Sarcina de lucru pentru elevi:
Experiment virtual: electroliza clorurii de sodiu (în AeL sau un soft echivalent, în limba română sau engleză).
Construiți o celula de electroliză având la dispoziție materialele necesare prezentate în softul educațional:
– un tub îndoit în formă de U;
– electrozi de cărbune;
– un dop străbătut de un tub efilat;
– o sursă de alimentare la curent; fire conductoare,
– soluție de clorura de sodiu, indicator fenolftaleina.
Observați fenomenele ce au loc.
Modelați ecuațiile proceselor redox ce au loc în cadrul fenomenului.
[Resursă omologată: rezoluția Ministerului Educației Naționale Nr. 36.645/I/11.10.2019]
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să identifice procesele redox și să modeleze semireacțiile de oxidare și de reducere ce au loc la electrozi în procesul de electroliză
Să experimenteze electroliza soluției de clorura de sodiu
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor explica fenomenele ce au loc la electroliza soluției de clorura de sodiu: -speciile chimice existente în soluție( ionii apei- ionii de sodiu respectiv de clor); -procesele ce au loc la electrozi ( ionii de clor se descarcă la anod, iar ionii de hidroniu la anod- pe baza ordinii de descărcare a potențialelor chimice); -speciile chimice ramase în soluție- în soluție rămân ionii de hidroxid și ionii de sodiu care formează hidroxid de sodiu; -ecuația reacției globale a procesului de electroliză 2NaCl + 2H2O electroliza H2↑ + Cl2↑ + 2NaOH ; - aplicațiile electrolizei- obținerea clorului, hidroxidului de sodiu (soda caustică). Răspunsurile elevilor la întrebările adresate de profesor vor indica gradul de înțelegere a noțiunilor. În cazul în care se constata dificultăți, voi interveni cu explicații suplimentare pentru a ordona progresiv aplicațiile cu scop de antrenament și care conduc la stabilirea concluziilor finale, la elaborarea unor strategii de rezolvare a situațiilor “problemă”. Se vor face aprecieri și observații individuale/ generale asupra modului de participare la activitate și asupra calității rezolvării sarcinilor personale și de grup.
Accesări: 1.946
Contribuitor: Mioara Dobos - Colegiul Național Ion Luca Caragiale, Ploiești (Prahova) (2018)
Alte activități pentru: Chimie Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: soft educațional
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.