Sarcina de lucru pentru elevi:
Problemă: Oțetul (acidul acetic) este mai tare decât acidul clorhidric?
Pasul 1. Stabilește problema/ întrebarea.
Oțetul are un miros înțepător, ce este sesizat imediat. Este el un acid tare sau un acid slab? Care este tăria oțetului comparativ cu cea a acidului clorhidric? Cum pot determina tăria unui acid? Pot să folosesc aceiași metodă pentru determinarea tăriei bazelor?
Pasul 2. Colectează date/ informații despre problema enunțată.
Vizionează unul din filmele:
- youtube.com/watch?v=V5Mq_cL9Bck (nivel bronz)
- youtube.com/watch?v=ckbsHM2igT0 (nivel argint)
- youtube.com/watch?v=t5eUOXm-wiE&t=12s (nivel aur)
și completează fisa de lucru:
Exemple de acizi: … Ce știu despre acizi: ….
Exemple de baze: …. Ce știu despre baze: ….
Cum se poate determina dacă o substanță are caracter acid sau bazic?
Ce legătură este între pH și acizi și baze?
Poți afla mai multe: storyboardthat.com/ro/lesson-plans/acizi-%C8%99i-baze
Pasul 3. Formulează o ipoteză: privind tăria celor doi acizi.
Formulează răspunsul găsind și o explicație pentru el. Orice ipoteză trebuie să fie testată.
Pasul 4. Verifică ipoteza propusă.
Pentru verificarea ipotezei propuse, rezolvă sarcinile de mai jos:
* Accesează:
http://amrita.olabs.edu.in/olab/html5/?sub=CHE&cat=PHC&exp=pHDetermination&
tempId=olab_ot&linktoken=5fe286732488f3f528f80cbad08d937f&elink_lan=en-IN
* Determină caracterul acid sau bazic pentru cât mai multe substanțe din laboratorul virtual
* Notează culoarea obținută pentru fiecare şi folosind etalonul (scala de culori a indicatorului universal), pH-ul si determină dacă soluția este acidă sau bazică.
* Notează datele într-un tabel.
* Notează bazele și acizii astfel identificați.
Acizi:_________________________________________________________
Baze:__________________________________________________________
* Așează in ordinea crescătoare a tăriei acizii din experimentul virtual.
Pasul 5. Analizează rezultatele obținute și formulează concluziile.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Rezultate așteptate ale învățării (competențe și/sau obiective):
Competență generala: VII CG2. Interpretarea unor date și informații obținute în cadrul unui demers investigativ
Competențe specifice: VII CS 2.1. Formularea unor ipoteze cu privire la caracteristicile substanțelor și a relațiilor dintre ele
VII CS 2.2. Utilizarea echipamentelor de laborator și a tehnologiilor informatice pentru a studia proprietăți/ fenomene
VII CS 2.3. Investigarea unor procese și fenomene în scopul identificării noțiunilor și relațiilor relevante
Obiective de învățare:
Să coreleze valoarea pH-ului cu caracterul acid, bazic sau neutru.
Să compare tăria acizilor utilizând pH-ul acestora.
Să exerseze aplicarea etapelor unui demers investigativ.
Tip de activitate: Temă pentru acasă
Sarcina de lucru se va realiza: Individual
Modul probabil de desfășurare a activității:
Activitatea se poate desfășura și în clasă, dacă există suficiente mijloace IT, sau se poate realiza ca sarcina de lucru pentru acasă. Sarcina de lucru de distribuie în clasa, se realizează individual și în funcție de caracteristicile grupului se pot realiza echipe de discuții/ suport pentru rezolvarea acesteia. După efectuarea temei, aceștia o pot împărtăși în mediu virtual (Classroom) sau sub forma de galerie. Verificarea modului de realizare (frontal): Ce problema ați avut de rezolvat? Care au fost ipotezele formulate? Ce substanțe au caracter acid? Cum determinați caracterul acid? Ce dificultăți ați întâmpinat? Ce ați aflat nou? La ce putem folosi ce am aflat? Activitatea se constituie drept suport pentru activități viitoare: Cum afectează pH-ul solului creșterea plantelor? Ce este reacția de neutralizare ? Ce pH au alimentele? etc
Accesări: 1.197
Contribuitor: Luminița Bobeș - Școala Gimnazială Mihai Viteazul, Târgoviște (Dâmbovița) (2020)
Alte activități pentru: Chimie Clasa a VII-a
Alte activități care utilizează: YouTube
Căutare avansată
Licență: CC BY-NC-SA 4.0, Atribuire-necomercial-distribuire în condiţii identice 4.0 internațional
Conținutul acestei platforme poate fi utilizat liber cu condiția menționării sursei și, unde e posibil, a autorului. Modificarea este permisă, iar operele derivate trebuie, la rândul lor, să poată fi utilizate liber și modificate fără restricții.