Descriere:
Resursa educațională digitală Cartea junglei poate constitui un punct central pentru activități variate în:
Domeniul limbă și comunicare – teatru de umbre.
Domeniul estetic şi creativ – audiție muzicală + mandala educațională (LandArt)
Educatoarea va anunța noutatea zilei, spunându-le copiilor că, în cadrul acestei zile, ei vor porni într-o călătorie alături de Mowgli, vor afla povestea lui și vor rezolva sarcinile propuse de acesta pe hartă. Captarea atenției se realizează cu ajutorul săculețului trimis de Mowgli. Copiii, împreună cu educatoarea vor descoperi ce se află în săculeț (siluete teatru de umbre, imagini cu Mowgli și prienii lui din junglă, materiale din natură diverse). În cadrul acestei secvențe se anunță tema și se enunță obiectivele urmărite, educatoarea spunându-le copiilor că pe tot parcursul activității ei vor trebui să îndeplinească sarcinile pe care le-a transmis Mowgli pentru ei.
Se va trece la prezentarea noului conținut și conducerea învățării unde copiii sunt așezați în semicerc, iar educatoarea le va spune povestea „Cartea Junglei” cu ajutorul teatrului de umbre și a siluetelor. Educatoarea se va așeza în spatele teatrului confecționat din carton și pe melodia „Strictul necesar”, în surdină, aceasta va expune povestea clar, concis şi expresiv cu ajutorul siluetelor alb-negru. Educatoarea pregătește panoul de teatru de umbre și siluetele personajelor din povestea „Cartea junglei”. Personajele din poveste sunt: băiețelul Mowgli, pantera Baghera, lupoaica Akela, șarpele Kaa, tigrul Shere Khan, ursul Baloo, elefantul Hathi, maimuța King Louie, cei patru vulturi și fetița Shanti. În timpul expunerii poveştii va explica şi cuvintele noi. Educatoarea va prezenta siluetele în spatele panoului luminos, în funcție de apariția lor în conținutul poveștii.
După expunerea poveștii, educatoarea va discuta cu preșcolarii despre comportamentul animalelor față de Mowgli și despre modul în care a fost pus în pericol pe parcursul șederii lui în junglă. La final, împreună cu preșcolarii, educatoarea va relata conținutul poveștii cu ajutorul metodei inedite de învățare tehnica – mandala educațională. Preșcolarii trebuie să realizeze o diagramă circulară ce păstrează cu rigoare o anumită simetrie care se concentrează cu toată forța asupra centrului, având ca structură tipică împărțirea suprafeței în segmente egale. Preșcolarii vor realiza această diagramă circulară, reconstituind etapele poveștii relatate de către educatoare, păstrându-se simetria care se concetrează asupra centrului, și anume personajul principal – Mowgli. Preșcolarii trebuie să așeze elemente din natură de diferite forme, mărimi și culori, în așa fel încât fiecărui animal sălbatic din junglă să îi corespundă un segment realizat din aceleași elemente.
a) Intuirea temei mandalei educaționale: Ce am în imagini? (toate personajele) Cum a ajuns Mowgli în junglă? Ce fel de personaj este Mowgli? Ce loc ocupă Mowgli pe mandala noastră? (în centru)
b) Descoperirea și intuirea materialelor de lucru: Ce aveți pregătit în castronele? Ce materiale folosim pentru realizarea manadalei lui Mowgli?
c) Demonstrarea tehnicii și etapelor de lucru: Educatoarea va așeza o siluetă din lemn în centru covorului, apoi va alege pietre maro pentru a realiza primul segment in jurul personajului principal.
d) Exerciții de încălzire a musculaturii fine: Boboc – floare, ploaia, tunetul, fulgerul, moriștile.
e) Activitatea propriu-zisă. Înainte de realizarea lucrării se enumeră criteriile de evaluare a acestora: Încadrarea în spațiul dat; Utilizarea corectă a materialelor, fără a le amesteca sau suprapune; Folosirea a cel puțin 3 elemente așezate pe un segment; Respectarea lucrului în echipă.
Pe parcursul desfășurării activității, educatoarea va ajuta preșcolarii care întâmpină dificultăţi în realizarea temei. După finalizarea lucrării, preșcolarii o vor evalua cu ajutorul metodei turul galeriei și ținând cont de criteriile de evaluare stabilite.
Tipul resursei: Suită de activități
Limba resursei: Română
Nivelul: Preșcolar
Disciplina: D. Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii
Competență generală: D. Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii
Competența specifică vizată prioritar: E.3. Caracteristici structurale și funcționale ale lumii înconjurătoare
Legătura web către resursă: https://www.youtube.com/watch?v=j-S5Ft3htqM
Accesări: 100
Propunător: Nicoleta-Georgiana Pariza - Liceul Teoretic, Mihail Kogălniceanu (Constanţa)
Data validării: 19 aprilie 2024
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.