Sarcina de lucru pentru elevi:
În urma activității din clasă, în care ați aflat despre regimurile de funcționare ale tranzistoarelor bipolare cu joncțiuni, realizați o hartă mentală folosind aplicația MindMup (mindmup.com), cu care sunteți deja familiarizați de la orele anterioare.
În casete mari (parent), veți scrie cele patru regimuri de funcționare și veți alege o culoare corespunzătoare pentru acestea. Tot în aceste casete, veți reprezenta schema echivalentă simplificată corespunzătoare fiecărui regim de funcționare, schemă concepută pe baza analogiei dintre joncțiunile polarizate și contactele electrice.
Pentru fiecare regim de funcționare, veți genera câte trei casete (child), în care veți preciza:
(a) modul de polarizare a joncțiunii emitorului
(b) modul de polarizare a joncțiunii colectorului
(c) circuitul electronic/dispozitivul pentru care se utilizează tranzistorul care funcționează în regimul respectiv.
Pentru casetele „child” de la punctele (a) și (b), veți alege culori corespunzătoare denumirii joncțiunii și modului de polarizare a acesteia (în total, patru culori). Culoarea casetei de la punctul (c) va fi aceeași cu culoarea casetei mari, la care este asociată.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să enumere cele patru regimuri de funcționare ale tranzistoarelor bipolare cu joncțiuni;
Să asocieze fiecărui regim de funcționare al tranzistoarelor bipolare cu joncțiuni câte o utilizare în circuite/ dispozitive electronice;
Să caracterizeze regimurile de funcționare ale tranzistoarelor bipolare cu joncțiuni din punct de vedere al polarizării joncțiunilor;
Să conceapă o schemă echivalentă simplificată corespunzătoare fiecărui regim de funcționare folosind analogia joncțiunilor polarizate direct/invers cu contacte electrice închise/deschise;
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii au ca temă pentru acasă să alcătuiască o „hartă cognitivă”, cu ajutorul aplicației MindMup, prin care să sistematizeze cunoștințele asimilate la subtema „Regimurile de funcționare ale tranzistoarelor bipolare cu joncțiuni” și să transfere aceste cunoștințe în mod creativ pentru a realiza scheme echivalente simplificate pe baza analogiei cu contactele electrice. Elevii sunt familiarizați cu aplicația indicată și pot să rezolve corect tema fără să fie nevoie să exploreze facilitățile acesteia; ei au exersat inclusiv posibilitatea de încărca, în casetele hărții mentale, imagini, fie create de ei, fie de pe Internet. Sarcina de lucru include o componentă cognitivă de ordin superior, solicitând elevilor să actualizeze cunoștințele despre contactele electrice și să efectueze analogii cu valoarea rezistenței joncțiunilor polarizate direct/ invers în scopul conceperii unei scheme echivalente simplificate pentru fiecare regim de funcționare.
Accesări: 922
Contribuitor: Doinița Bălășoiu - Colegiul Ștefan Odobleja, Craiova (Dolj) (2018)
Alte activități pentru: Fizică Ştiinţe Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: MindMup
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.