Sarcina de lucru pentru elevi:
Pornind de la tezele următoare, realizați, împreună cu colegii de echipă, câte un silogism corespunzător celor 4 figuri silogistice și verificați, pe baza legilor generale, dacă silogismele sunt valide sau nu.
1. Unii papagali nu au blană.
2. Toate balenele sunt mamifere
3. Unele legi sunt corecte
4. Niciun oraș mare nu este curat.
Încărcați silogismele construite într-un avizier virtual (https://padlet.com), pentru a-l putea prezenta și celorlalți colegi.
La final, analizați silogismele construite de celelalte echipe, pentru a susține aceleași teze și apreciați gradul de validitate a acestora.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
O1. Să identifice elementele componente ale unui argument plecând de la tezele prezentate de profesor. Obiectivul este atins dacă elevul identifică în cel puțin 3 din cele 4 teze, termenii logici (subiectul logic și predicatul logic) și construiește schema de inferență aferentă.
O2. Să construiască, plecând de la teze date, silogisme corespunzătoare celor 4 figuri silogistice. Obiectivul este atins dacă elevul construiește corect cel puțin 3 din cele 4 silogisme.
O3. Să explice corectitudinea/ incorectitudinea unui argument aplicând metoda de verificare prin legile generale ale silogismului. Obiectivul este atins dacă elevul apreciază corectitudinea logică a cel puțin 3 din cele 4 silogisme construite.
Tip de activitate: Activitate în clasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor fi grupați câte 4, fiecare elev din grupă reprezentând una dintre cele patru figuri silogistice. Vor construi într-un avizier virtual de tip padlet (https://padlet.com), 4 silogisme (câte unul pentru fiecare figură) pornind de la concluziile numite de profesor: 1. Unii papagali nu au blană. 2. Toate balenele sunt mamifere. 3. Unele legi sunt corecte. 4. Niciun oraș mare nu este curat. Elevii vor lucra în grup pentru a identifica termenii concluziei (major, minor), vor identifica împreună termenul mediu și vor construi premisele silogismului. Pe baza cunoștințelor anterioare, elevii vor realiza schema de inferență și vor aplica metoda legilor generale ale silogismului pentru a verifica validitatea silogismelor construite. După finalizarea sarcinii, un reprezentant al fiecărei echipe va trimite linkul la avizierul creat de echipă pe grupul clasei, iar profesorul va ghida verificarea corectitudinii, parcurgând, împreună cu elevii, silogismele construite în padlet. Fiind o sarcină de grup, sunt valorizate abilitățile de comunicare, analiză, gândire critică și rezolvare de probleme. In plus, fiecare grupă va avea acces la sarcina rezolvată de celelalte grupe și va putea aprecia gradul de colaborare și beneficiile oferite de aceasta. Profesorul va ghida activitatea elevilor, va consilia fiecare echipă pentru rezolvarea corectă a sarcinii și va oferi răspunsuri lămuritoare la întrebările punctuale puse de elevi.
Accesări: 1.540
Contribuitor: Carmen Rădulescu - Colegiul Economic Ion Ghica, Târgoviște (Dâmbovița) (2020)
Alte activități pentru: Logică Clasa a IX-a
Alte activități care utilizează: Padlet
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.