Sarcina de lucru pentru elevi:
Pentru lecția „Efectul spațial al culorilor” vom realiza o activitate online, cu ajutorul aplicației Padlet. O să vă grupați în echipe de doi-trei elevi, veți lucra acasă la calculatorul unuia dintre voi (sau pe tabletă, telefon etc) iar termenul limită de finalizare și prezentare va fi peste două săptămâni.
În prima etapă, veți personaliza aspectul avizierului după preferințele voastre, cu recomandarea de a se potrivi cu tema de studiat. Timp estimativ: 15 minute
Pasul următor este să încărcați pe avizier sau pe tabla voastră virtuală de lucru o fotografie a unui peisaj și o reproducere de pictură propuse de mine, în care se va observa efectul spațial al culorilor. Veți discuta despre rezultatul observațiilor; opțional, puteți transcrie aceste concluzii într-un document, postat acolo. Pentru această sarcină, veți avea ca reper ajutător o fișă cu întrebări de genul: „Cum ne apare un albastru diluat în comparație cu un oranj opac, strălucitor?” Timp estimativ: 1 oră
În următoarea poate a activității vă propun să realizați o comparație între perspectiva geometrica învățată anterior și efectul spațial prin culoare. Într-un tabel realizat în Word/ Google docs sau în Excel/ Google sheets, unul dintre voi poate enumera asemănări, iar altcineva – deosebirile. Tabelul se postează la avizier. Timp estimativ: 30 minute
Următoarea provocare este să încercați să descoperiți, pe un site de muzeu de artă, imaginea unei picturi care să ilustreze tema studiată. Voi transmite pe grupul clasei, pe whatsapp, o lista cu sugestii de site-uri, pentru muzee din țară sau din străinătate. Partajați pe grup imaginea propusă iar opțional o puteți posta la avizier. Timp estimativ: 30-40 minute
La această activitate/ lecție avem și o sarcină practică. Vă inspirați din mijloacele plastice studiate si cele ale autorului reproducerii pentru a creea o planșă, acasă-individual, prin care să exemplificați efectele spațiale ale culorilor, în funcție de contrastul cald-rece, de variația saturației și purității cromatice etc. Fotografiați rezultatul și postați-l la avizier. Timp estimativ 1 – 1 și 1/2 ore
La întâlnirea noastră peste două săptămâni, avem ca activitate de evaluare de final de capitol prezentarea la monitorul clasei a „padletului” fiecărei echipe. O să vă rog să apreciați verbal, cu propriile cuvinte, impresia pe care v-a lăsat-o atât procedeul studiat, cât și mijlocul prin care ați învățat despre acesta. Aștept și sugestii de la voi prin care putem aplica efectul spațial în alte moduri/ subiecte de pictură.
Fiecare va avea o notă, care să reflecte munca și gradul de participare la activitate. Pentru realizarea integrală a sarcinilor si respectarea cerințelor, nota va fi 10. Pentru efectuare parțială (participare doar la anumite etape), nota va fi mai scăzută. Nu se tolerează atitudini jignitoare față de colegii echipei, excluderea sau sabotarea. Fiecare are dreptul la exprimare. Puteți alege un conducător de echipă, care să gestioneze timpul și resursele echipei.
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Cognitive:
O1. Să identifice efectele vizuale ale apropierii si depărtării, prin vizionarea unei fotografii și a unei reproduceri de pictura, in paralel
O2. Să enumere puncte comune și diferențe între perspectiva liniară (geometrică) și cea cromatică, prin comparație, intr-un tabel world
Psihomotorii:
O3. Să încarce pe avizier sau grupul clasei o imagine (pictură similară), descoperită pe un site de muzeu
O4. Să evidențieze mijloacele de expresie utilizate de autorul picturii reproduse, prin exercițiu la planșa personală, iar rezultatul sa îl incarce la avizier, în format jpg
O5. Să obțină efectul spațial al culorilor prin dinamica cald-rece, transparent-opac sau saturat-desaturat
Afective:
O6. Să aprecieze cu propriile cuvinte, în câteva rânduri, frumusețea si posibilitățile de expresie ale procedeului analizat
O7. Să propună alte procedee/tehnici de obținere a iluziei spațiale pe o suprafață plană
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: În colaborare
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii se vor grupa în echipe de doi-trei și vor concepe, în prima etapă, titlul și aspectul avizierului online. Fiind o activitate colaborativă, vor putea lucra simultan sau fiecare în ritmul său, dar numai acasă. Se recomandă parcurgerea sarcinilor în 3-4 sesiuni de lucru. Profesorul îndrumă activitatea și monitorizează execuția parțială. Oferă feed-back și ajutor, unde e cazul. Pe rând, sarcinile propuse pentru rezolvare sunt: întocmirea pentru început a spațiului virtual - avizierul (la care să aibă acces și profesorul), încărcarea imaginilor distribuite de profesor (prin link) discuții pe tema sugerată (toți membrii echipei, față în față), realizarea tabelului comparativ, postarea reproducerii alese dintr-un site dedicat muzeelor de artă, realizarea unei lucrări inspirate de imagini și de discuții și postarea unei fotografii după această lucrare la avizier. Fiecare echipă va avea atâtea planșe câți membri. Ultima etapă, prezentarea, enunțarea concluziilor și evaluarea se ca desfășura la ora de educație plastică, la finaluzarea activității.
Accesări: 2.955
Alte activități pentru: Educaţie plastică Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: Whatsapp Padlet Microsoft Word Microsoft Excel Google Sheets Google Docs
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.