Sarcina de lucru pentru elevi:
Realizați un proiect, utilizând instrumentul de design Canva, cu tema „Efectul magnetic al curentului electric”. Pentru aceasta, ne vom împărți în șase grupe a câte 5 elevi, fiecare echipă având următoarea sarcină:
Grupa 1: Evidențierea liniilor de câmp magnetic din jurul unui conductor rectiliniu parcurs de curent electric, folosind: o baterie (de 4,5V sau de 9V), o sârmă de cupru sau aluminiu dezizolată, o bucată de carton, pilitură de fier și o busolă sau un ac magnetic mic.
Grupa 2: Evidențierea liniilor de câmp magnetic din jurul unei spire parcursă de curent electric, folosind: o baterie (de 4,5V sau de 9V), o spiră de cupru sau aluminiu dezizolată, o bucată de carton, pilitură de fier și o busolă sau un ac magnetic mic.
Grupa 3: Evidențierea liniilor de câmp magnetic din jurul unei bobine parcursă de curent electric, folosind: un cilindru de carton cu diametrul de 2-3cm pe care înfășurați 2m de sârmă de cupru, spiră lângă spiră, pe toată lungimea tubului, în același sens, baterie (4,5V sau 9V), bandă adezivă, busolă sau ac magnetic mic.
Grupa 4: Evidențierea faptului că intensitatea câmpului magnetic produs de un curent electric depinde de intensitatea curentului electric, folosind: bobina cu un singur rând de spire confecționată ca la grupa 3, cuie mic, pioneze, 3 baterii de 4,5V (folosiți mai întâi o singură baterie, apoi două, înseriate și în final, toate cele 3 baterii legate în serie)
Grupa 5: Evidențierea faptului că sensul liniilor câmpului magnetic produs de un curent electric depinde de sensul curentului electric, folosind: bobina cu un singur rând de spire confecționată ca la grupa 3, busolă sau ac magnetic mic.
Grupele 1-5 vor căuta informații privitoare la utilizarea materialelor indicate pentru proiectarea experimentului indicat, realizând fotografii din timpul realizării dispozitivelor și al desfășurării experimentelor. De asemeni, vor însoți fotografiile cu scurte informații referitoare la: materiale folosite, mod de lucru și concluzii.
Grupa 6: Utilizând instrumentul de design Canva, va iniția și coordona o prezentare cu tema „Efectul magnetic al curentului electric”. Vor da acces tuturor grupelor la prezentare și vor urmări ca informațiile să fie prezentate respectându-se firul logic al temei propuse, într-un limbaj specific disciplinei și cu respectarea adevărului științific. Vor căuta și adăuga informații referitoare la 3 aplicații ale efectului magnetic al curentului electric (de exemplu: macaraua electromagnetică, soneria electrică etc.)
Proiectul va fi prezentat în prima oră de peste două săptămâni.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Competențe-cheie:
– Investigația științifică experimentală și teoretică aplicată în fizică
– Comunicarea
Competențe specifice:
– Identificarea și interpretarea efectelor curentului electric
– Enunțarea aplicațiilor efectelor curentului electric în tehnică și descrierea funcționării acestora.
La sfârșitul activității, elevii vor fi capabili:
1. Să realizeze dispozitive experimentale cu ajutorul cărora să pună în evidență spectrul câmpului magnetic care apare la trecerea curentului electric printr-un conductor;
2. Să descrie forma liniilor de câmp magnetic pentru un conductor liniar, o spiră și o bobină;
3. Să identifice factorii de care depinde câmpul magnetic din jurul unui conductor parcurs de curent electric;
4. Să explice modul de funcționare al unor dispozitive construite în baza acestui efect.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Tema vizează aprofundarea și sistematizarea cunoștințelor însușite în urma parcurgerii temei ”Efectul magnetic al curentului electric” într-o prezentare, prin utilizarea instrumentul de design Canva. Grupa 6 va accesa https://www.canva.com/ și va crea o echipă de lucru pentru proiect, dându-i și un nume (de exemplu: ”Echipa magnetică”). Toate celelalte echipe vor avea acces la prezentare și vor lucra în colaborare. Elevii vor efectua experimentele indicate, vor comunica între ei și își vor prezenta rezultatele activității în colaborare. Timpul de lucru avut la dispoziție este de două săptămâni. Această activitate îți propune dezvoltarea următoarelor abilități ale elevilor: folosirea și mânuire de instrumente pentru demonstrații științifice, căutarea și procesarea informațiilor, folosirea instrumentelor digitale pentru a prezenta informații, comunicarea constructivă.
Accesări: 953
Contribuitor: Elena Humă - Liceul Economic Alexandru Ioan Cuza, Piatra Neamț (2022)
Alte activități pentru: Fizică Clasa a X-a
Alte activități care utilizează: Canva
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.