Descriere:
Resursa educațională digitală redă o scenă semnificativă din romanul realist-obiectiv „Ion”, de Liviu Rebreanu. Materialul poate fi folosit la clasa a X-a (romanul obiectiv), la clasa a XI-a (curentul Realism) și la clasa a XII-a pentru recapitulare pentru bacalaureat.
Clasa a X-a – Romanul modern obiectiv
Conținutul (conform programei școlare):
COMPETENȚE GENERALE
2. Folosirea modalităților de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
COMPETENȚE SPECIFICE
2.1. Analiza principalelor componente de structură, de compoziţie şi de limbaj specifice textului narativ;
2.4. Folosirea unor modalităţi diverse de înţelegere şi de interpretare a textelor;
CONȚINUTURI
– particularităţi ale construcţiei subiectului în textele narative studiate;
– modalităţi de caracterizare a personajului; tipuri de personaje;
– tema și viziunea despre lume;
– sensuri multiple ale textelor literare.
Clasa a XI-a – Realismul
Conținutul (conform programei școlare):
COMPETENȚE GENERALE
2. Comprehensiunea şi interpretarea textelor;
3. Situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale / literare;
COMPETENȚE SPECIFICE
2.2. Compararea viziunii despre lume, despre condiţia umană sau despre artă reflectate în texte literare, nonliterare sau în alte arte;
3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opera literară studiată şi contextul cultural în care a apărut aceasta.
CONȚINUTURI
– Viziune despre lume, teme şi motive, concepţii despre artă;
– Curente culturale / literare – context istoric, social-politic, evenimenţial; trăsături ale curentelor culturale / literare.
Se poate utiliza împreună cu scena horei: digitaledu.ro/ion-de-liviu-rebreanu-scena-horei-video-adnotat/
Omologată ca mijloc de învățământ pentru nivel liceal: rezoluția Ministerului Educației nr. 80967/3/18.03.2022
Tipul resursei: Video
Limba resursei: Română
Nivelul: Clasa a X-a
Disciplina: Limba şi literatura română
Competență generală: 2. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
Competența specifică vizată prioritar: 2.. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
Legătura web către resursă: https://ant.umn.edu/ktbssvboyu/
Accesări: 693
Propunător: Gabriela Popa - Liceul Voievodul Mircea, Târgoviște (Dâmboviţa)
Data validării: 5 octombrie 2021
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.