei văi adânci, ce nici nu se putea numi cale, ci mai curând un fel de corabie strâmtă, unde din pricina înghesuieșii cei mai sprinteni cai și ostași cădeau din toate părțile în luptă. Căci din pricina urcușului prăpăstios din acea vale nu se putea sui în contra vlahilor pe nici una din râpele de pe amândouă laturile drumului, nici nu puteau merge înainte, nici nu aveau loc de fugă, fiind făcute acolo prisăci, ci erau cu totul prinși ostașii regelui ca niște pești în vârșe ori în mreajă.
Cădeau tineri și bătrâni, principi și nobili fără nici o deosebire. Căci această tristă întâmplare a ținut mult, de la ziua a șasea a săptămânii până la ziua a doua a săptămânii viitoare, în care zile soldații aleși așa se izbeau cum se clatină trestiile de vânt. Și a fost aici un cumplit dezastru căci a căzut o mulțime de ostași, de principi de nobili și numărul lor nu se poate socoti, din ziua a șasea, în preziua sfântului Martin și după aceea în acea următoare.” (Cronica pictată de la Viena)
Completăm și consolidăm:
- material video – https://www.youtube.com/watch?v=p8VoBIl3FIc
Notăm în caiete următoarele etape ale formării noului stat
folosind aplicația: https://bubbl.us
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să enumere etapele formării Țării Românești;
Să explice în mod corect termenii istorici;
Să utilizeze adecvat coordonatele temporale și spațiale referitoare la evul mediu românesc;
Să identifice relații cauză-efect în aprecierea evenimentelor istorice;
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
1. Elevii vor utiliza harta proiectată și vor identifica formațiunile prestatale. 2. Urmărim videoclipul cu legenda lui Negru Vodă, identifică evenimentul, cauza și efectul. Reținem și termenul ”decălecat” și semnificația acestuia. 3. Utilizăm manualul digital și analizăm următorul eveniment istoric. Citim textul dat și identificăm tactica de luptă aplicată de valahi precum și o relație de cauză-efect. 4. Completăm și consolidăm cunoștințele urmărind următorul videoclip dat. 5. Folosind aplicația https://bubbl.us, parcurgem etapa finală a lecției, cea de fixare a cunoștințelor. Elevii vor realiza o hartă conceptuală care să cuprindă etapele formării Țării Românești.
Accesări: 974
Contribuitor: Floare Vaida - Colegiul Național George Coșbuc, Năsăud (2021)
Alte activități pentru: Istorie Clasa a IX-a Clasa a XII-a
Alte activități care utilizează: YouTube manuale digitale Bubbl.us
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.