Sarcina de lucru pentru elevi:
Se discută despre conceptul de gen epic. Elevii care au avut de făcut prezentări (afiș A3), sunt ascultați. Apoi, drept moment de sinteză, profesorul le pune elevilor o prezentare (teleșcoala). În continuare, se discută despre conceptul de artă (definiţie, clasificare, caracteristici, despre modul în care artele ajung să se inspire una pe cealaltă şi despre modul în care elevii receptează literatura, pe de-o parte, şi filmul, pe de altă parte. Li se cere să completeze într-o fișă cel puțin un avantaj și un dezavantaj pentru fiecare domeniu artistic. În timpul lucrului, va rula pe fundal una dintre melodiile inspirate de această poveste de iubire, utilizată în realizarea filmului omonim din 1968, regizor Franco Zeffirelli (A time for us, compozitor Nino Rota).
Elevii vor fi angajați într-o conversație prin care se actualizează noțiunile învățate anterior (imagine artistică, tipuri de imagini artistice, forme de expresivitate literară). Se caută formularea unui răspuns pentru întrebarea orei anterioare: care sunt resursele prin care literatura exprimă complexitatea gândurilor și sentimentelor umane?. Pentru a verifica înțelegerea fragmentului discutat anterior (incipitul romanului „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, de Camil Petrescu), li se oferă elevilor o fișă cu întrebări pe text, la care vor răspunde individual; sunt rugați să-și noteze o scurtă reflecție asupra imaginii artistice literare care li s-a părut cea mai sugestivă și să urmărească modul în care ea se va concretiza pe parcursul secvenței de film.
Pentru lecția de față, se anunță întrebările: Care este imagistica textului și cum este folosită pentru a transmite un mesaj convingător și puternic?; Care sunt formele artistice prin care se exprimă sentimentul de viață/ moarte?
Se propune împărțirea în cele cinci grupe de lucru prestabilite pentru a rezolva sarcinile de lucru; se anunță sarcinile și vizionarea secvenței video ce corespunde incipitului romanului. Elevii lucrează în grupe pentru a identifica imagini artistice (de tip vizual, auditiv, dinamic etc. surprinse în metaforele esențiale, epitetele, personificările, comparațiile, structurile retorice și simbolurile textului discutate anterior), modul cum se construiește mesajul, instanțele comunicării – emițător, receptor, codul și canalul de transmitere. Le vor sintetiza pe fișa de lucru și la tablă prin diagrama Venn.
Elevii vor observa cum se concretizează sau se reiau elemente ale textului scris în cazul peliculei de film. Vor face distincția între imaginea artistică literară, realizată prin intermediul cuvântului, și imaginea cinematografică, îmbinare de vizual și auditiv. Diferențele și similitudinile vor fi trecute în fișa cu diagrama Venn, urmând ca, prin conversație frontală, să se stabilească forma finală a acesteia pe tablă. Se va stabili, așadar, care este imagistica textului ce reține atenția și care este mesajul transmis prin intermediul celor două forme artistice. Elevii vor lucra pe grupe pentru rezolvarea sarcinilor de lucru prezentate anterior şi îşi vor prezenta răspunsurile frontal, printr-un raportor, răspunsuri notate pe tablă de profesor.
Se discută, în continuare, despre elementele implicate în realizarea unui film, spre deosebire de literatură (regie, scenariu, imagine, coloană sonoră, interpretare actoricească etc.) şi se expune problema unei clasificări a filmului în funcţie de efectul pe care îl are asupra receptorului: divertisment/ relaxare sau cunoaştere artistică. Se reia conceptul de cunoaştere artistică, astfel încât, la finalul conversaţiei, să se poată elabora concluziile referitoare la tema propusă: relaţia dintre literatură şi ecranizarea operei literare.
După realizarea fiecărei sarcini de învăţare, se vor face aprecieri în legătură cu nivelul activității (general sau individual) elevilor şi se vor face referiri la calitatea răspunsurilor. Se vor sugera soluţii în cazul nereuşitei învăţării şi se va avea în vedere permanent eliminarea erorilor şi a lacunelor.
Pe parcursul activității, elevii vor fi observați și notați în funcție de o listă de verificare criterială. De asemenea, fișele de lucru, chestionarea orală și prezentările orale constituie o resursă pentru evaluarea formativă.
La finalul activității, elevii vor avea de construit un text argumentativ și un răspuns pe blogul proiectului, pornind de la întrebarea de reflecție: Ce v-a impresionat mai mult: textul literar sau filmul? De ce?
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Competențe generale:
1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în receptarea şi în producerea mesajelor în diferite situaţii de comunicare;
2. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare;
3. Argumentarea în scris şi oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare.
Obiective cognitive:
a. să utilizeze corect limba română în organizarea discursului oral şi scris propriu;
b. să aplice corect noțiunile specifice genului epic;
c. să întrebuințeze conceptele operaţionale specifice comunicării (artistice) în cele două situaţii: receptarea unui fragment al textului literar „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” şi receptarea unui episod, corespunzând textului, din ecranizarea „Ultima noapte de dragoste”;
d. să distingă între spectacolul de film cu scop de divertisment şi cel cu scop artistic;
e. să identifice specificul literaturii şi al filmului ca arte;
f. să argumenteze preferinţa pentru unul dintre genuri.
Obiective afective:
a) să interiorizeze valorile etico-estetice implicate de receptarea unui mesaj artistic literar sau cinematografic;
b) să-şi cultive sensibilitatea prin receptarea operelor artistice.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Rezolvarea cu succes a acestei sarcini de lucru se poate face doar prin implicare. Elevii vor exersa analiza, comunicarea, gândirea critică, argumentarea propriei opinii, apelând la creativitate, spontaneitate. Dacă au vreo nelămurire, pot să folosească dicționarul, motoarele de căutare, instrumente conversaționale cu inteligență artificială.
Accesări: 610
Contribuitor: Mirela Dumitru-Savin - Colegiul Național Militar Alexandru Ioan Cuza, Constanța (2023)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Istorie Religie/ Istoria religiilor Filosofie Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: vision board tabla interactivă Padlet Google Docs
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.