Sarcina de lucru pentru elevi:
În cadrul acestei ore de limba română, vom aprofunda și vom dezvolta competențele privind înțelegerea aprofundată a elementelor unui text narativ. Veți fi grupați în 5 echipe și fiecare echipă va aplica sarcinile de lucru pregătite în prezentarea următoare, pe fragmentul primit pentru analizarea conținutului.
Pentru a putea rezolva cu succes toate sarcinile, urmăriți cu atenție instrucțiunile: view.genial.ly/649de1efdc406e0011391138/presentation-habarnam-devine-pictor-nikolai-nosov
1. Vizionați videoclipul pentru a vă reaminti conținutul textului.
2. Recitiți fragmentul corespunzător echipei voastre, apoi concepeți, în echipă, un nor de cuvinte, folosind aplicația WordArt, care să conțină cuvinte cheie extrase din fragmentul pe care l-ați primit pentru a fi analizat.
3. Formulați într-un enunț ideea principală pentru fragmentul analizat, valorificând cuvintele cheie extrase la exercițiul anterior, cu ajutorul aplicației Cospaces.io (https://edu.cospaces.io/Studio/Spaces). Veți alege un personaj preferat, pus la dispoziție, îl veți anima adăugând mișcări potrivite unei situații de comunicare, apoi veți scrie ideea principală formulată, numerotând-o corespunzător fragmentului.
4. Dezvoltați planul simplu de idei adăugând fiecărei idei principale câte 2-3 idei secundare, folosind informații de detaliu din fiecare fragment al textului și elaborați planul dezvoltat de idei. Veți folosi aplicația colaborativă Popplet.com, accesând link-ul adăugat.
5.Transferați într-un organizator grafic informațiile descoperite în text și realizați harta textului, precizând toate elementele solicitate în documentul creat cu ajutorul aplicației Mindmeister.com.
6. Concepeți un schimb verbal între cele două personaje ale textului, pe baza suportului vizual inserat în material.Veți utiliza aplicația Voki, fiecare echipă creând doi avatari virtuali, apoi veți scrie replicile celor două personaje folosind tastatura, respectând regulile de scriere corectă.
7. Folosind aplicația Padlet.com – individual – evaluează activitățile desfășurate și autoevaluează-te prin metoda „PLUS/ DELTA” .
Prin accesarea link-ului atașat fiecărei sarcini de lucru, veți fi conduși la paginile pe care veți rezolva cerințele. Timpul pentru realizarea sarcinilor este de o oră.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să sintetizeze informațiile semnificative descoperite în text pentru a realiza planul simplu/ dezvoltat de idei
Să dezvolte ideile principale formulate pentru fiecare fragment cu minim două idei secundare folosind informații de detaliu
Să transfere informațiile din text într-un organizator grafic de tip hartă conceptuală (harta textului) pentru a identifica relația dintre elementele componente ale textului
Să conceapă un schimb verbal format din două replici între două personaje ale textului pe baza suportului vizual, utilizând convențiile limbajului scris
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Scenariul didactic se bazează pe metoda lecturii explicative, abordată dintr-o perspectivă nouă, adaptată în mod creativ, promovând activismul elevilor. Având ca scop formarea competențelor de evaluare a elementelor textuale care conduc la înțelegerea de profunzime în cadrul lecturii, activitatea elevilor se va baza pe folosirea metodelor gândirii critice pentru explorarea textelor, bazându-se pe joc, participare și curiozitate, iar munca în echipă le va forma atitudini pozitive față de cunoașterea prin descoperire. Colectivul de elevi este organizat în cinci echipe, iar sarcinile de lucru explicit formulate, motivante și antrenante îi va determina să participe cu interes, contribuind la propria lor formare. Integrând resursele/ aplicațiile într-un scenariu didactic, elevii vor fi puși în situații de învățare prin care se vor realiza conexiuni inter și transdisciplinare Prin parcurgerea itemilor propuși, aceștia vor analiza, vor compara, vor sintetiza cunoștințele dobândite pentru a evidenția relații dintre ele, formându-și abilități cognitive de ordin superior. Plus valoarea/ beneficiul pedagogic al activității vine din modul în care conținutul activității este selectat și aplicat, deoarece va avea efect pozitiv asupra capacităților elevilor de a stabili relații cu informații conexe, va antrena operațiile gândirii, capacitatea de argumentare și va contribui la constituirea de valori și la formarea de atitudini. Varietatea metodelor și resurselor folosite în cadrul lecției va oferi condiții pentru o învățare activ-participativă, favorizând însușirea tehnicilor de studiu. Dezvoltându-și gândirea critică, care este în strânsă legătură cu gândirea analitică și cu cea creativă, elevii vor căpăta autonomie intelectuală, flexibilitate, reușind să-și evalueze propriul proces de gândire.
Accesări: 595
Contribuitor: Lidia Korsinszki - Școala Gimnazială George Coșbuc, Sighetu Marmației (2023)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a IV-a
Alte activități care utilizează: WordArt Popplet Padlet Mindmeister Genially CoSpaces
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.