Sarcina de lucru pentru elevi:
Determinarea intensității transpirației pe baza observației. Vizionează diverse filme didactice, în care este pus în evidență procesul de transpirație. (de exemplu: youtube.com/watch?v=9clgg5fwn2o).
După vizionarea filmelor, veți efectua un experiment practic, utilizând frunze aparținând de la 3 specii diferite de plante, pe parcursul unei zile (dimineața, la prânz și seara). Aceleași 3 tipuri de frunze provenite de la plante diferite se utilizează pe parcursul zilei (3 frunze dimineața, 3 frunze după-amiaza și 3 frunze seara). Frunzele nu se detașează de pe plante, întocmai ca în filmul prezentat. Veți avea de urmărit:
1) Care este suprafața frunzelor și densitatea stomatelor corelate cu dimensiunea frunzelor;
2) Cantitatea de apă care se formează în urma desfășurării procesului;
3) Acțiunea factorilor externi, temperatură și lumină, asupra experimentului;
4) Să compare rezultatele obținute la punctele 2 și 3 în funcție de momentul zilei în care a fost desfășurat experimentul.
Rezultatele obținute sunt trecute într-un tabel, în documentul colaborativ online al cărui link vi-l dau, unde sunt trecute numele voastre.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Să analizeze frunzele provenite de la cel puțin o specie de plantă pe baza explicațiilor oferite de către profesor în timpul predării.
Să recunoască cel puțin un efect pe care îl au factorii externi asupra procesului de transpirație pe baza observării modului de desfășurare al experimentului.
Să compare rezultatele obținute în fiecare moment al zilei, precizând cel puțin un rezultat obținut pe baza explicațiilor profesorului și observării procesului de transpirație.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevul va desfășura pe parcursul unei zile (dimineața, la prânz și seara) timp de câte o oră acest experiment. Va utiliza frunzele provenite de la 3 plante pentru fiecare moment al zilei. Înainte de a începe experimentul propriu-zis va analiza dimensiunea frunzelor. Peste aceste frunze, fără a fi detașate de la nivelul plantei, va aplica un ambalaj transparent, o pungă sau o folie, și va sigila ambalajul respectiv, prin aplicarea unei benzi adezive, scoci, astfel încât pătrunderea aerului să fie împiedicată. Frunzele peste care a fost aplicat ambalajul vor fi lăsate astfel timp de o oră. După care observă cantitatea de apă ce se formează în interiorul ambalajului, ca urmare a desfășurării procesului de transpirație, acțiunii temperaturii și luminii, iar în final compară rezultatele obținute. Rezultatele sunt trecute într-un tabel până vor fi prezentate ulterior. Acest experiment se desfășoară timp de o oră dimineața, o oră după-amiaza și o oră seara, și se utilizează pentru fiecare moment al zilei frunzele provenite de la 3 plante (de exemplu: frunzele de la un mar, cireși, nuc vor fi folosite atât dimineața, după-amiaza, cât și seara). Cadrul didactic desfășoară și el acest experiment, se filmează, pentru al putea arăta elevilor care nu au înțeles sau care nu au avut cum să efectueze acest experiment. În cadrul orei, profesorul utilizează aplicația https://padlet.com/ pentru a afla părerea elevilor despre experiment, discuta rezultatele pe care elevii le-au obținut, le explică ceea ce ar fi trebuit să facă acolo unde rezultatele obținute nu sunt corecte, și în final recapitulează noțiunile cu care elevii trebuie să rămână după desfășurarea experimentului.
Accesări: 1.180
Contribuitor: Diana-Mădălina Găboreanu - Facultatea de Biologie (2020)
Alte activități pentru: Biologie Clasa a VI-a
Alte activități care utilizează: YouTube Google Docs
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.