Sarcina de lucru pentru elevi:
Tema: Atom. Element chimic. Compuși chimici/ Substanțe chimice/ Identificarea unor acizi și baze cu ajutorul indicatorilor. Scala de pH.
Laboratorul de chimie se mută la tine acasă!
Accesează platforma:
https://phet.colorado.edu/sims/html/ph-scale-basics/latest/ph-scale-basics_en.html
Vei fi redirecționat către un laborator virtual, în care vei avea la dispoziție un pH-metru și un vas pe care îl vei putea umple cu/goli de diverse soluții întâlnite în viața de zi cu zi. Utilizând instrumentele și reactivii puși la dispoziție, răspunde la următoarele întrebări:
1) Identifică minim trei soluții cu pH acid și minim trei soluții cu pH bazic. Notează valoarea pH-ului pentru fiecare din ele.
2) Ordonează soluțiile de la punctul 1 în funcție de caracterul acido-bazic.
3) Se consideră o cantitate de 0.05 L de săpun lichid. Ce se va întâmpla cu pH-ul soluției atunci când vei adăuga 0.15 L apă? Dar atunci când vei adăuga încă 0.15 L apă? Cum se modifică pH-ul unei soluții bazice atunci când aceasta este diluată cu apă?
4) Repetă experimentul de la punctul 3, dar pornind de la 0.05 L de cafea. Cum se modifică pH-ul unei soluții acide atunci când aceasta este diluată cu apă?
5) Propune o cerință pentru colegii tăi, astfel încât aceștia să o poată rezolva desfășurând un experiment în laboratorul virtual. Tu cum ai rezolva-o?
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să utilizeze diverse instrumente pentru a identifica acizi și baze
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii citesc cerința și accesează link-ul dat. Va dura 5-10 minute până se vor familiariza cu aplicația: vor identifica substanțele puse le dispoziție, instrumentele, butonul de restart, vor amesteca aleatoriu niște substanțe etc. După aceea, se vor gândi la ce pași trebuie să urmeze practic pentru a rezolva cerința propusă de profesor, îi vor aplica și își vor nota în caiete observațiile experimentale și concluziile. Rezolvarea ultimului punct poate fi inspirată din experiența lor cu aplicația (de ex. Ce s-a întâmplat cu pH-ul atunci când am amestecat foarte puțin sânge cu 1 L de apă? Cât de mult s-a modificat?).
Accesări: 413
Contribuitor: Diana Ioana Stăncuț - Facultatea de Chimie (2022)
Alte activități pentru: Chimie Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: simulări Colorado PhET
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.