Sarcina de lucru pentru elevi:
Construiește o hartă conceptuală despre textul „Prietenul meu”, de Ioana Pârvulescu. Instrucțiuni:
Citește cu atenție textul „Prietenul meu” de Ioana Pârvulescu.
Accesează platforma MindMeister.
Creează o hartă conceptuală care să includă:
- Personajele principale și secundare
- Trăsăturile fizice și psihice ale fiecărui personaj
- Relațiile dintre personaje (ex: prietenie, familie, conflicte)
- Evenimentele principale ale poveștii
- Mesajul moral al textului
Organizează informațiile într-o structură clară și logică, folosind culori, imagini și legături între concepte.
Salvează harta conceptuală și trimite linkul pe grupul de comunicare al clasei, grupul WhatsApp!
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Această activitate le va permite elevilor:
– să descrie în detaliu un text dat (Prin identificarea și analiza personajelor și a relațiilor dintre ele, elevii vor înțelege mai bine mesajul și structura poveștii.)
– să organizeze informații dintr-un text literar cu ajutorul unui instrument de vizualizare (Elevii își dezvoltă abilități digitale privind platforma MindMeister, care le vor permite elevilor să își completeze competențele în utilizarea tehnologiei pentru organizarea informațiilor.)
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Elevii vor lucra individual, acasă, utilizând tehnologia pentru a crea o reprezentare vizuală a textului literar. (1.) Pregătirea înainte de MindMeister. Recitirea textului: Elevii ar trebui să citească sau să recitească povestirea cu atenție, subliniind: - Numele personajelor principale și secundare; - Caracteristicile lor; - Modurile în care interacționează între ele; - Evenimentele importante care influențează relațiile. Pe o foaie sau într-un document, să scrie câteva idei-cheie despre fiecare personaj și despre relațiile dintre ei. (2.) Structura generală a hărții mentale. Nod central (centrul hărții): Titlul textului – Prietenul meu. Ramuri principale: „Personaje”; „Relații dintre personaje”; „Evenimente importante”. (3.) Detalierea ramurilor principale. -- Personaje -- Fiecare personaj va fi un sub-nod. Sub fiecare personaj, se pot adăuga detalii: trăsături de caracter (ex. prietenos, timid, curios); rol în poveste (protagonist, prieten, figură secundară). -- Acțiuni importante -- Relații dintre personaje. Conectează personajele între ele cu săgeți sau linii. Poți nota natura relației (ex. prietenie, conflict, sprijin). Dacă relația se schimbă pe parcursul poveștii, se poate evidenția cu o culoare diferită a săgeții. -- Evenimente importante -- În jurul personajelor sau al relațiilor, se pot adăuga evenimente cheie care influențează prietenia sau acțiunile lor. (4.) Utilizarea MindMeister. Crearea nodului central: Titlul textului. Adăugarea ramurilor principale: personaje și relații. Sub-noduri: Pentru fiecare personaj, adaugă sub-noduri pentru trăsături și acțiuni. Pentru relații, folosește conexiuni între noduri și adaugă scurte etichete care descriu tipul relației. Culori și imagini: Fiecare personaj poate avea o culoare diferită. Imaginile sau pictogramele pot ajuta vizualizarea relațiilor (ex. o inimă pentru prietenie). Note și comentarii: Elevii pot adăuga note cu citate din text pentru a susține descrierile.
Accesări: 22
Contribuitor: Emanuela Veronica Bilan - Școala Gimnazială nr. 4, Poienile de sub Munte (Maramureș) (2025)
Alte activități pentru: Limba şi literatura română Clasa a V-a
Alte activități care utilizează: Whatsapp MindMup Mindmeister
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.